Datum 25 november 2009 -
Onderwerp Toezeggingen Algemeen Overleg HSL-Zuid 11 november 2009
-
Geachte voorzitter,
Tijdens het Algemeen Overleg van woensdag 11 november 2009 heb ik toegezegd
uw Kamer nader te informeren omtrent een klacht over de dienstverlening op de
Beneluxlijn Amsterdam-Brussel en het gebruik van de OV-jaarkaart in de Fyra-
treinen tussen Amsterdam en Rotterdam.
Kwaliteit dienstverlening Beneluxtrein
De klachten die dhr. Roemer tijdens het Algemeen Overleg noemde, betreffen de
kwaliteit van de dienstverlening op de Beneluxlijn in augustus 2009. Ik heb de
betreffende klachten overgedragen aan vervoerder NS Hispeed, met het verzoek
de klachten van deze reizigers van een volwaardige reactie te voorzien.
Zoals ik in mijn brief van 10 november 2009 (VenW/DGMo-2009/10366) heb
gemeld, hebben NS Hispeed en NMBS in september 2009 een reeks maatregelen
genomen om de kwaliteit van de Beneluxlijn te verhogen. Zo zijn Belgische
locomotieven vervangen voor moderne TRAXX-locomotieven. Daarnaast worden
de storingsgevoelige stuurrijtuigen niet meer ingezet en is een aantal
optimalisaties in het logistieke proces doorgevoerd. Ook wordt extra materieel
ingezet om beter de keertijden in Brussel en Amsterdam te kunnen halen. In
oktober 2009 is de punctualiteit mede door deze maatregelen duidelijk verbeterd.
Gebruik OV-jaarkaart in Fyra Amsterdam-Rotterdam
NS Hispeed rijdt sinds 7 september 2009 met Fyra-treinen tussen Amsterdam en
Rotterdam. Elke reiziger die met deze trein wil rijden, is volgens de algemene
voorwaarden van NS Hispeed verplicht een toeslag te betalen.
De in het Algemeen Overleg van 11 november j.l. genoemde OV-jaarkaart wordt
aangeboden door NS Reizigers. Zodra een reiziger een OV-jaarkaart aanschaft
krijgt hij of zij te maken met vervoervoorwaarden van NS Reizigers. Hierin staat
dat deze kaart geldig is op het geboden vervoer per trein, zoals vastgelegd in de
NS-Reisplanner met uitzondering van Thalys en HST (High Speed Train). Ik
begrijp dat dit tot verwarring kan leiden. Ik heb daarom aan NS Reizigers
gevraagd of zij aan haar voorwaarden wil toevoegen dat deze uitzondering ook
geldt voor de Fyra-treinen.
a
agina 1 van 2
P
Geraamde kosten EMC-problematiek
Datum
Ten slotte heb ik toegezegd uw Kamer nader te informeren over de kosten die
voortvloeien uit de EMC-problematiek. Ik ben op dit moment hierover in gesprek Ons kenmerk
met Infraspeed en NS. Om dit onderhandelingsproces niet te beïnvloeden kan ik VENW/DGMo-2009/11039
op dit moment geen nadere mededelingen doen over deze kosten. Het gaat hier
om een ordegrootte van tientallen miljoenen euro's. Bij de toezending van de
volgende voortgangsrapportage zal ik u hierover nader informeren.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat