Ingezonden persbericht


Utrecht, 25 november 2009

------------------------------
Muziek Centrum Nederland en iDiDiD zoeken 50 podia voor social media pilot

Muziek Centrum Nederland (MCN) en de sociale evenementenagenda iDiDiD zijn op zoek naar 50 Nederlandse muziekpodia, theaters en/of schouwburgen die deel willen nemen aan een social media pilot. Dit naar aanleiding van het door MCN geïnitieerde project Concertagenda 2.0. Het project beoogt de ontwikkeling van een innovatieve vorm van de promotie van evenementen op sites als Hyves, Facebook en Twitter. Voor de financiële realisatie heeft het MCN een subsidieaanvraag ingediend die past binnen de voorwaarden van de nieuwe subsidieregeling Innovatie Cultuuruitingen. iDiDiD is een sociale evenementen agenda die gekoppeld is aan sociale netwerken zoals Hyves. Eenvoudig gezegd komt het project er op neer dat de door iDiDiD ontwikkelde techniek geïntegreerd zal worden in de websites van de deelnemende podia. Hierdoor wordt de website als het ware 'aangesloten' op de sociale netwerken. Arjan Stroeve, CEO van iDiDiD: "De bezoekers van deze websites kunnen zo met één druk op de knop al hun vrienden laten weten welke evenementen uit de concertagenda's van deze podia ze zullen gaan bezoeken. Hiermee wordt niet alleen het evenement gepromoot, maar ook de website van de organiserende partij. En wel door de meest betrouwbare ŽpromotorŽ denkbaar, namelijk door een eigen vriend." Met de nieuwe subsidieregeling hoopt de overheid meer aandacht en draagvlak voor kunst en cultuur te kunnen genereren bij het grote publiek. Arjen Davidse van MCN: "Toen wij kennisnamen van de nieuwe subsidieregeling was het voor ons al snel duidelijk dat we iets wilden gaan doen met de enorme opkomst en impact van sociale netwerken zoals Hyves, Facebook en Twitter. iDiDiD heeft recentelijk een nieuwe en innovatieve techniek ontwikkeld waarmee sociale netwerken aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Voor ons was dat aanleiding hen te vragen mee te denken over een toepassing en doorontwikkeling van een nieuwe aanpak van podiummarketing."

Een behoorlijk aantal partijen, waaronder Radio 3FM, het Nederlands Uitburo en zo'n 30 podia, heeft inmiddels haar medewerking aan het project Concertagenda 2.0 toegezegd. Geïnteresseerde partijen kunnen voor deelname aan of meer informatie over het project contact opnemen met Arjan Stroeve van iDiDiD via www.ididid.eu/contact. De termijn voor aanmelding sluit eind 2009. ------------------------------