Gemeente Hilvarenbeek
College voortvarend aan de slag met verbeterplan Legal Audit
Deze zomer werden de resultaten bekend van de Legal Audit naar de
wijze waarop de gemeente Hilvarenbeek wet- en regelgeving op
ruimtelijk gebied uitvoert. De audit heeft een aantal tekortkomingen
blootgelegd en dat was voor het college aanleiding een verbeterplan op
te laten stellen.
De raadscommissies ABF en ROV krijgen op 3 december 2009 de
gelegenheid zich uit te spreken over het verbeterplan en de gekozen
aanpak. Het college is vooruitlopend hierop al aan de slag gegaan en
heeft een aantal verbeterpunten met hoge prioriteit aangepakt.
De Legal Audit is opgesteld om in beeld te krijgen hoe de uitvoering
van taken op het gebied van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en
milieu (VROM) er voor staat.
De audit heeft duidelijk gemaakt dat de werkprocessen en procedures
voor deze taken nog niet volledig zijn afgestemd op de nieuwe wet- en
regelgeving, die geldt sinds vorig jaar de nieuwe Wet op de
ruimtelijke ordening (Wro) en de Grondexploitatiewet werden ingevoerd.
De audit heeft ook in beeld gebracht wat de exacte gevolgen daarvan
zijn, hoe groot de risicoâs zijn en op welke onderdelen acuut
verandering nodig is.
Het college heeft zich vooraf gerealiseerd dat de Legal Audit
tekortkomingen zou blootleggen. Belangrijkste redenen om het onderzoek
te laten uitvoeren, zijn het belang dat het college hecht aan de
kwaliteit van dienstverlening én de wens om snel inzicht te krijgen
in de verbeterpunten.
Alle tekortkomingen zijn intussen vertaald in een verbeterplan. Het
college heeft daarbij keuzes moeten maken. Gezien de opgave waar de
gemeente voor staat en gelet op de omvang van de ambtelijke
organisatie, is het onmogelijk alle verbeterpunten direct aan te
pakken. Het college heeft zich bij zijn keuzes laten leiden door de
wettelijke eisen, de onderdelen die een directe relatie hebben met de
dienstverlening en de toekomst.
Een aantal verbeterpunten met hoge prioriteit is direct opgepakt. De
legesverordening is intussen aangepast aan de nieuwe wetgeving, de
bouwverordening is onlangs geactualiseerd en dossiers die ter inzage
liggen, zijn actueel en compleet.
Met de VROM inspectie - die betrokken was bij opzet en uitvoering van
de audit - is afgelopen oktober overleg geweest over de uitwerking van
het verbeterplan en de eerste resultaten die zijn bereikt. De
inspectie is tevreden over de verbeteracties en heeft verder laten
weten haar monitorrol nog enige tijd te blijven vervullen.
De reactie van de inspectie is verwerkt in het verbeterplan dat op
donderdag 3 december 2009 wordt voorgelegd aan de raadscommissies voor
Algemene Beleidszaken en Financiën (ABF) en voor Ruimtelijke Ordening
en Volkshuisvesting (ROV). Deze gezamenlijke vergadering begint om
20.30 uur en vindt plaats in de Ontmoetingsruimte van het
gemeentehuis.
* Rapportage Legal Audit vrom-regelgeving.pdf
* Verbeterplan legal audit.pdf