SGP


25 - 11 - 09 | SGP: waterschappen nu niet ter discussie stellen

SGP: waterschappen nu niet ter discussie stellen

In het licht van alle grote en urgente wateropgaven die er op dit moment liggen, is het onzinnig om het bestaansrecht van de waterschappen juist nu ter discussie te stellen. Dat betoogde Van der Staaij bij de begrotingsbehandeling VW.

---

Begroting VW
25 november 2009
C.G. van der Staaij

Schop
Voorzitter. Op tal van plaatsen staan automobilisten vast in de file. Nu echter niet allereerst vanwege topdrukte, maar vanwege wegverbredingen of wegonderhoud. De schop is de grond ingegaan en 2010 zal in dat opzicht een druk jaar worden. Er staat veel op stapel.

Draagvlak kilometerheffing
Binnenkort zet de Kamer zich aan de behandeling van het wetsvoorstel kilometerheffing. Daarbij wil ik nu dus niet uitvoerig stilstaan. Ik constateer echter, dat naarmate de plannen concreter worden ook het verzet ertegen groeit. Automobilisten beschouwden zich al als de melkkoeien van de staat, maar nu voelen zij zich ook nog eens bespioneerde melkkoeien. Dit soort gedachten krijgen zomaar hun eigen dynamiek met alle consequenties van dien voor het draagvlak. Wat gaat de minister doen om het draagvlak voor deze maatregel op peil te houden of te brengen?

Rijnland
De minister is zeer gemotiveerd om zoveel mogelijk knelpunten weg te werken. Daar steunen wij hem graag in. In dit licht zijn wij ook tevreden, dat de minister 422 miljoen euro ter beschikking heeft gesteld voor de zogenaamde Rijnlandroute. Hard nodig voor de bereikbaarheid in deze belangrijke economische regio, met zijn vele bouwopgaven. Aansprekend is vooral dat er vanuit de regio een mooi integraal plan ligt â OV, wegen, inpassing, woningbouw, etc. â gedragen door alle bestuurlijke partners.
In totaal is er echter ruim 800 miljoen nodig. Vanuit de regio wordt â vanuit een breed draagvlak - hard gewerkt aan het bij elkaar schrapen van aanvullende financiering. Is de minister bereid ook nog een flinke duit extra in het zakje te doen? De Rijnlandroute overstijgt verre de regionale belangen. Mede daarom maakt deze route deel uit van het kabinetsprogramma Randstad urgent. Graag zou ik vóór de Mirt-behandeling via een brief van de minister willen vernemen op welke wijze hij de integrale uitvoering van de voorliggende plannen financieel mogelijk wil maken.

Binnenvaart
Alle inspanningen op de weg ten spijt zal het nodig blijven om ook de andere vervoermodaliteiten beter te benutten. Dan denk ik primair aan shortsea, binnenvaart en spoor. In dat licht heeft het mij verbaasd, dat de minister en staatssecretaris hebben besloten om de subsidies voor het Voorlichtingsbureau Short sea shipping, het Bureau voorlichting binnenvaart en Rail cargo information Netherlands in drie jaar naar nul af te bouwen. Dat vind ik niet logisch; temeer daar uit recente evaluaties blijkt, dat deze bureauâs hun geld dubbel en dwars opbrengen. Ik kan dit moeilijk volgen. Dit klinkt mij als âpenny-wise, pound-foolishâ. Ik steun daarom ook van harte het amendement-Cramer c.s. dat de subsidie in stand wil laten.

Waterschappen
Er lopen op dit ogenblik grote wateropgaven en er komen nog veel meer uitdagingen op dit terrein aan. Uitdagingen die alles te maken hebben met onze veiligheid. Uitdagingen dus waarbij wij ons geen grote fouten kunnen permitteren. De waterschappen spelen in dit verband vanzelfsprekend een heel belangrijke rol. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk, dat onze vicepremier, de heer Bos, heeft aangeduid, dat de waterschappen wel kunnen worden opgeheven. Dat zou wat hem betreft prima passen binnen de beoogde bezuinigingen. Juist als van bepaalde bestuurlijke gremia grote inspanningen worden gevraagd, ga je dit toch niet verknopen met een discussie over het bestaansrecht van diezelfde gremia? Dat is toch fnuikend voor de gewenste resultaten? We moeten er toch ook niet serieus aan denken, dat we â in het licht van de grote wateropgaven die er liggen â nu gaan beginnen aan zoân ingrijpende structuurdiscussie? En waarom zouden we? Waterschappen bewijzen al eeuwen, dat zij hun taak zeer adequaat uitvoeren. Never change a winning team. Hoe waardeerde de staatssecretaris de opmerking van de vicepremier? Het betreft hier toch zaken die op haar terrein liggen? Wil de staatssecretaris klip en klaar bevestigen, dat het bestaansrecht van de waterschappen niet ter discussie staat, ook niet in de brede heroverweging? Die heroverweging hebben we immers recent gehad?

Duurzaamheid
Elektrisch rijden krijgt van alle kanten aandacht. Dit betreft dan wel primair het personenvervoer. Terwijl juist het vrachtvervoer zorgt voor een relatief grote vervuiling. Elektrische vrachtautoâs zijn voorlopig geen reële optie. Wel is de sector druk bezig met diesel-electrische toepassingen voor vrachtautoâs die worden ingezet in het distributieverkeer. Is de minister bereid dit te ondersteunen, via bijvoorbeeld een grootschalige praktijkproef voor diesel-electrische distributievrachtautoâs? Biedt de begroting ruimte om zoiets in 2010 op te zetten?

Kilometerprijs
Uit onderzoeken blijkt, dat de economische crisis én de naderende invoering van de kilometerprijs al hun effecten hebben op de wijze waarop het bedrijfsleven omgaat met mobiliteit. Onder meer door het wagenpark te vergroenen en door medewerkers meer mogelijkheden te bieden om plaats- en tijdonafhankelijk te kunnen werken. Deze maatregelen moeten de financiële gevolgen van de kilometerbeprijzing ondervangen. Uit de onderzoeken â bijvoorbeeld van Capgemini â blijkt echter, dat vooral overheden nog erg achterlopen om ambtenaren plaats- en tijdonafhankelijk te laten werken. Ziet de minister â als grote filebestrijder - het niet op zijn weg liggen om binnen het kabinet de ambitie neer te leggen, dat vanaf 2011 minimaal 25 % van alle medewerkers in overheidsdienst structureel mobiel, thuis of op afstand moet kunnen werken?

Zondag
Tot slot. Aan de hand van de vele grote advertenties van RWS in de verschillende dagbladen concludeer ik, dat er met grote regelmaat sprake is van grootschalige werkzaamheden in de weekenden, inclusief de zondag. Hoe ontwikkelt zich het werken van RWS in de weekenden, inclusief de zondag? Is hier sprake van een stijgende lijn? Wat is het beleid ter zake? Mijn fractie wil de minister graag oproepen om het werken op de zondagen zoveel mogelijk tegen te gaan. De weg kan best een dagje zonder u.