Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
13 november 2009

Topchefs uit de kustregio te gast in restaurants van Harrods PROMOTIECAMPAGNE VOOR DE VLAAMSE KUST IN HARRODS

Het wereldberoemde warenhuis Harrods (Londen) plaatst de Vlaamse Kust in de kijker. Om promotie te maken voor de Vlaamse Kust in Groot-Brittannië organiseren Westtoer en Toerisme Vlaanderen een originele campagne. Van 25 november tot 9 december bereiden topchefs uit de kustregio tal van gerechten in de restaurants van Harrods: Bart Desmidt (Bartholomeus in Knokke-Heist), Luc Declerck en David Servranckx (Bistro Mathilda in Oostende), Piet Devriendt (De Oesterput in Blankenberge), Vincent Florizoone en Lore Cogghe (Grand Cabaret in Nieuwpoort). Tijdens de lancering van de campagne in Harrods op 25 november worden 'Belgian Waffles' gebakken door Mario Cattoor van De Vlaamsche Pot (Brugge).

Gedurende de twee weken staan vijf gerechten van de chefs op de menukaart in de 'Sea Grill' en de 'Rotisserie'. Klanten kunnen er kennis maken met Vlaamse recepten, kustrecepten en 'Belgian frites'. De chefs zorgen ook voor kookdemonstraties. Alle recepten worden vermeld in speciale flyers en op de website van Harrods.

Ambassadeurs
"Gastronomie is een belangrijk element in de bestemmingspromotie voor de Kust. Door de samenwerking met het wereldberoemde Harrods wordt ook onze topkwaliteit benadrukt. De aanwezigheid van onze chefs maakt van het geheel een meer dan aantrekkelijk evenement. Voor de lancering wordt de Britse pers uitgenodigd", aldus Pieter Koten, regiomanager Kust bij Westtoer. De deelnemende chefs uit de kustregio hebben zich na een rondvraag van Westtoer kandidaat gesteld om op te treden als 'ambassadeur' voor de Kust. "We mogen fier zijn op onze Belgische keuken en op de gastronomie van de Kust. Weinig regio's hebben zoveel sterrenrestaurants. Het is zeer positief en vooral origineel om in een wereldberoemde omgeving (Harrods) onze troeven te presenteren", aldus Bart Desmidt van Bartholomeus in Knokke-Heist (1 Michelinster). Ook de andere deelnemende chefs genieten ruime bekendheid. Vincent Florizoone van Grand Cabaret (Nieuwpoort) werkte ondermeer in El Bulli (Spanje) en kreeg zopas de prijs voor 'De fijnste inventieve gastronomie'. Bistro Mathilda (Oostende) staat vermeld in Gault Millau. Piet Devriendt van De Oesterput (Blankenberge) was laureaat (2006 en 2007) in de wedstrijd 'Beste prijs-kwaliteit'.

Van 25 november tot 2 december zal een breed publiek door deze campagne kunnen kennis maken met de Kust. Harrods telt 42.000 bezoekers per dag. Het magazine en de website van het warenhuis besteden ruime aandacht aan de Kust en de gastronomie van de regio. In de e-newsletter van Harrods (naar ruim 500.000 adressen) krijgen consumenten informatie over de chefs, hun gerechten en de Vlaamse Kust. Ook de uitstalramen en de restaurants in Harrods zorgen voor visibiliteit over de campagne.