ChristenUnie
Kilometerprijs: uw vragen, onze antwoorden!
Kilometerprijs: uw vragen, onze antwoorden!
woensdag 25 november 2009 14:51 De ChristenUnie is blij dat het
besluit over de kilometerheffing is genomen. De partij heeft jarenlang
aangedrongen op de kilometerheffing, omdat hiermee het gebruik wordt
belast, en niet het bezit. Anders Betalen voor Mobiliteit is daarom
eerlijk voor de automobilist en beter voor het milieu. Maar er zijn
nog veel vragen. Op een aantal geeft de ChristenUnie vast antwoord.
Wat houdt de Kilometerheffing in?
Dat u geen vaste autobelastingen meer betaalt, maar gaat betalen per
gereden kilometer in Nederland. Er komt een basistarief en een
spitstarief. Alle automobilisten samen blijven hetzelfde betalen.
Alleen verdelen we de lasten anders, niet meer naar bezit, maar naar
het daadwerkelijke gebruik van de auto op basis van tijd, plaats en
milieukenmerken. Afgesproken is daarbij dat er geen verschil zal
zitten in de inkomsten van de overheid uit de heffingen voor en na de
invoering van de kilometerprijs.
Wat is het standpunt van de ChristenUnie?
De ChristenUnie is een voorstander van de kilometerprijs en pleit hier
al sinds de jaren negentig voor. Dit standpunt stond al in ons
verkiezingsprogramma van 2006 en in het coalitieakkoord is de
invoering vastgelegd. Het voorstel voor kilometerbeprijzing is een
belangrijk punt dat de ChristenUnie heeft ingebracht bij de
kabinetsformatie. Oud-Kamerlid Stellingwerf heeft hier ooit als eerste
een lans voor gebroken. Tineke Huizinga, nu staatssecretaris voor
Verkeer en Waterstaat, volgde met het pleidooi om de BPM op auto's op
CO2-uitstoot te bepalen. Ernst Cramer, de huidige woordvoerder Verkeer
en Waterstaat, heeft dit opnieuw onder de aandacht gebracht, ook in
relatie tot het Anders Betalen voor Mobiliteit. Al deze voorstellen
zijn nu werkelijkheid geworden in het voorliggende wetsvoorstel.
Wat zijn de kosten voor de automobilist?
Het is de afspraak dat de kilometerprijs gemiddeld niet leidt tot
hogere lasten voor de burger. Tegenover invoering van de
kilometerprijs staat afbouw van de BPM (aanschafbelasting) en de
motorrijtuigenbelasting. Dit betekent dat de automobilist gaat betalen
voor het gebruik in plaats van voor het bezit. Dit is dan een
eerlijker systeem. Uit berekeningen van de nu voorgestelde tarieven
blijkt ook dat een deel van de automobilisten er financieel op vooruit
zal gaan. Maar er zal ook een deel van de automobilisten meer gaan
betalen. Dit zijn de zogenaamde veelrijders. Uit onderzoek blijkt dat
59% van de automobilisten er echter op vooruit zal gaan (bron:
persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat).
In Nederland geldt vanaf 1 april 2009 dat bezitters van personenauto's
met een lage CO2-uitstoot minder motorrijtuigenbelasting betalen. Zij
betalen de kwart van het tarief voor personenauto's met hetzelfde
gewicht. Bij de kilometerprijs geldt ook dat auto's met een lagere
uitstoot minder betalen. Een kleine zuinige auto krijgt dus een lager
tarief per kilometer dan een zware slurper. Hiermee wordt de
verduurzaming van de automobiliteit gestimuleerd en dat is hard nodig
om o.a. de doelstellingen voor CO2-reductie te halen
Waar gaan de inkomsten van de Kilometerheffing naar toe?
De inkomsten van de kilometerprijs zullen naar het Infrafonds gaan.
Hiervan zullen wegen uitgebreid en aangelegd worden.
Wat zijn de effecten op mobiliteit van de Kilometerheffing?
Het systeem stimuleert mensen om bewuster om te gaan met hun
mobiliteit. Uit de doorrekening van de kabinetsplannen blijkt ook dat
dit effect er zal zijn. Zo blijkt uit het onderzoek van het SWOV
(Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) dat de
mobiliteit na de invoering rond 2020 gedaald zal zijn met 6 tot 10%.
Dit lijkt een klein verschil maar het kan bepalend zijn of er wel of
geen file staat. Door het spitstarief wordt bovendien de betere
benutting van dure infrastructuur gestimuleerd. Als de kilometerprijs
niet zou worden ingevoerd zou er door de verdere groei van de
automobiliteit tot 2020 ruim 7 miljard euro meer moeten worden
geïnvesteerd in asfalt om het verkeerssysteem draaiende te houden. Dit
is al doorgerekend door het vorige kabinet in de Nota Mobiliteit. Het
vorige kabinet heeft daarom ook de plannen voor de kilometerprijs in
de steigers heeft gezet. Als de kilometerprijs niet door zou gaan
wordt er hierdoor dus een groot gat geslagen in de begroting.
