SGP
25 - 11 - 09 | SGP: waterschappen nu niet ter discussie stellen
SGP: waterschappen nu niet ter discussie stellen
In het licht van alle grote en urgente wateropgaven die er op dit
moment liggen, is het onzinnig om het bestaansrecht van de
waterschappen juist nu ter discussie te stellen. Dat betoogde Van der
Staaij bij de begrotingsbehandeling VW.
---
Begroting VW
25 november 2009
C.G. van der Staaij
Schop
Voorzitter. Op tal van plaatsen staan automobilisten vast in de file.
Nu echter niet allereerst vanwege topdrukte, maar vanwege
wegverbredingen of wegonderhoud. De schop is de grond ingegaan en 2010
zal in dat opzicht een druk jaar worden. Er staat veel op stapel.
Draagvlak kilometerheffing
Binnenkort zet de Kamer zich aan de behandeling van het wetsvoorstel
kilometerheffing. Daarbij wil ik nu dus niet uitvoerig stilstaan. Ik
constateer echter, dat naarmate de plannen concreter worden ook het
verzet ertegen groeit. Automobilisten beschouwden zich al als de
melkkoeien van de staat, maar nu voelen zij zich ook nog eens
bespioneerde melkkoeien. Dit soort gedachten krijgen zomaar hun eigen
dynamiek met alle consequenties van dien voor het draagvlak. Wat gaat
de minister doen om het draagvlak voor deze maatregel op peil te
houden of te brengen?
Rijnland
De minister is zeer gemotiveerd om zoveel mogelijk knelpunten weg te
werken. Daar steunen wij hem graag in. In dit licht zijn wij ook
tevreden, dat de minister 422 miljoen euro ter beschikking heeft
gesteld voor de zogenaamde Rijnlandroute. Hard nodig voor de
bereikbaarheid in deze belangrijke economische regio, met zijn vele
bouwopgaven. Aansprekend is vooral dat er vanuit de regio een mooi
integraal plan ligt â OV, wegen, inpassing, woningbouw, etc. â
gedragen door alle bestuurlijke partners.
In totaal is er echter ruim 800 miljoen nodig. Vanuit de regio wordt â
vanuit een breed draagvlak - hard gewerkt aan het bij elkaar schrapen
van aanvullende financiering. Is de minister bereid ook nog een flinke
duit extra in het zakje te doen? De Rijnlandroute overstijgt verre de
regionale belangen. Mede daarom maakt deze route deel uit van het
kabinetsprogramma Randstad urgent. Graag zou ik vóór de
Mirt-behandeling via een brief van de minister willen vernemen op
welke wijze hij de integrale uitvoering van de voorliggende plannen
financieel mogelijk wil maken.
Binnenvaart
Alle inspanningen op de weg ten spijt zal het nodig blijven om ook de
andere vervoermodaliteiten beter te benutten. Dan denk ik primair aan
shortsea, binnenvaart en spoor. In dat licht heeft het mij verbaasd,
dat de minister en staatssecretaris hebben besloten om de subsidies
voor het Voorlichtingsbureau Short sea shipping, het Bureau
voorlichting binnenvaart en Rail cargo information Netherlands in drie
jaar naar nul af te bouwen. Dat vind ik niet logisch; temeer daar uit
recente evaluaties blijkt, dat deze bureauâs hun geld dubbel en dwars
opbrengen. Ik kan dit moeilijk volgen. Dit klinkt mij als âpenny-wise,
pound-foolishâ. Ik steun daarom ook van harte het amendement-Cramer
c.s. dat de subsidie in stand wil laten.
Waterschappen
Er lopen op dit ogenblik grote wateropgaven en er komen nog veel meer
uitdagingen op dit terrein aan. Uitdagingen die alles te maken hebben
met onze veiligheid. Uitdagingen dus waarbij wij ons geen grote fouten
kunnen permitteren. De waterschappen spelen in dit verband
vanzelfsprekend een heel belangrijke rol. Ik vind het dan ook
onbegrijpelijk, dat onze vicepremier, de heer Bos, heeft aangeduid,
dat de waterschappen wel kunnen worden opgeheven. Dat zou wat hem
betreft prima passen binnen de beoogde bezuinigingen. Juist als van
bepaalde bestuurlijke gremia grote inspanningen worden gevraagd, ga je
dit toch niet verknopen met een discussie over het bestaansrecht van
diezelfde gremia? Dat is toch fnuikend voor de gewenste resultaten? We
moeten er toch ook niet serieus aan denken, dat we â in het licht van
de grote wateropgaven die er liggen â nu gaan beginnen aan zoân
ingrijpende structuurdiscussie? En waarom zouden we? Waterschappen
bewijzen al eeuwen, dat zij hun taak zeer adequaat uitvoeren. Never
change a winning team. Hoe waardeerde de staatssecretaris de opmerking
van de vicepremier? Het betreft hier toch zaken die op haar terrein
liggen? Wil de staatssecretaris klip en klaar bevestigen, dat het
bestaansrecht van de waterschappen niet ter discussie staat, ook niet
in de brede heroverweging? Die heroverweging hebben we immers recent
gehad?
Duurzaamheid
Elektrisch rijden krijgt van alle kanten aandacht. Dit betreft dan wel
primair het personenvervoer. Terwijl juist het vrachtvervoer zorgt
voor een relatief grote vervuiling. Elektrische vrachtautoâs zijn
voorlopig geen reële optie. Wel is de sector druk bezig met
diesel-electrische toepassingen voor vrachtautoâs die worden ingezet
in het distributieverkeer. Is de minister bereid dit te ondersteunen,
via bijvoorbeeld een grootschalige praktijkproef voor
diesel-electrische distributievrachtautoâs? Biedt de begroting ruimte
om zoiets in 2010 op te zetten?
Kilometerprijs
Uit onderzoeken blijkt, dat de economische crisis én de naderende
invoering van de kilometerprijs al hun effecten hebben op de wijze
waarop het bedrijfsleven omgaat met mobiliteit. Onder meer door het
wagenpark te vergroenen en door medewerkers meer mogelijkheden te
bieden om plaats- en tijdonafhankelijk te kunnen werken. Deze
maatregelen moeten de financiële gevolgen van de kilometerbeprijzing
ondervangen. Uit de onderzoeken â bijvoorbeeld van Capgemini â blijkt
echter, dat vooral overheden nog erg achterlopen om ambtenaren plaats-
en tijdonafhankelijk te laten werken. Ziet de minister â als grote
filebestrijder - het niet op zijn weg liggen om binnen het kabinet de
ambitie neer te leggen, dat vanaf 2011 minimaal 25 % van alle
medewerkers in overheidsdienst structureel mobiel, thuis of op afstand
moet kunnen werken?
Zondag
Tot slot. Aan de hand van de vele grote advertenties van RWS in de
verschillende dagbladen concludeer ik, dat er met grote regelmaat
sprake is van grootschalige werkzaamheden in de weekenden, inclusief
de zondag. Hoe ontwikkelt zich het werken van RWS in de weekenden,
inclusief de zondag? Is hier sprake van een stijgende lijn? Wat is het
beleid ter zake? Mijn fractie wil de minister graag oproepen om het
werken op de zondagen zoveel mogelijk tegen te gaan. De weg kan best
een dagje zonder u.