Ingezonden persbericht


A4 Midden-Delfland: Een heilloze weg

Een open brief aan de Tweede en Eerste Kamer

Het kabinet heeft uitgesproken dat de aanleg van de A4-Noord conform de afspraken in het IODS (Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam) moet plaatsvinden. Dit provinciale programma omvat de aanleg van de A4 Midden-Delfland en de inpassing daarvan het landschap. De wet zegt dat een natuurgebied niet mag worden aangetast als er een reëel alternatief voorhanden is. De A4 wordt dwars door een natuurgebied aangelegd, terwijl er wel degelijk een reëel alternatief is. (de verbreding van de A13). De aanleg van de A4 is daarom in strijd met de wet. Echter niet meer voor lang als het aan het kabinet ligt. Het op 18 november door de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstel van de Crisis & Herstelwet vormt een grote bedreiging voor het voortbestaan van het Midden-Delfland. Deze nieuwe wet regelt o.a. dat een dergelijk reëel alternatief niet meer hoeft te worden aangedragen. Dat maakt het wel erg gemakkelijk om in dit natuurgebied een omstreden weg aan te leggen. Niet zo'n geloofwaardige stap dus voor een regering die zegt zich in te willen zetten voor leefbaarheid, milieu en duurzame oplossingen.

In het IODS zijn 7 punten benoemd waaraan de aanleg van de weg moet voldoen. Aan 3 belangrijke voorwaarden wordt in de voorgestelde variant niet voldaan, nl.:


1 Volledige ontsluiting van het Kethelplein

2 Gesloten inpassing op maaiveld over 2 kilometer in stedelijk gebied
3 Geluid- en zichtgarantie in het Midden-Delfland


1e Volledige ontsluiting Kethelplein
In de gekozen variant vervalt de huidige aansluiting voor Schiedam richting Vlaardingen en omgekeerd. Daardoor wordt de bereikbaarheid van het Vlietlandziekenhuis nadelig beïnvloed: omrijroutes via het locale wegennet zijn in deze variant noodzakelijk en leiden tot langere rijtijden. Maximaal toegestane rijtijden worden zo overschreden en dat kan leiden tot levensbedreigende situaties. Dit probleem was voorzien en nadrukkelijk benoemd door de gemeenten Vlaardingen en Schiedam in de eerste rapportage over de gevolgen van deze keuze. Maar ook hier biedt de Crisis & Herstelwet uitkomst. Alweer volgens deze wet mogen overheden niet tegen elkaar procederen. Wel zo gemakkelijk, want.......eerst sluit je een convenant met betrokken partners (de gemeenten in dit geval), en als dan blijkt dat de medeondertekenaars vinden dat je het convenant niet juist uitvoert, wals je -met een nieuwe wet in de hand- gewoon over ze heen.


2e Gesloten inpassing op maaiveld over 2 kilometer in stedelijk gebied In de gekozen variant is geen gesloten inpassing van de zuidelijke tunnelmond opgenomen. Hierdoor komen de bewoners van de flats langs de A4 in Vlaardingen en Schiedam te wonen aan een open tunnelbak van 330 tot 450 meter lengte. De overlast van geluid en mate van luchtverontreiniging zal vergelijkbaar zijn met de huidige overlast van Overschie. Bij het kiezen voor deze variant wogen de kosten voor het uitkopen van een saunacomplex helaas zwaarder dan de gezondheidsrisico's voor de gedupeerde flatbewoners in Vlaardingen en Schiedam. (En ook hier mag de gemeente niet meer voor de belangen van haar inwoners opkomen.)

Rijkswaterstaat wil de open tunnelbak niet aanpassen omdat zij van mening is, dat de regels over tunnelveiligheid, luchtkwaliteit en geluidshinder zijn veranderd nadat het IODS is afgesloten. Dit klopt niet want de Europese richtlijnen hierover stammen al uit 2004. Het definitieve IODS is echter pas in 2006 tot stand gekomen. De regels waren dus bekend.

Bovendien wordt de landtunnel aangelegd op het zandlichaam. Dit zandlichaam is een overblijfsel van een vorig te optimistisch ingeschatte mogelijkheid tot aanleg van de A4-Noord. Dit zandlichaam is zes meter hoog. Volgens het IODS-convenant wordt de tunnel aangelegd op maaiveld. In deze variant wordt de tunnel aangelegd op het zes meter hoge zandlichaam en daardoor wordt de tunnel nu 13 meter hoog in plaats van de afgesproken 7 meter. De gekozen uitvoering is dus strijdig met de afspraken uit het IODS-convenant.


3e Geluid- en zichtgarantie in het Midden-Delfland In de gekozen variant wordt niet voldaan aan de geluidsgarantie. De overlast van geluid mag nergens de 40dB overschrijden. Tot nu toe wordt - zelfs met de plaatsing van extra geluidsschermen in de middenberm met T-toppen - in geen van de testen aangetoond dat aan deze geluidsvoorwaarde kan worden voldaan. Geluidsschermen van 2,5 meter zijn niet voldoende om het geluidsniveau onder de voorgeschreven 40dB te houden. Aanpassingen aan de hoogte van de geluidsschermen bieden ook geen oplossing, want de gezichtgarantie staat maximaal 2,5 meter boven maaiveld toe. De berekeningen zijn bovendien nog slechts op laboratoriumtesten gebaseerd en kunnen daarom voorlopig niet als relevant in de MER-rapportage worden opgenomen.

Het is een droevige zaak dat argumenten, die duidelijk bedreigend zijn voor de uitvoering van de plannen om de A4 door het Midden-Delfland aan te leggen, op deze manier aan de kant worden geschoven. De Crisis & Herstelwet wordt in dit geval op grove manier misbruikt om verkeerde plannen door te duwen. Het unieke natuurgebied van Midden-Delfland wordt opgeofferd aan een weg die onnodig is en veel te veel geld kost. Het biedt geen oplossing voor het sluipverkeer noch voor het file probleem, integendeel het verergert deze problematiek aantoonbaar. Het toenemende autoverkeer zal het milieu in dit gebied nog verder doen verslechteren en negatief werken op de klimaatdoelstellingen en aanzien van het terugbrengen van uitstoot van CO2 - en andere schadelijke stoffen.

KIES VOOR NATUUR
KIES VOOR SCHOON
KIES BEWUST

GA NIET VOORT OP DEZE HEILLOZE WEG,

Jose Chung
Statenlid GroenLinks Zuid-Holland

NOOT VOOR DE REDACTIE,

Ingezonden persbericht