Gemeente Tilburg

Persbericht
25 november 2009

Meer bekendheid door campagne OK-punten

De OK-punten zijn bij veel mensen nog onbekend in Tilburg, zo stelt het college. Daarom is besloten de bekendheid van de OK-punten te vergroten met een nieuwe campagne: OK op straat. Er is 10.000 euro uitgetrokken voor de campagne en om de medewerkers van OK-punten trainingen te geven.

Burgemeester Opstelten: "Iedereen moet zich in deze stad veilig kunnen voelen op straat. Als iemand zich onveilig voelt dan is er met 54 OK-punten al snel iemand in de buurt die een slachtoffer of getuige van geweld kan helpen."

De OK-punten zijn te vinden op veel plaatsen in de binnenstad en op routes van en naar de binnenstad. Maar ook op de fietsroute tussen Tilburg en Hilvarenbeek. Een OK-punt is te herkennen aan het blauw verlichte OK-bord dat aan de gevel hangt. Bij een OK-punt vindt de eerste opvang plaats. Iedereen, jong of oud, wordt hier goed opgevangen door mensen die hiervoor een speciale training hebben gekregen.
Soms is het genoeg om even op adem te komen of naar huis te bellen. Als dat nodig is wordt de politie of een hulpinstantie gebeld. Te vaak gebeurt het dat mensen op straat aan hun lot worden overgelaten.

SintLucas

De nieuwe campagnematerialen zijn ontwikkeld door een studentenprojectgroep van SintLucas in Boxtel die onlangs benoemd is tot beste MBO-school van Nederland.
Het idee achter de campagne is om 'een veilig gevoel' uit te beelden. Dit wordt bereikt door het OK-punt te belichten als een warme plek met warm licht tegenover een donker kille straat. Voor de campagne wordt een promotiefilmpje ontwikkeld, een flyer, poster, advertenties en een digitale banner.

---