SGP


24 - 11 - 09 | Begroting BZK

Begroting BZK

De SGP vindt het onjuist dat criminaliteitscijfers kunstmatig worden opgeplust, terwijl moeilijke, belangrijke zaken blijven liggen. Dat stelt Van der Staaij in het debat over de Begroting BZK vanavond. De politie kan beter scoren met tien verdachten met een eenvoudig delict, dan met één moeilijke zaak waarbij diverse delicten opgelost worden. De zwaarte van het misdrijf moet meer gaan wegen bij de beoordeling van het politiewerk. Verder vraagt hij aandacht voor de pure discriminatie van christelijke hulporganisaties in Amsterdam. Uitsluiten van subsidie van zulke organisaties is ondankbaar. Hier is spontane vernietiging door de minister op zijn plaats. Ten slotte stelt Van der Staaij dat het ongewenst is wanneer mensen na diefstal van hun paspoort of rijbewijs een boete moeten betalen voor een nieuw exemplaar.

---

Begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 24 november 2009
C.G. van der Staaij

Komend jaar komt de Staatscommissie Grondwet met haar rapport: de burger moet bekend worden met de Grondwet. Veel burgers blijken zich echter niet te herkennen in het openbaar bestuur als behartiger van het publiek belang . Vertrouwen is de basis van onze democratie en rechtstaat. Vertrouwen is dat ook bij de bescherming van onze veiligheid.

Veiligheid
De Begroting bevat mooie cijfers over de terugdringing van de criminaliteit. Omdat er vaak geen uitleg bij gegeven wordt, is de waarde daarvan betrekkelijk. Zie bijvoorbeeld de 500 extra wijkagenten. Daar waren we blij mee. In de praktijk worden wijkagenten vaak ingezet als invalkracht bij ziekte: zij bestaan dus vooral op papier. Wat is hun taak en hoe wordt gegarandeerd dat ze ook echt voor hun wijk beschikbaar zijn? Anders hebben we niets aan een nulmeting.
De 500 extra forensische assistenten zijn nog schimmiger. Zij zijn minstens zo belangrijk, maar de korpsen moet zelf uitzoeken hoe zij eraan komen.

Nog zoân getal: vorige week noemde de minister een instroom van 1200 aspiranten. Dat is al 400 te laag voor de toekomst en juist hier bezuinigen korpsen nog extra. Drie jaar op rij zoân instroom en we komen ver onder de sterkteafspraken uit. We hebben het dan nog niet eens over het feit dat Nederland binnen Europa weinig politie heeft.

De minister garandeert dat er genoeg blauw op straat blijft. Intussen bezuinigen korpsen wel op het ondersteunende personeel. Een van hen schreef ons: ââDe weinige agenten die op straat lopen, halen ze nog naar binnen.â Iemand moet immers het bureauwerk doen.

De SGP-fractie maakt zich zorgen over de kwaliteit van het politiewerk. Het aantal verdachten dat aan het Openbaar Ministerie wordt overgedragen is een belangrijke prikkel. Alleen âgebraden duivenâ en âpanklare zakenâ zijn dan interessant, terwijl overvallen op de plank blijven liggen. Het gevolg is dat tien verdachten met een eenvoudige zaak worden opgepakt, terwijl één verdachte met veel delicten te weinig âoplevertâ of men stopt na het vinden van bewijs voor één delict. Graag zien wij de visie van deze minister op dit probleem. Criminaliteitscijfers moeten niet kunstmatig worden opgeplust. De SGP vindt dat de zwaarte van het delict meegewogen moet worden bij de beoordeling van het politiewerk.

De motie over de beschikbaarheid van politie op het platteland is nog niet uitgevoerd. Recent werd wel aandacht gegeven aan het nieuwe budgetverdeelsysteem , maar aandacht voor de kwaliteit en de beschikbaarheid van politiezorg in het landelijk gebied ontbrak. De uitvoering van deze motie moet snel gebeuren.

Een motie over het sms-bombardement uit 2006 âstaat op de agendaâ. Hoe dan? Dit moet écht ter hand worden genomen!

Brandweervrijwilligers
Het spreidingsplan brandweerkazernes en het behoud van lokale kazernes wordt nu weer een lokale bestuurlijke verantwoordelijkheid genoemd. In de Begroting wordt wel gesproken wordt over een spreidingsmodel. De SGP wil beslist niet dat betrokkenheid van het lokaal bestuur in de knel komt. Ook vinden wij dat er blijvend inzet moet komen voor behoud van de vrijwilligers.

Binnenlands bestuur
De reactie op onze moties bij het beleidskader gemeentelijke herindelingen is erg zuinig. Het vinden het niet goed dat er toch ruimte blijft voor herindeling in opdracht van het rijk. In de begroting staat: âGemeenten staan dicht bij de burger en hebben goed zicht op de maatschappelijke opgaven waarvoor zij staan.â Dat vertrouwen in gemeenten zien we ook graag terug bij herindeling. De inkadering van de bevoegdheid van provincies wordt na verloop van tijd geëvalueerd. Wij vinden het belangrijk dat dit toch in de wet wordt opgenomen, omdat provincies nog steeds sterke druk uitoefenen. Met name is ook grote voorzichtigheid geboden bij herindelingen waar één van de gemeenten dat niet wil.

Gelijke behandeling
Velen in dit land hebben de mond vol van gelijke behandeling. Wanneer het echter om organisaties met een christelijke achtergrond gaat, gaat dat niet op. Bijvoorbeeld in Amsterdam: daar worden religieuze organisaties per motie uitgesloten van subsidiëring. Dit is discriminatie in de puurste vorm. Zeker ook als we zien dat organisaties soms al van ver voor 1900 deskundig werk doen ten behoeve van de stad. Dat is kortzichtig en ondankbaar en ook in strijd met het tweeluik âReligie in het publieke domeinâ. Mocht dit in daden omgezet worden, dan vragen wij om spontane vernietiging door de minister.

Prostitutie
Wanneer we spreken over gemeentelijke autonomie, dan is ook het wetsvoorstel regulering prostitutie opmerkelijk. Nu ontstaat de rare situatie dat gemeenten wel mogen kiezen voor één seksinrichting en niet voor nul. Weliswaar ligt dit voor bordelen wat anders, maar ook daarvoor geldt dat gemeenten daar niet zomaar toe mogen besluiten .

Paspoort en rijbewijs
Niet alleen na verlies, maar ook na diefstal moeten mensen een boete betalen voor hun nieuwe paspoort of rijbewijs. Zeker omdat eerst aangifte bij de politie gedaan moet worden om een nieuwe aan te kùnnen vragen, is dit ongewenst. Het leveren van bewijs is dan geen probleem. Het zou eerder voor de hand liggen ze gratis te verstrekken dan bijna het dubbele te vragen.

Bezuiniging
Duurzaam inkopen voor werkplekken van het rijk. Hierbij overwegen of een langere afschrijvingsduur mogelijk is.