Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Helft consumenten kiest bij afsluiten internetabonnement voor prijsvechter

Slechts 10 procent heeft een provider die perfect aansluit bij zijn situatie en voorkeuren

Enschede, 25 november - De laatste vier jaar hebben 160.000 consumenten een internet-, telefoon-, digitaal tv-abonnement of een combinatie hiervan afgesloten via baZoeKa. Uit cijfers van de Distributie Service Provider van internet- en digitale tv-abonnementen blijkt dat bijna de helft van de consumenten zich bij de keuze voor een provider laat leiden door de - lage - prijs. Dankzij de onafhankelijke Adviestool 2.0 krijgt echter ook de consument voor wie kwaliteit en service zwaarder wegen dan een lage prijs, een advies op maat.

baZoeKa is een landelijk opererende online Distributie Service Provider van internet- en digitale tv- abonnementen. baZoeKa werkt samen met vrijwel alle belangrijke internet- en tv-providers in Nederland, er zijn 1600 onafhankelijke en zelfstandige dealers op het systeem van baZoeKa aangesloten en de laatste vier jaar werden meer dan 160.000 orders via het systeem afgehandeld. Het zijn cijfers die baZoeKa tot een van de meest toonaangevende spelers en een autoriteit in de markt maken.

Kennis
Het feit dat er de laatste jaren zoveel orders via het systeem van baZoeKa zijn afgehandeld, leverde het bedrijf een gedetailleerd inzicht op in de denkwijze van de consument en de argumenten die een rol spelen wanneer iemand een nieuw internet of digitaal tv-abonnement afsluit. Deze kennis heeft baZoeKa omgezet naar een onafhankelijke adviestool. Via de adviestool wordt de huidige situatie van de consument gedetailleerd in kaart gebracht, evenals onder meer zijn wensen aangaande prijs, kwaliteit, service en snelheid. Dankzij de geïntegreerde kennis en gedetailleerde vraagstelling geeft de adviestool, die als eerste complete adviestool bekend staat, een meer nauwkeurig en persoonlijk advies dan vele andere vergelijkings- en adviessites. Om het beste advies te garanderen worden de wegingsfactoren, en de scores van de providers maandelijks 'geijkt' met externe bronnen, zoals bijvoorbeeld de Providermonitor van Consumentenbond. Adviestool 2.0, waarvan de voorloper reeds ruim een jaar bestaat, levert naast advies voor internet, telefoon, en digitale tv-abonnementen nu ook een op maat gemaakt advies voor alles-in-een-pakketten. baZoeKa loopt hiermee vooruit op de verwachting dat tv, internet, telefoon en wellicht ook energie in de toekomst steeds meer als totaalpakket zullen worden aangeboden.

Advies op maat
Op basis van de verkoopcijfers zijn enkele interessante conclusies te trekken. Zo blijkt dat vijftig procent van de consumenten kiest voor de prijskopers Alice en Telfort. Op de derde plaats staat XS4ALL, een provider die het moet hebben van kwaliteit, service en betrouwbaarheid. Hieruit valt niet alleen op te maken dat Adviestool 2.0 een advies op maat geeft, of iemand nou gaat voor de laagste prijs of de hoogste kwaliteit, maar vooral dat voor bijna de helft van de mensen de prijs de doorslag geeft. Een ander opvallend gegeven is dat in tien procent van de gevallen het advies volgt dat de consument gezien zijn voorkeuren het beste bij zijn huidige provider kan blijven. Niet alleen blijkt hieruit de onafhankelijkheid van Adviestool 2.0, belangrijker is de vaststelling dat blijkbaar slechts 10 procent van de mensen een contract heeft dat perfect op zijn situatie en voorkeuren aansluit. Het blijkt dat 98 procent van de consumenten die een abonnement afsluiten in lijn met het advies dat uit Adviestool 2.0 volgde , na een half jaar nog steeds tevreden is met de gemaakte keuze. Dit gegeven heeft baZoeKa doen besluiten binnenkort een keurmerk te lanceren dat staat voor een onafhankelijk advies en een keuze op maat.

Adviestool 2.0 wordt aangeboden via de partners van baZoeKa. Dit zijn bekende E-tail verkoopkanalen als ShopADSL.nl (www.shopadsl.nl/internet-advies), DeBreedbandspecialist.nl (www.debreedbandspecialist.nl/internet-advies), Mediamarkt.nl (http://mediamarkt.shopadsl.nl) en PhoneHouse.nl (www.phonehouse.nl/internet/internet-adviseur) en fysieke retailers als Paradigit en BelCompany.

Over baZoeKa
baZoeKa D.S.P. (baZoeKa) is sinds 1999 actief als Distributie Service Provider van internet- en digitale tv-abonnementen en is sinds enige jaren marktleider van Nederland voor breedbanddiensten. Het bedrijft werkt samen met meer dan 1600 onafhankelijke dealers, vertegenwoordigt 12 van de grootste internet- en tv-providers en heeft de afgelopen vier jaar meer dan 150.000 orders weten te realiseren. baZoeKa is het zusterbedrijf van ODS2, een internationale softwareleverancier en ontwikkelaar van complexe (webbased) applicaties zoals (winkel)aanmeldsystemen, rapportagetools & dataregistratie-software. ODS2 heeft twee softwareoplossingen in de markt staan, te weten Order Management Software (OMS) en Field Management Software (FMS), levert onder meer aan KPN, Alice en Hamilton Bright en is actief in onder andere Nederland, Spanje, België en Zuid Afrika. ODS2 is door Deloitte Fast50 uitgeroepen tot een van de 50 snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland. Voor meer informatie, bezoekt u www.bazoeka.com of www.ods2.com.

Voor de redactie