CNV Onderwijs

25 november 2009

Instemming met nieuwe structuur CNV Onderwijs


Vandaag kwam een einde aan een discussie over de verenigingsstructuur van CNV Onderwijs, die in 2001 begon. Doel destijds was, aldus voorzitter Michel Rog 'de leden van CNV Onderwijs meer op te zoeken en actiever te betrekken.' In september 2008 werd een pas op de plaats gemaakt omdat verschillende verenigingsorganen het gevoel hadden te weinig betrokken te worden bij de nieuwe vereniging. Uiteindelijk verscheen een nieuwe discussienota waarin 'flexibel, dynamisch, transparant, herkenbaar, gedifferentieerd en democratisch' de sleutelwoorden waren. Na een bijna vier uur durende discussie werden vandaag de statuten unaniem goedgekeurd.

De Algemene Vergadering van CNV Onderwijs (52.000 leden) koos in de Eenhoorn in Amersfoort voor een model dat bestaat uit een Algemene Vergadering, een Verenigingsbestuur, 6 sectorraden naar onderwijssoort en 7 stuurgroepen, die dwars door alle sectoren heen lopen. Die stuurgroepen richten zich op specifieke aandachtsgebieden: dat kunnen zaken zijn als jongeren, schoolleiders of passend onderwijs. 'Met deze wijziging wordt het accent verlegd van aandacht voor de structuur naar het ontwikkelen van activiteiten', Rog. De aanwezigen spraken zich verder uit voor tweemaal jaarlijks een Algemene Vergadering; het voorstel om minimaal eenmaal per jaar een Algemene Vergadering te houden, werd verworpen.

Rog benadrukte verder dat 'na vandaag de nieuwe verenigingsstructuur pas echt begint. Vanaf vandaag gaan we de nieuwe vereniging met elkaar invullen en opbouwen. Daarbij is voor u allen de hoofdrol weggelegd, desgewenst bijgestaan door de begeleidingsgroep van het verenigingsbestuur.'

Hij kondigde ook een nieuwe discussie over de inhoudelijke koers van de vereniging aan. Bij de komende Algemene Vergadering in mei 2010 zal de inhoud van de nieuwe visienota worden vastgesteld. Hij gaf zelf alvast een voorzet: 'Over het algemeen kan CNV Onderwijs zich nadrukkelijker ook als vakvereniging positioneren. Onze leden kiezen niet alleen voor CNV Onderwijs omdat wij zulke goede cao's afsluiten. Zij verwachten ook dat we er zijn als het gaat om ondersteuning bij het op peil houden van bekwaamheidseisen of bij opname in het Lerarenregister'.

---