Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 25 november 2009 2009Z20563

Onderwerp Kamervragen over ontslagen bij Strukton
-

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u mijn antwoorden op de door lid Cramer gestelde vragen over de ontslagen bij Strukton.


1 Kent u de berichten "Ontslagen bij Strukton hebben ons verrast" 1 en "Strukton hekelt marktwerking"? 2


1 Ja.


2 Kunt u uiteenzetten hoe het komt dat ProRail verrast is door nieuwe ontslagen bij spooraannemers, nu zij met hen om de tafel zitten in de taakgroep vitaliteit spoorsector en er het afgelopen jaar al herhaaldelijk van de zijde van de Kamer aandacht is gevraagd voor deze kwestie?


2 De uitspraken in het interview kan ik niet goed plaatsen. Ik heb niet de indruk dat ProRail verrast is door de aankondiging van de ontslagen. Ik heb begrepen dat in het Strategisch Platform van 22 oktober 2009 en ook eerder al door Bouwend Nederland melding is gemaakt van het banenverlies in de sector.


3 Is het waar dat sinds vorig jaar bijna 800 van de 4000 banen bij de spooraannemers op de tocht staan of reeds zijn verdwenen?

3 Uit het door u genoemde bericht in het financieel dagblad van 2 november 2009 heb ik dat begrepen. In mijn brief van 10 november 2009 (VenW/DGMo- 2009/10196) heb ik in antwoord op vragen van leden van Gent en Roemer u geïnformeerd over de achterliggende oorzaken van de situatie bij de spooraannemers.


1 Cobouw, 30 oktober 2009

2 Financieel Dagblad, 2 november 2009

a
agina 1 van 4 P





4 Kunt u een actueel overzicht geven van de volumes werk voor de Ons kenmerk spooraannemers die in 2007, 2008 en 2009 in de markt zijn gezet en van de VenW/DGM0-2009/11017 raming voor de komende jaren?

4 Deze volumes tot 2015 zijn door ProRail inzichtelijk gemaakt en per brief van 10 september aan Bouwend Nederland gecommuniceerd.


Tabel 1: Overzicht volumes spooraannemers 2007-2015.

2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 realisatie realisatie prognose prognose prognose prognose prognose prognose prognose 292 mln 328 380 420 435 471 461 461 474

De prognosecijfers vanaf 2009 zijn exclusief aanbestedingsresultaten. ProRail geeft aan dat de spooraannemers in het overleg in het Strategisch Platform van 22 oktober j.l. hun tevredenheid hebben geuit over de dit jaar uitgevoerde versnellingsmaatregelen. Ook hebben ze gezegd tevreden te zijn over de wijze waarop de betrokken partijen samen vooruitblikken op de werkvolumes en vertrouwen hebben in de betrouwbaarheid van de in de brief aan Bouwend Nederland genoemde getallen. Ik wil nog benadrukken dat het werkvolume voor de spooraannemers slechts een deel is van het totale productievolume van ProRail, zoals dat is opgenomen in het beheerplan en de kwartaalrapportages over de uitvoering van het beheerplan.

5 Deelt u de mening dat het belangrijk is zoveel mogelijk werknemers in de spoorsector vast te houden, juist omdat de komende jaren forse uitbreidingen van het spoor te verwachten zijn?

5 In mijn brief van 10 november 2009 (VenW/DGMo-2009/10196) heb ik aangegeven dat ik veel waarde hecht aan continuïteit en vitaliteit van de sector, mede met het oog op het toekomstige forse uitbreidingen op het spoor. Ik heb daarbij ook aangegeven niet in verantwoordelijkheid van de sector te willen treden en te interveniëren in de markt. Ik vind het daarom goed dat deze problematiek is opgepakt door de sector in de taakgroep. In mijn brief van 21 september 2009 (TK 2009-2010, 29984, nr 201) en mijn brief van 10 november 2009 heb ik u geïnformeerd over het functioneren van de taakgroep.

6 Ziet u mogelijkheden voor een aanvullend versnellingspakket, door werkzaamheden in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, de tweede fase herstelplan spoor of andere spoorprogramma's te versnellen?

