Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Mannen houden van roze en George Clooney

Hoofddorp, 25 november 2009 - Houden mannen van echte mannendingen? Zeker. Maar op advertenties reageren ze soms net als vrouwen. Zo vallen ze voor roze, George Clooney en lieve baby'tjes. Méér nog dan vrouwen zelfs. Dat blijkt uit een onderzoek van het Kenniscentrum van Sanoma Men's Magazines naar de aansprekendheid van advertenties.

Roze auto

In het onderzoek, uitgevoerd door Trendbox, zijn twee identieke reclames getest, eentje met een roze en eentje met een blauwe Ford Fiësta. Wat bleek? De roze scoorde het beste bij zowel mannen als vrouwen. Bij de mannen zelfs iets hoger dan bij de vrouwen. Roze is dus een aansprekende kleur voor communicatie. Of dit leidt tot aankoop is vraag twee, daar komen namelijk ook andere aspecten bij kijken. De kleur is in elk geval een eyecatcher.

George Clooney

Relatief jonge mannen met spierbundels en sixpacks scoorden in het onderzoek benedengemiddeld bij zowel mannen als bij vrouwen. De welbekende reclame van Nespresso, waarin George Clooney figureert, doet het daarentegen bij zowel mannen als vrouwen goed. Opvallend is dat George beter scoort onder mannen dan vrouwen. Hoe is het bovenstaande uit te leggen? Mannen spiegelen zich niet graag aan succesvolle leeftijdsgenoten. Dat geeft het gevoel dat ze hebben gefaald en mannen willen juist altijd winnen en opscheppen.

Baby scoort bij mannen

De top 5 onder mannen en vrouwen geteste foto's was vrijwel identiek. Opvallend is dat de foto van een baby bij de mannen hoger in de top 5 staat dan bij de vrouwen.

Mannen en toetjes

'Hoe wordt Hertog stracciatella-ijs gemaakt?' Wie kent deze aandoenlijke reclame niet? De reclame met de getekende witte koe in de wei scoorde hoger bij mannen dan bij vrouwen. Uit onderzoek bleek al dat mannen steeds vaker in de keuken staan. Nu blijkt bovendien dat ze wegsmelten voor toetjes.

Actie en nieuwe dingen

Bij mannen springen met name reclames in het oog die actie uitstralen, zorgeloze echte mannenactiviteiten vertonen en energieke nieuwe dingen uitproberen.

Eenvoud werkt ook

Dat eenvoud werkt bij mannen blijkt uit het feit dat twee reclames uit de top 5 een uiting zijn die simpelweg is opgesplitst in twee delen. Op de ene helft zie je het product met een functionele toelichting. Op de tweede helft wordt emotie toegevoegd verpakt in mannelijke actie.

Dagelijks leven

Zaken die worden geassocieerd met veiligheid, comfort en zorg scoren bij vrouwen beduidend hoger dan bij mannen. Het 'dagelijkse leven' is bij vrouwen een dankbaar reclamethema.

Kameraadschap

De mentaliteit van mannen en vrouwen groeit naar elkaar toe. Mannen hebben daardoor de behoefte zich te manifesteren. Bijvoorbeeld door met vrienden een weekend te mountainbiken. Het onderstreept het basale gevoel van mannen onder elkaar. Opvallend is dat reclame van de Landmacht, waarin vertrouwen en kameraadschap centraal staan, bij mannen én vrouwen hoog wordt gewaardeerd. Dit sluit aan bij een langer zichtbare trend, zoals vrouwenstapavonden en de populariteit van een serie als Hills (MTV) waar vrouwen onderling de toon zetten.

Groene hype

Groen is dé hype in advertentieland. Van groenestekker.nl tot eco-intelligente vloerbedekking. Maar voor merken is het niet slim zonder meer mee te surfen op de hype, je loopt terdege risico.

Vlees noch vis

Merkreclames die focussen op enkele onderscheidende kenmerken worden opvallend hoger gewaardeerd dan merken die iedereen te vriend proberen te houden.

Jong en egocentrisch

Modemerken zoals Boss, Gucci en Rayban maken in hun reclame regelmatig gebruik van zelfverzekerde egocentrische personen. Met name bij jongeren spreekt dit aan. Vanaf 25 jaar scoort met name fris beeld dat gezamenlijke actie en energie toont.

Over Sanoma Men's Magazines
Sanoma Men's Magazines (SMM) is uitgever van AutoWeek, Belegger.Magazine, Computer Idee (50%), De Nationale Botenbank, Duck Out, Fiets, FietsActief, Formule1.nl, Gamer.Magazine, Golfers Magazine, GOLFjournaal, GolfNieuws, Grasduinen, hockey.nl, James, KIJK, MOTO73, MOTOR, Revu, Panorama, Playboy, Procycling, Sportweek, Start met Wielrennen, Truckstar, TV Film, Willie Wortel Magazine, Zeilen, Zo Zit Dat en talloze succesvolle websites, waaronder autotrader.nl, insidegamer.nl, AutoWeek.nl, Belegger.nl, Playboy.nl en Gamer.nl. Sanoma Men's Magazines is een 100% dochter van Sanoma Uitgevers. Voor meer informatie over Sanoma Men's Magazines: www.smm.nl.

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en circa 180 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netheerlands - een omzet van 515,7 miljoen euro. In Hoofdddorp werken circa 1000 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Sanoma Uitgevers mag zich sinds juni 2009 één van de vijf beste werkgevers van Nederland noemen volgens het jaarlijkse onderzoek van Effectory en VKbanen. Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl.

Sanoma Uitgevers maakt deel uit van Sanoma Magazines. De tijdschriften en digitale media van Sanoma Magazines informeren, inspireren en verbinden miljoenen mensen in verschillende levensfasen in 13 Europese landen. Sanoma Magazines is een Divisie van de Sanoma Group, een sterke Europese mediagroep actief in verschillende mediasectoren in twintig landen.

Sanoma Uitgevers is ook te volgen op Twitter: twitter.com/SanomaNL.