Gemeente Tilburg
Persbericht
25 november 2009
Meer bekendheid door campagne OK-punten
De OK-punten zijn bij veel mensen nog onbekend in Tilburg, zo stelt
het college. Daarom is besloten de bekendheid van de OK-punten te
vergroten met een nieuwe campagne: OK op straat. Er is 10.000 euro
uitgetrokken voor de campagne en om de medewerkers van OK-punten
trainingen te geven.
Burgemeester Opstelten: "Iedereen moet zich in deze stad veilig kunnen
voelen op straat. Als iemand zich onveilig voelt dan is er met 54
OK-punten al snel iemand in de buurt die een slachtoffer of getuige
van geweld kan helpen."
De OK-punten zijn te vinden op veel plaatsen in de binnenstad en op
routes van en naar de binnenstad. Maar ook op de fietsroute tussen
Tilburg en Hilvarenbeek. Een OK-punt is te herkennen aan het blauw
verlichte OK-bord dat aan de gevel hangt. Bij een OK-punt vindt de
eerste opvang plaats. Iedereen, jong of oud, wordt hier goed
opgevangen door mensen die hiervoor een speciale training hebben
gekregen.
Soms is het genoeg om even op adem te komen of naar huis te bellen.
Als dat nodig is wordt de politie of een hulpinstantie gebeld. Te
vaak gebeurt het dat mensen op straat aan hun lot worden overgelaten.
SintLucas
De nieuwe campagnematerialen zijn ontwikkeld door een
studentenprojectgroep van SintLucas in Boxtel die onlangs benoemd is
tot beste MBO-school van Nederland.
Het idee achter de campagne is om 'een veilig gevoel' uit te beelden.
Dit wordt bereikt door het OK-punt te belichten als een warme plek met
warm licht tegenover een donker kille straat. Voor de campagne wordt
een promotiefilmpje ontwikkeld, een flyer, poster, advertenties en een
digitale banner.
---