6. ProRail geeft aan waar mogelijk haar best te doen om projecten te versnellen om de aannemerssector te helpen deze moeilijke periode te overbruggen. Tot nu toe heeft dat geleid tot het in mijn brief van 9 april 2009 gepresenteerde versnellingspakket van 140 mln en dus niet tot aanvullende mogelijkheden. Daarbij was sprake van een evenwichtig pakket maatregelen waarvan een flink deel relevant voor het volume van de spooraannemers. De aannemers hebben indertijd meegewerkt bij het identificeren en specificeren van de versnellingsprojecten. Ik vind het daarom van belang dat de partijen in het strategisch platform hierover in overleg zijn. Zie ook mijn antwoord op vraag 4.

agina 2 van 4 P





7 Heeft er nu al een eerste bijeenkomst van de genoemde taakgroep Ons kenmerk plaatsgevonden en is er inmiddels met de spooraannemers overeenstemming VenW/DGM0-2009/11017 bereikt over de vormgeving daarvan, zodat het door de spooraannemers en vakbonden gewenste onafhankelijke karakter is gewaarborgd?

7. Over het functioneren van de taakgroep heb ik u geïnformeerd in mijn brief van 21 september 2009 en in mijn brief van 10 november 2009. Het strategisch platform onder onafhankelijk voorzitterschap van de heer Jol is reeds drie keer bijeengeweest. Zoals ik heb gemeld in laatstgenoemde brief heeft de directeur- generaal Mobiliteit recent overleg gehad met de spooraannemers om nog meer inzicht te krijgen in het functioneren van de taakgroep. Daarbij is gebleken dat de spooraannemers de taakgroep steunen, maar wel vinden dat de opdracht aan de voorzitter scherper zou moeten zodat de voortgang beter is gewaarborgd. Dit tegen de achtergrond dat gegeven de economische situatie de spooraannemers zo snel mogelijk resultaat willen zien. Ik heb ProRail gevraagd samen met de spooraannemers, in het strategisch overleg, hieraan invulling te geven.

8 Wanneer ontvangt de Kamer de resultaten van het overleg in deze taakgroep?

8. De taakgroep heeft het karakter van een periodiek overleg. Op 21 september 2009 en op 10 november heb ik u geïnformeerd over de voortgang van het overleg.

9 Is het waar dat er voor nieuwe aanbieders aan het spoor andere kwaliteits- en veiligheidsnormen gelden? Zo ja, waarom is dat het geval en voor welke normen geldt dat?

9 ProRail geeft aan dat het niet zo is, dat voor nieuwe aannemers andere kwaliteits- en veiligheidsnormen gelden. Alle partijen die voor ProRail onderhoud willen uitvoeren moeten in de eerste plaats voldoen aan de erkenningseisen van ProRail om aan te tonen dat ze voldoende bekwaam zijn om het onderhoud te kunnen uitvoeren. Vervolgens worden onderhouds- en nieuwbouwcontracten op de markt gebracht waarop partijen kunnen inschrijven. De eisen aan kwaliteit en veiligheid zijn in deze onderhoudscontracten bekend en voor alle partijen gelijk.

10 Op welke wijze stuurt u ProRail aan op het handhaven van gelijke kwaliteits- en veiligheidsnormen en wat is daarbij maatgevend, het sturen op prijs of op kwaliteit? Kunt u dit transparant maken?

10. Zie allereerst het antwoord op vraag 9. Als onderdeel van mijn aansturing van ProRail maak ik afspraken over het door ProRail te realiseren prestatieniveau. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de veiligheid. Daarnaast stuur ik ProRail ook aan op efficiency.

11 Is het waar dat de uitvoering van de spoorvernieuwing tussen Groningen- en Nieuweschans slecht is uitgevoerd en na twee jaar door dezelfde partij is aangenomen? Hoe valt dit te rijmen met de efficiencydoelstelling?

11 ProRail geeft aan dat de uitvoering van het betreffende werk in 2006 deels niet heeft geleid tot de gewenste kwaliteit. Een deel van het werk is in 2009 opnieuw aanbesteed en, volgens de daarvoor geldende aanbestedingsregels, gegund aan de oorspronkelijk uitvoerende aannemer. Deze aannemer levert gemiddeld dezelfde kwaliteit werk als andere aannemers. ProRail beoordeelt, per kwartaal,

agina 3 van 4 P





de kwaliteit van aannemers door middel van zogenaamde prestatiemeting. De Ons kenmerk resultaten van prestatiemeting worden bij gunning van werken meegewogen. Bij VenW/DGM0-2009/11017 structureel slecht scorende aannemers wordt de erkenning ingetrokken.

12 Geldt de efficiencytaakstelling, die ProRail heeft meegekregen, voor de hele keten of alleen voor de uitvoering?

12 Die geldt voor de hele keten. ProRail heeft de vrijheid om de haar opgelegde efficiencytaakstelling zelf in te vullen. Dat past in de sturingsrelatie op basis van output.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 4 van 4 P