Vrije Universiteit Amsterdam
Functioneren van kinderen met cerebrale parese
* Startdatum: 25-11-2009
* Tijd: 10.45
* Locatie: Aula
* Titel: Functioneren van kinderen met cerebrale parese
* Spreker: J.M. Voorman
* Promotor: prof.dr. J.G. Becher prof.dr. C. Schuengel
* Onderdeel: VU medisch centrum
* Wetenschapsgebied: Medisch
* Evenementtype: Promotie
Kinderen met CP hebben lichamelijke beperkingen op alle domeinen van
het functioneren zegt Jeanine Voorman in haar promotieonderzoek. De
beperkingen nemen toe naarmate de kinderen grotere
bewegingsbeperkingen hebben. Dit geldt vooral voor het motorisch
functioneren en zelfverzorging, in mindere mate voor het sociaal
functioneren. In de loop van de puberteit krijgen alle kinderen een
grotere achterstand in het sociaal functioneren. In het motorisch
functioneren en de communicatie namen de beperkingen alleen toe bij de
ernstiger aangedane kinderen.
Cerebrale parese (CP) is de meest voorkomende lichamelijke beperking
bij kinderen. CP ontstaat door beschadiging van de hersenen van het
kind voor, tijdens, of in het eerste jaar na de geboorte. Naast
bewegingsbeperkingen zijn er vaak ook problemen met het verstandelijk
functioneren, de communicatie en het gedrag. Nog onduidelijk is welke
gevolgen deze beperkingen hebben voor het dagelijks functioneren en de
subjectieve beleving hiervan voor kinderen rond de puberteit.
Voorman onderzocht het dagelijks functioneren en de subjectieve
ervaringen van kinderen met CP in de leeftijd van 9 tot 16 jaar over
een periode van drie jaar.
Met betrekking tot de subjectieve ervaringen toont Voormans studie aan
dat deze niet noodzakelijkerwijs overeenkomen met gemeten beperkingen
in het functioneren. Zelfwaardering en ervaren competentie blijken
vergelijkbaar met de Nederlandse normgroep. Kwaliteit van leven wordt
zowel door ouders als kinderen lager gerapporteerd dan de normgroep,
maar kinderen rapporteren minder laag dan de ouders. Tenslotte blijken
gedragsproblemen een belangrijke relatie te hebben met het niveau en
het beloop van het functioneren, zelfbeleving en kwaliteit van leven.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam