SGP
24 - 11 - 09 | Begroting BZK
Begroting BZK
De SGP vindt het onjuist dat criminaliteitscijfers kunstmatig worden
opgeplust, terwijl moeilijke, belangrijke zaken blijven liggen. Dat
stelt Van der Staaij in het debat over de Begroting BZK vanavond. De
politie kan beter scoren met tien verdachten met een eenvoudig delict,
dan met één moeilijke zaak waarbij diverse delicten opgelost worden.
De zwaarte van het misdrijf moet meer gaan wegen bij de beoordeling
van het politiewerk. Verder vraagt hij aandacht voor de pure
discriminatie van christelijke hulporganisaties in Amsterdam.
Uitsluiten van subsidie van zulke organisaties is ondankbaar. Hier is
spontane vernietiging door de minister op zijn plaats. Ten slotte
stelt Van der Staaij dat het ongewenst is wanneer mensen na diefstal
van hun paspoort of rijbewijs een boete moeten betalen voor een nieuw
exemplaar.
---
Begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
24 november 2009
C.G. van der Staaij
Komend jaar komt de Staatscommissie Grondwet met haar rapport: de
burger moet bekend worden met de Grondwet. Veel burgers blijken zich
echter niet te herkennen in het openbaar bestuur als behartiger van
het publiek belang . Vertrouwen is de basis van onze democratie en
rechtstaat. Vertrouwen is dat ook bij de bescherming van onze
veiligheid.
Veiligheid
De Begroting bevat mooie cijfers over de terugdringing van de
criminaliteit. Omdat er vaak geen uitleg bij gegeven wordt, is de
waarde daarvan betrekkelijk. Zie bijvoorbeeld de 500 extra
wijkagenten. Daar waren we blij mee. In de praktijk worden wijkagenten
vaak ingezet als invalkracht bij ziekte: zij bestaan dus vooral op
papier. Wat is hun taak en hoe wordt gegarandeerd dat ze ook echt voor
hun wijk beschikbaar zijn? Anders hebben we niets aan een
nulmeting.
De 500 extra forensische assistenten zijn nog schimmiger. Zij zijn
minstens zo belangrijk, maar de korpsen moet zelf uitzoeken hoe zij
eraan komen.
Nog zoân getal: vorige week noemde de minister een instroom van 1200
aspiranten. Dat is al 400 te laag voor de toekomst en juist hier
bezuinigen korpsen nog extra. Drie jaar op rij zoân instroom en we
komen ver onder de sterkteafspraken uit. We hebben het dan nog niet
eens over het feit dat Nederland binnen Europa weinig politie
heeft.
De minister garandeert dat er genoeg blauw op straat blijft. Intussen
bezuinigen korpsen wel op het ondersteunende personeel. Een van hen
schreef ons: ââDe weinige agenten die op straat lopen, halen ze nog
naar binnen.â Iemand moet immers het bureauwerk doen.
De SGP-fractie maakt zich zorgen over de kwaliteit van het
politiewerk. Het aantal verdachten dat aan het Openbaar Ministerie
wordt overgedragen is een belangrijke prikkel. Alleen âgebraden
duivenâ en âpanklare zakenâ zijn dan interessant, terwijl overvallen
op de plank blijven liggen. Het gevolg is dat tien verdachten met een
eenvoudige zaak worden opgepakt, terwijl één verdachte met veel
delicten te weinig âoplevertâ of men stopt na het vinden van bewijs
voor één delict. Graag zien wij de visie van deze minister op dit
probleem. Criminaliteitscijfers moeten niet kunstmatig worden
opgeplust. De SGP vindt dat de zwaarte van het delict meegewogen moet
worden bij de beoordeling van het politiewerk.
De motie over de beschikbaarheid van politie op het platteland is nog
niet uitgevoerd. Recent werd wel aandacht gegeven aan het nieuwe
budgetverdeelsysteem , maar aandacht voor de kwaliteit en de
beschikbaarheid van politiezorg in het landelijk gebied ontbrak. De
uitvoering van deze motie moet snel gebeuren.
Een motie over het sms-bombardement uit 2006 âstaat op de agendaâ.
Hoe dan? Dit moet écht ter hand worden genomen!
Brandweervrijwilligers
Het spreidingsplan brandweerkazernes en het behoud van lokale kazernes
wordt nu weer een lokale bestuurlijke verantwoordelijkheid genoemd.
In de Begroting wordt wel gesproken wordt over een spreidingsmodel.
De SGP wil beslist niet dat betrokkenheid van het lokaal bestuur in de
knel komt. Ook vinden wij dat er blijvend inzet moet komen voor behoud
van de vrijwilligers.
Binnenlands bestuur
De reactie op onze moties bij het beleidskader gemeentelijke
herindelingen is erg zuinig. Het vinden het niet goed dat er toch
ruimte blijft voor herindeling in opdracht van het rijk. In de
begroting staat: âGemeenten staan dicht bij de burger en hebben goed
zicht op de maatschappelijke opgaven waarvoor zij staan.â Dat
vertrouwen in gemeenten zien we ook graag terug bij herindeling.
De inkadering van de bevoegdheid van provincies wordt na verloop van
tijd geëvalueerd. Wij vinden het belangrijk dat dit toch in de wet
wordt opgenomen, omdat provincies nog steeds sterke druk uitoefenen.
Met name is ook grote voorzichtigheid geboden bij herindelingen waar
één van de gemeenten dat niet wil.
Gelijke behandeling
Velen in dit land hebben de mond vol van gelijke behandeling. Wanneer
het echter om organisaties met een christelijke achtergrond gaat, gaat
dat niet op. Bijvoorbeeld in Amsterdam: daar worden religieuze
organisaties per motie uitgesloten van subsidiëring. Dit is
discriminatie in de puurste vorm. Zeker ook als we zien dat
organisaties soms al van ver voor 1900 deskundig werk doen ten behoeve
van de stad. Dat is kortzichtig en ondankbaar en ook in strijd met het
tweeluik âReligie in het publieke domeinâ. Mocht dit in daden omgezet
worden, dan vragen wij om spontane vernietiging door de minister.
Prostitutie
Wanneer we spreken over gemeentelijke autonomie, dan is ook het
wetsvoorstel regulering prostitutie opmerkelijk. Nu ontstaat de rare
situatie dat gemeenten wel mogen kiezen voor één seksinrichting en
niet voor nul. Weliswaar ligt dit voor bordelen wat anders, maar ook
daarvoor geldt dat gemeenten daar niet zomaar toe mogen besluiten .
Paspoort en rijbewijs
Niet alleen na verlies, maar ook na diefstal moeten mensen een boete
betalen voor hun nieuwe paspoort of rijbewijs. Zeker omdat eerst
aangifte bij de politie gedaan moet worden om een nieuwe aan te
kùnnen vragen, is dit ongewenst. Het leveren van bewijs is dan geen
probleem. Het zou eerder voor de hand liggen ze gratis te verstrekken
dan bijna het dubbele te vragen.
Bezuiniging
Duurzaam inkopen voor werkplekken van het rijk. Hierbij overwegen of
een langere afschrijvingsduur mogelijk is.