Vrije Universiteit Amsterdam

Functioneren van kinderen met cerebrale parese


* Startdatum: 25-11-2009


* Tijd: 10.45


* Locatie: Aula


* Titel: Functioneren van kinderen met cerebrale parese


* Spreker: J.M. Voorman


* Promotor: prof.dr. J.G. Becher prof.dr. C. Schuengel


* Onderdeel: VU medisch centrum


* Wetenschapsgebied: Medisch


* Evenementtype: Promotie

Kinderen met CP hebben lichamelijke beperkingen op alle domeinen van het functioneren zegt Jeanine Voorman in haar promotieonderzoek. De beperkingen nemen toe naarmate de kinderen grotere bewegingsbeperkingen hebben. Dit geldt vooral voor het motorisch functioneren en zelfverzorging, in mindere mate voor het sociaal functioneren. In de loop van de puberteit krijgen alle kinderen een grotere achterstand in het sociaal functioneren. In het motorisch functioneren en de communicatie namen de beperkingen alleen toe bij de ernstiger aangedane kinderen.

Cerebrale parese (CP) is de meest voorkomende lichamelijke beperking bij kinderen. CP ontstaat door beschadiging van de hersenen van het kind voor, tijdens, of in het eerste jaar na de geboorte. Naast bewegingsbeperkingen zijn er vaak ook problemen met het verstandelijk functioneren, de communicatie en het gedrag. Nog onduidelijk is welke gevolgen deze beperkingen hebben voor het dagelijks functioneren en de subjectieve beleving hiervan voor kinderen rond de puberteit. Voorman onderzocht het dagelijks functioneren en de subjectieve ervaringen van kinderen met CP in de leeftijd van 9 tot 16 jaar over een periode van drie jaar.

Met betrekking tot de subjectieve ervaringen toont Voormans studie aan dat deze niet noodzakelijkerwijs overeenkomen met gemeten beperkingen in het functioneren. Zelfwaardering en ervaren competentie blijken vergelijkbaar met de Nederlandse normgroep. Kwaliteit van leven wordt zowel door ouders als kinderen lager gerapporteerd dan de normgroep, maar kinderen rapporteren minder laag dan de ouders. Tenslotte blijken gedragsproblemen een belangrijke relatie te hebben met het niveau en het beloop van het functioneren, zelfbeleving en kwaliteit van leven.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam