Ingezonden persbericht


Yarden verovert de online markt van uitvaartverzekeringen

DELA verliest de eerste plaats

Yarden presteert het beste op het web met uitvaartverzekeringen. Dit blijkt uit de meest recente Web Performance Score van WUA! naar het online oriëntatieproces van consumenten. Het onderzoek is een onafhankelijk vervolg van hetzelfde onderzoek dat reeds in juni 2009 uitgevoerd werd. Yarden.nl heeft zich in deze meting van de derde plaats naar de top weten te werken en heeft DELA van de winnaarpositie beroofd.

Grote vooruitgang Yarden
Yarden is niet zomaar als beste uit het onderzoek gekomen. Op maar liefst acht van de tien deelscores heeft het aanzienlijk beter gescoord dan tijdens het onderzoek van juni. De drie sterkste verbeteringen zijn behaald op de thema's informatiewaarde, het webimago en de voorkeur. Meer respondenten hebben de site gevonden en 17,5% van hen besluit hier de uitvaartverzekering af te sluiten.

DELA doet een stapje terug
De meeste bezoekersaantallen zijn nog steeds voor DELA.nl, door 60% van de respondenten is de website gevonden. Ook hier is de conversie gestegen van 10 tot 15% van de bezoekers. Helaas is dit niet voldoende. Op zeven van de tien deelscores heeft DELA slechter gescoord. Hoewel het steeds om een verschil van enkele tienden gaat, is het voldoende om naar de tweede plaats te zakken.

CentraalBeheer maakt plaats voor Monuta
De meest opvallende verandering is het verdwijnen van CentraalBeheer.nl uit de top drie. De website daalt af naar de negende plaats. Op alle tien de deelscores heeft de site minder goed gepresteerd. De grootste dalingen zijn voor de eerste indruk, de informatiewaarde en de gebruiksvriendelijkheid. Hoewel de website goed gevonden wordt, kiest niemand ervoor de uitvaartverzekering bij CentraalBeheer af te sluiten. Monuta.nl is vaker gevonden dan in de vorige Web Performance Scan en gaat er daarom met hetzelfde conversiepercentage toch op vooruit. Opmerkelijk hieraan is dat acht deelscores lager zijn uitgevallen dan in het vorige onderzoek. Door de verbeterde vindbaarheid en het verdwijnen van CentraalBeheer.nl presteert de website ten opzichte van de concurrentie goed.

De gemiddelde Web Performance Score is gestegen waaruit blijkt dat de gehele branche zich ten opzichte van het voorgaande onderzoek heeft verbeterd. Voor DELA en CentraalBeheer zijn de onderzoeksresultaten een wake-up call. Een website moet aansluiting vinden bij het publiek, want zo niet gaan de potentiële klanten naar de concurrentie. In het geval van Yarden blijkt dat de ingeslagen weg succesvol is. De website wordt een stuk beter beoordeeld dan tijdens het voorgaande onderzoek en dit resulteert in hogere conversie.

Het onderzoek
In het onderzoek kregen de respondenten tussen de 18 en 65 jaar oud de volgende case voorgelegd: 'Je bent op zoek naar een uitvaartverzekering voor jezelf. Er zijn een aantal eisen waaraan de verzekering moet voldoen. Je wilt voor een bedrag tussen de E 5000,- en E 10.000,- verzekerd zijn. Je voorkeur gaat uit naar een natura verzekering, waarbij er geen geldbedrag wordt uitgekeerd na overlijden maar waarbij de uitvaartverzekeraar de begrafenis in natura voor je regelt. Je wilt jaarlijks de premie betalen en de premielooptijd is ongeveer 20 jaar (of betalen tot de leeftijd 65 jaar).' De veertig respondenten hebben 53 websites gevonden en dit heeft geresulteerd in 221 individuele beoordelingen.

Over WUA!

WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: oktober 2009
Respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 18 en 48 jaar oud
Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO+
Ervaring: Oriënteren regelmatig op het internet DVD panel discussie: 1 uur

Noot voor de redactie (