Er zijn geruchten dat de Provinciale opcenten verhoogd zullen worden,
hoe zit dit?
Er moet inderdaad nog een oplossing gevonden voor de zogenaamde
provinciale opcenten die momenteel worden geheven bij de
motorrijtuigenbelasting. Er zal hiervoor een alternatief moeten komen
omdat de motorrijtuigenbelasting verdwijnt. Afgesproken is dat
hiervoor in de plaats een andere provinciale belasting komt. Hoe dit
wordt vormgegeven moet de komende tijd duidelijk worden. Overigens is
bij de berekening van de lasten voor de burgers voor en na invoering
van de kilometerprijs ook rekening gehouden met deze provinciale
belasting. Het is dus geen extra belasting: Per saldo leidt het niet
tot hogere lasten voor de burger.
Waarom is er niet gekozen voor het verhogen van brandstofprijzen?
Een groot nadeel van een accijnsverhoging is dat het geen invloed
heeft op het tijdstip en de plaats waar mensen rijden. Daarom
vermindert het de files onvoldoende. Daarnaast beïnvloedt het de
welvaart in Nederland negatief, omdat mensen over de grens gaan
tanken. Net als bij de kilometerprijs betalen de veelrijders meer.
Toch toont onderzoek aan dat de kilometerprijs met een spitstarief op
extra drukke trajecten, beter helpt om de files terug te dringen.
Ondanks de kosten die een nieuw systeem met zich meebrengt, vallen de
welvaartseffecten van de kilometerprijs wél positief uit, zo blijkt
uit onderzoek van onder meer het Centraal Planbureau (bron:
www.kilometerpijs.nl)
Hoe ziet het tijdspad eruit?
De ombouw naar de kilometerprijs kost tijd. Het is niet mogelijk om in
1 dag alle circa 7 miljoen auto's over te laten stappen. Er is daarom
gekozen voor een ingroeimodel van circa 2 à 3 jaar. Hierbij zullen
stapsgewijs in groepen alle auto's overstappen. Dit gebeurt
waarschijnlijk op basis van nummerborden. De techniek wordt momenteel
uitgebreid getest. In verschillende regio's zijn er proefprojecten
waarbij steeds grotere groepen auto's worden betrokken. Voor meer
informatie hierover kunt u terecht op de website van het Ministerie
van Verkeer & Waterstaat over dit project: www.kilometerprijs.nl
Hoe zit het met de privacy?
Veel mensen maken zich zorgen dat de kilometerprijs ten koste gaat van
de privacy. Uiteraard is een goede bescherming van de privacy ook voor
de ChristenUnie een belangrijk aandachtspunt. De ChristenUnie zal erop
toezien dat er ook bij de kilometerheffing zorgvuldig wordt omgegaan
met uw rijgegevens. De privacy zal ongetwijfeld ook aan de orde bij de
behandeling van het wetsvoorstel kilometerprijs.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt over de bescherming van
privacy op www.kilometerprijs.nl het volgende: "Met zo'n kastje kan
iedereen toch zien waar ik heb gereden? Dat is niet juist. Alleen het
aantal kilometers en het tarief dat erbij hoort, gaat naar het
inningsbureau dat de factuur opmaakt en verstuurt. Er is dus niemand
die kan zien waar u bent geweest, tenzij u daar uitdrukkelijk
toestemming voor geeft. Daarnaast worden de kastjes geproduceerd en
ingebouwd door bedrijven die aan strenge eisen moeten voldoen. Ook het
waarborgen van uw privacy is in die eisen meegenomen. Ook in de
handhaving blijft de privacy beschermd. Rijdt u bijvoorbeeld onder een
van de handhavingsportalen door, dan wordt een foto gemaakt en wordt
gecheckt of er bijzonderheden zijn. Zo niet, dan wordt de foto direct
verwijderd. Bij de vormgeving van de kilometerprijs doen we geen
concessies aan uw privacy. Er is dus niemand die straks kan kijken of
u op een bepaalde dag op een bepaalde plaats was. Met het College
Bescherming Persoonsgegevens wordt steeds besproken hoe we uw privacy
kunnen garanderen. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de Europese
richtlijnen die op het gebied van privacybescherming gelden. Alleen
providers en APK-stations die voldoen aan strenge eisen kunnen kastjes
aanbieden en inbouwen. Of een provider mag beschikken over
verplaatsingsgegevens, hangt af van de keuze die u als automobilist
hierin zelf maakt. Alleen als u hier zelf nadrukkelijk toestemming
voor heeft gegeven, kan meer gedetailleerde informatie worden
verstrekt aan providers. Bijvoorbeeld als u een leaseauto rijdt en u
aan uw werkgever bepaalde informatie beschikbaar wilt stellen.
Meer weten? Ga naar de website van het Ministerie:
www.kilometerprijs.nl.
Ernst Cramer