Botsing planningshorizon algemeen management en ICT management

25/11/2009 09:45

Bisnez Management B.V.

Onderzoek naar de rol van procesmanagement in Nederlandse organisaties

De planningshorizon van het algemeen management van Nederlandse organisaties neemt steeds verder af. Veel algemeen managers kunnen nauwelijks verder dan 1 jaar vooruit plannen. Het ICT management van deze organisaties daarentegen heeft noodgedwongen een planningshorizon van gemiddeld 2 jaar. Hierdoor zijn organisaties onvoldoende in staat om innovatief en flexibel in te spelen op de dynamiek van de markt. ICT afdelingen kunnen niet snel genoeg reageren. Procesmanagement blijkt de oplossing.

De planningshorizon van organisaties is afhankelijk van de turbulentie in de omgeving; een algemene trend is dat de planningshorizon voor de business steeds korter wordt en dat ICT directeuren niet goed in staat zijn om hun ICT planning hierop af te stemmen. Quote van een ICT Directeur van een Top 10 Europese organisatie: "50% van het vooraf vastgestelde ICT budget is besteed aan activiteiten en projecten die aan het begin van het jaar niet in de planning stonden". Dit is geen uitzondering maar wordt breed herkend.

Procesmanagement: de katalysator tot toekomstrobuustheid

Uit het onlangs uitgevoerde onderzoek naar de rol en volwassenheid van procesmanagement in Nederland blijkt dat vrijwel alle organisaties procesmanagement zien als de katalysator om toekomstrobuustheid te bereiken. Een toekomstrobuuste organisatie is in staat om zich met de hele organisatie, inclusief de ICT, snel aan te passen aan veranderende omstandigheden. Volgens de respondenten is procesmanagement dé brug om business innovaties en procesflexibilisering door te vertalen naar ICT.

Toename procesmanagement in Nederlandse organisaties

Van de Nederlandse organisaties is 44% volop bezig met de transitie van afdelingsgericht sturen naar het sturen op procesketens. Dit gebeurt nu vooral met de bedoeling om organisatiebrede risicobeheersing te bewerkstelligen (Sox) en efficiencyverbetering door te voeren.

Krachtige sturing topmanagement bepalend voor succes

De kanteling naar procesgericht sturen vereist lange termijn managementcommitment en executie kracht. Het algemeen management wil graag snel resultaat, de procesmanager wil graag flexibiliteit door samenhang in de procesketen. De uitdaging waar de toekomstrobuuste topmanager voor staat is deze korte en lange termijn ambities met elkaar in balans brengen.

Onderzoeksopzet

Het onderzoek is van juli tot en met oktober 2009 uitgevoerd door Bisnez Management met medewerking van studenten van de Erasmus Universiteit, het BPM Magazine en het Tijdschrift Informatie. Middels een enqu(ee)te is het onderzoek uitgezet onder Nederlandse organisaties. Dit leverde ruim 100 respondenten op. De enqu(ee)teresultaten zijn door de onderzoekers geanalyseerd en getoetst met andere onderzoeksgegevens. De tussenresultaten zijn in een aantal interviews en een brainstormsessie met praktijkdeskundigen van zeer verschillende grote organisaties en een selectie van de geënqu(ee)teerden geanalyseerd. De resultaten zijn samengevat in een rapport dat op te vragen is bij Bisnez Management www.bisnez.com.





http://www.bisnez.com