Maastricht University

Universiteit Maastricht
Persbericht
25 November 2009

Sociale ongelijkheid en onderwijs centraal in nieuwe leerstoel

Jaap Dronkers hoogleraar voor internationaal onderwijsonderzoek

Per 1 december a.s. is de socioloog prof. dr. Jaap Dronkers benoemd als hoogleraar 'International comparative research on educational performance and social inequality' aan het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht. Internationaal vergelijkend onderzoek naar sociale ongelijkheid en onderwijs wordt steeds belangrijker door internationale ontwikkelingen als globalisering en toenemende immigratie. Dronkers zal zich onder meer bezig houden met de invloed die deze ontwikkelingen hebben op nationale onderwijssystemen, denk bijvoorbeeld aan de integratie van etnische minderheden in het onderwijs. "Het Nederlandse onderwijs scoort slecht op emancipatie als gevolg van de vele verschillende schooltypen en de afschaffing van opstroom-mogelijkheden in de 90-er jaren. Juist de stap van bijvoorbeeld VMBO-t naar Havo of van Havo naar VWO was voor veel immigranten en laaggeschoolde autochtonen een manier om hogerop te komen", aldus Dronkers.

Jaap Dronkers werkt momenteel nog als professor Social Stratification and Inequality aan het European University Institute in Florence. Daarvoor was hij onder meer werkzaam bij de Universiteit Tilburg (1987-1990) en de Universiteit van Amsterdam, waar hij van 1994 tot 1998 decaan was van de faculteit der Onderwijswetenschappen en Pedagogie en tussen 1999 en 2001 voorzitter van de afdeling sociologie & antropologie. Hij studeerde sociologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en promoveerde daar in 1976 in 'selectie in de propedeuse'.

Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan over de oorzaken en gevolgen van sociale ongelijkheid in het onderwijs en carrièrekansen, maar ook over verschillen tussen de schoolprestaties van leerlingen in openbare en religieuze scholen (zowel in Nederland als daarbuiten), over prestaties van etnische minderheden in het onderwijs en op de arbeidsmarkten en over de elite in Europa, waaronder de adel. Daarnaast heeft hij geschreven over de effecten van scheiding op de kinderen en over de internationaal verschillende oorzaken van scheidingen. Sinds 2002 is hij een van de organisatoren van het 'European Network for the Sociological and Demographic Study of Divorce'.

Hij neemt geregeld actief deel aan het publieke debat in dag- en weekbladen, waarbij hij zijn onderzoek als uitgangspunt gebruikt. In 1997 was hij betrokken bij het eerste onderzoek naar prestaties van scholen door dagblad Trouw.