Gemeente Hilvarenbeek


College voortvarend aan de slag met verbeterplan Legal Audit

Deze zomer werden de resultaten bekend van de Legal Audit naar de wijze waarop de gemeente Hilvarenbeek wet- en regelgeving op ruimtelijk gebied uitvoert. De audit heeft een aantal tekortkomingen blootgelegd en dat was voor het college aanleiding een verbeterplan op te laten stellen.
De raadscommissies ABF en ROV krijgen op 3 december 2009 de gelegenheid zich uit te spreken over het verbeterplan en de gekozen aanpak. Het college is vooruitlopend hierop al aan de slag gegaan en heeft een aantal verbeterpunten met hoge prioriteit aangepakt.

De Legal Audit is opgesteld om in beeld te krijgen hoe de uitvoering van taken op het gebied van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieu (VROM) er voor staat.
De audit heeft duidelijk gemaakt dat de werkprocessen en procedures voor deze taken nog niet volledig zijn afgestemd op de nieuwe wet- en regelgeving, die geldt sinds vorig jaar de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening (Wro) en de Grondexploitatiewet werden ingevoerd.

De audit heeft ook in beeld gebracht wat de exacte gevolgen daarvan zijn, hoe groot de risicoâs zijn en op welke onderdelen acuut verandering nodig is.
Het college heeft zich vooraf gerealiseerd dat de Legal Audit tekortkomingen zou blootleggen. Belangrijkste redenen om het onderzoek te laten uitvoeren, zijn het belang dat het college hecht aan de kwaliteit van dienstverlening én de wens om snel inzicht te krijgen in de verbeterpunten.

Alle tekortkomingen zijn intussen vertaald in een verbeterplan. Het college heeft daarbij keuzes moeten maken. Gezien de opgave waar de gemeente voor staat en gelet op de omvang van de ambtelijke organisatie, is het onmogelijk alle verbeterpunten direct aan te pakken. Het college heeft zich bij zijn keuzes laten leiden door de wettelijke eisen, de onderdelen die een directe relatie hebben met de dienstverlening en de toekomst.
Een aantal verbeterpunten met hoge prioriteit is direct opgepakt. De legesverordening is intussen aangepast aan de nieuwe wetgeving, de bouwverordening is onlangs geactualiseerd en dossiers die ter inzage liggen, zijn actueel en compleet.

Met de VROM inspectie - die betrokken was bij opzet en uitvoering van de audit - is afgelopen oktober overleg geweest over de uitwerking van het verbeterplan en de eerste resultaten die zijn bereikt. De inspectie is tevreden over de verbeteracties en heeft verder laten weten haar monitorrol nog enige tijd te blijven vervullen. De reactie van de inspectie is verwerkt in het verbeterplan dat op donderdag 3 december 2009 wordt voorgelegd aan de raadscommissies voor Algemene Beleidszaken en Financiën (ABF) en voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting (ROV). Deze gezamenlijke vergadering begint om 20.30 uur en vindt plaats in de Ontmoetingsruimte van het gemeentehuis.


* Rapportage Legal Audit vrom-regelgeving.pdf
* Verbeterplan legal audit.pdf