NVLF
16 november 2009
Vereniging
Kennis in bedrijf over samenwerken in de eerste lijn
26 november 2009 bij Hogeschool Zuyd.
De Kenniskring Autonomie en Participatie geeft dit jaar een
minisymposium over Interdisciplinair samenwerken met kinderen in de
eerste lijn: hoe doe je dat? (13.00-15.00 uur)
Eerstelijns hulpverleners constateren dat hun monodisciplinaire
zorgverlening aan kinderen vaak tekortschiet. Met hulp van de
Kenniskring Autonomie en Participatie van chronisch zieken wordt er
gewerkt aan het opzetten en concretiseren van een interdisciplinair
samenwerkingsverband om zorg op elkaar af te stemmen en vraaggericht
te maken.
Een groep zorgverleners uit de 1e lijn in Midden-Limburg (Fontein) wil
hun zorg aan kinderen verbeteren. Ze werkt met de Kenniskring
Autonomie en Participatie van chronisch zieken aan het opzetten van
een samenwerkingsverband. Verschillende deelprojecten zijn inmiddels
uitgezet. Bij bestaande samenwerkingsverbanden voor kinderen in
Nederland worden succesfactoren en knelpunten geïnventariseerd. Er
wordt een zorgschema ontwikkeld met verscheidene aandachtspunten en
producten en er worden uitgangspunten geformuleerd voor vraaggerichte
zorg en interdisciplinair samenwerken. Vanaf september neemt ook
Paramedisch Centrum Sittard-Zuid deel aan het project, evenals de
beroepsverenigingen fysiotherapie, logopedie en ergotherapie. Op dit
moment zijn werkgroepen geformeerd vanuit de verschillende praktijken
en de Kenniskring. Zij gaan producten en processen verder ontwikkelen
en het zorgschema stapsgewijs implementeren.
Lezing 1 Anita Stevens
RAAK project en interdisciplinair samenwerken bij kinderen in
Nederland.
Korte introductie van het RAAK-project. Overzicht van de problemen die
een rol spelen bij bestaande multidisciplinaire samenwerkingsverbanden
voor kinderen in Nederland.
Lezing 2 Ans Schreurs
Interdisciplinair samenwerken: hoe doe je dat?
In deze lezing wordt er verder ingegaan op de ervaringen van
hulpverleners bij het concreet opzetten van een samenwerkingsverband.
Waar lopen hulpverleners tegen aan en wat betekent dit voor het kind
en ouders.
Lezing 3 Barbara Piskur
Interdisciplinair samenwerken en familieparticipatie: ervaringen van
ouders.
Presentatie van de resultaten van een kwalitatief onderzoek naar de
zienswijze van ouders ten aanzien van cliëntgericht werken en
familieparticipatie. Uit analyse van interviews met ouders van
kinderen met een complexe zorgvraag, komen een aantal thema's naar
voren die ouders belangrijk vinden.
Meer weten over het programma van Kennis in bedrijf, klik hier.