Ingezonden persbericht


Persbericht

Doelmatigheid, prestatiebeloning en functiemix

Utrecht, 25 november 2009

Vrijdag 13 november heeft de onderwijsraad het rapport 'Naar doelmatiger onderwijs' uitgebracht over de verbetering van doelmatigheid in het onderwijs. Een van de aanbevelingen van de raad was het invoeren van een prestatiebonus voor leerkrachten.

Toenemende krapte op de arbeidsmarkt en gestegen kosten zijn aanleiding geweest voor een kritische blik op de kwaliteit van het onderwijs. In het rapport van de onderwijsraad worden, binnen de zes manieren om doelmatigheidsbesef te vergroten, diverse aanbevelingen gedaan met betrekking tot een professioneel HRM-beleid. Maar is er juist geen extra aandacht gevestigd op de doelmatigheid binnen het HRM-beleid met het Convenant LeerKracht? Hoe staat het eigenlijk met de invoering van de functiemix?

In juli 2008 is het Convenant LeerKracht afgesloten waarin afspraken zijn gemaakt over betere beloning, meer scholingsmogelijkheden en meer zeggenschap voor leerkrachten. Een van de onderdelen hiervan is de functiemix die meer loopbaanmogelijkheden voor leerkrachten en spreiding over salarisschalen beoogt. Uit cijfers van het ministerie van OCW blijkt dat er op dit moment nauwelijks verschillen zijn met de verdeling in 2005 terwijl de tijd doortikt en de eerste tussentijdse doelstellingen van 2011 snel dichter bij komen.

Uit het rapport van de raad blijkt dat de functiemix de doelmatigheid kan vergroten mits er aandacht is voor goede invoering. Door duidelijke onderscheidende criteria te benoemen voor de verschillende functie(niveau)s kan een betere inzetbaarheid van leerkrachten worden bereikt op basis van hun kwaliteiten. Dat vraagt echter goede vormen van begeleiding en beoordeling. Pas als de kwaliteiten van leerkrachten op verschillende manier worden benut en beoordeeld, kan er op een legitieme en transparante wijze verschil in beloning worden gemaakt. En daarmee kunnen vervolgens in het HRM-beleid heldere doelstellingen worden opgenomen met betrekking tot een uitgebreider loopbaanperspectief en individuele prestatiebeloning.

Deze invoering is echter niet alleen een structuurverandering, maar vooral ook een belangrijke cultuurverandering. Hoewel differentiatie in werk een betere benutting van kwaliteiten van leerkrachten betekent, impliceert het tevens meer afstemming en verantwoording. De vertaling van de schooldoelstellingen naar individuele bijdragen vormt daarmee de basis voor beloning voor prestaties. Om hier invulling aan te geven is een cultuur nodig waarin leerkrachten zich op verschillende vlakken extra willen inzetten én daarover ook verantwoording willen afleggen. Dit blijkt nog niet in de huidige cultuur verankerd te zitten.

Tevens komt uit het rapport van de onderwijsraad naar voren dat beoordelingen nauwelijks op onderwijsprestaties gebaseerd zijn en dat hier zelden consequenties aan verbonden worden. De bestaande systematiek van beoordelen zal moeten veranderen om voor een succesvolle invoering van de functiemix te zorgen. Hierbij moet zowel de kwaliteit van het onderwijs als de individuele bijdragen aan de realisatie van schooldoelstellingen worden beoordeeld en beloond. Mogelijk is het beschrijven van duidelijke rollen hiervoor een oplossing. Door verschillende rollen te definiëren ontstaat de mogelijkheid tot meervoudige loopbaanpaden waarbij leerkrachten met een zwaardere functie toch verschillende bijdragen (kunnen) leveren. Hiermee wordt zowel de transparantie als de betrokkenheid vergroot en kan meer maatwerk in de individuele loopbaanpaden worden bereikt.

Met de eerste tussendoelstelling in 2011 in zicht zijn er nog veel hobbels te nemen. Maar met een goed HRM-beleid waarin de functiemix is geïntegreerd en de doelmatigheid in het oog wordt gehouden, kan er in een jaar veel gebeuren.

EINDE PERSBERICHT

Over Human Capital Group
Human Capital Group is hét adviesbureau op het gebied van mens en organisatie. Wij onderscheiden ons door als enige in Nederland diensten aan te bieden over de gehele HRM cyclus. Hierbij richten we ons in samenwerking met de klant op het ontwerpen, ontwikkelen en implementeren van beleid, werkwijzen, processen en methoden die er voor zorgen dat het werk van mensen zo wordt ingericht, georganiseerd en bestuurd dat de organisatie optimaal presteert.

We kiezen daarbij voor een samenhangende benadering waarin strategie en uitvoering wordt verbonden met mogelijkheden om medewerkers beter in te zetten. Dit doen we door organisaties te adviseren ten aanzien van ontwerp, ontwikkeling, implementatie en uitvoering van:
- HR-strategie

- Functieontwerp en functiewaardering
- Arbeidsvoorwaarden- en beloningsbeleid
- Performance Management

- Competentie Management

- Talent Management

Over Conclusion
Human Capital Group is core business van Conclusion. Conclusion is een onafhankelijke onderneming met 1400 medewerkers. Wij zijn de meest veelzijdige zakelijke dienstverlener van Nederland met vier disciplines: Human Capital, Communication, Organisation en Technology. De 25 werkmaatschappijen, die ieder specialist zijn binnen hun eigen vakgebied, werken voor de top 250 bedrijven. Conclusion levert consultancy, managed services en detacheert professionals. Wij delen in multidisciplinaire teams onze kennis en talenten met onze klanten. Gedreven om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Het hoofdkantoor van Conclusion staat in Utrecht met vestigingen in heel Nederland.