Port of Rotterdam

HEYA ROTTERDAM

25-11-2009

Vandaag doet de Rotterdam Port Promotion Council Oslo aan op zijn promotiereis naar Noorwegen en Zweden. Voorzitter Wim van Sluis leidt de delegatie. Naast hem, spreken de Nederlandse ambassadeur in Oslo en burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam voor een gehoor van importeurs, exporteurs, handelsbedrijven en logistieke dienstverleners

Doel is positie van de Rotterdamse haven in de shortsea- en feedermarkt in Noorwegen en Zweden te versterken en de haven te profileren als draaischijf voor de intercontinentale vervoersstromen van en naar Scandinavië

Noorwegen

Noorwegen is één van de grotere handelsrelaties van de Rotterdamse haven met in 2008 een omvang van 19,3 miljoen ton. De belangrijkste overgeslagen goederen waren ruwe olie (13 mln. ton), brandstoffen (circa 2 mln.ton), ertsen en metalen (ruim 1 mln. ton), chemicaliën (0,7 mln. ton), mineralen (0,6 mln. ton) en stukgoederen (1,5 mln. ton). De laatste categorie wordt hoofdzakelijk in containers vervoerd. In 2008 bleef deze vorm van transport vrijwel exact even groot als in 2007: 122.000 TEU. Tussen Rotterdam en Noorwegen vaart een tiental lijndiensten, zie www. shortsea.nl.. De meeste recente aanwinsten zijn die van Euro Container Line en Unifeeder . North Sea Container Lines herstelde de frequentie, driemaal per week, van voor de crisis. Opmerkelijk is de start van de eerste treinshuttle; die van Bring tussen Rotterdam en Oslo

Het containervervoer op Scandinavië is minder sterk getroffen dat dat op bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of Spanje. Gezien de recente ontwikkelingen lijkt Scandinavië vroeger dan andere markten weer perspectief te bieden.