Bij drie uur tijdverlies door vertraging recht op schadevergoeding

25/11/2009 08:48

EUclaim

Tienduizenden passagiers hebben in de toekomst recht op een financiële vergoeding bij een vluchtvertraging. Dat verwacht het bedrijf EUclaim, een organisatie die reizigers helpt bij het indienen van een claim, na een recente uitspraak van het Europese Hof van Justitie. Daarin werd ondermeer bepaald dat luchtvaartpassagiers recht hebben op een compensatie wanneer zij door een vertraging drie of meer uren tijd verliezen. EUclaim heeft op grond van deze ontwikkelingen besloten om Refunddesk.nl te lanceren. Via deze website kunnen gedupeerde passagiers zelf eenvoudig en snel een klacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Via de website worden gedupeerde passagiers geholpen bij het correct invullen en indienen van officiële formulieren. Dit om te voorkomen dat een klacht niet ontvankelijk wordt verklaard door de luchtvaartmaatschappij. Bovendien genereert Refunddesk.nl de juiste formulieren die naar de Nederlandse overheid gestuurd kunnen worden indien men er met de luchtvaartmaatschappij niet uit komt.

Refunddesk.nl levert een compleet dossier gebaseerd op de door de passagier ingevulde gegevens voor een vaste prijs van 24,95 euro. Indien uit de ingevoerde gegevens blijkt dat de passagier geen recht heeft op een vergoeding, dan wordt dit helder uitgelegd om onterechte kosten te voorkomen. Het recht op compensatie vervalt wanneer de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de vertraging het gevolg is van buitengewone omstandigheden die niet voorkomen hadden kunnen worden. Technische storingen worden daartoe zelden gerekend.

De compensatie waar luchtvaartpassagiers recht op hebben in geval van vertraging, annulering of instapweigering kan oplopen tot 600 euro per passagier. 'Het is dus zeker de moeite waard om een klacht in te dienen en de adviezen van Refunddesk.nl op te volgen', zegt Hendrik Noorderhaven, directeur van EUclaim.

In het verleden nam EUclaim op basis van 'no cure, no claim' alleen vertragingen van meer dan 24 uur in behandeling. Op grond daarvan werden in het afgelopen jaar meer dan 17.000 klachten over vertragingen door EUclaim afgewezen. Door de nieuwe vaststelling van gemeenschappelijke regels bij vertraging van vluchten komen volgens EUclaim veel meer - naar verwachting tienduizenden - klachten in aanmerking voor compensatie.

Noorderhaven: 'Door de introductie van Refunddesk.nl kan de gedupeerde passagier nu tegen geringe kosten zelf een klacht indienen en is hij niet meer afhankelijk van derden.

Ook komt de financiële vergoeding geheel in handen van de passagier. Gedupeerde passagiers worden door hun reisbureau of online ticketaanbieder voor het indienen van een klacht doorverwezen naar de luchtvaartmaatschappij. Maar vrijwel geen enkele luchtvaartmaatschappij biedt de mogelijkheid om op eenvoudige wijze een klacht in te dienen. Veel passagiers willen toch eerst zelf een klacht indienen, voordat ze een extern bureau of advocaat inschakelen. Voor deze groep passagiers is Refunddesk.nl opgericht.'





http://www.refunddesk.nl