Conferentie `Media, Communication and the Spectacle'
Datum
Van: 26 november 2009 09:00
Tot: 27 november 2009 17:30
---
Locatie:
Woudestein, Expo- en Congrescentrum (M-gebouw), zalen Rochester,
Santander en Shanghai
Toelichting
Internationale conferentie met ruim honderd mediawetenschappers uit
veertien verschillende landen. Thema: het samenbrengen van actuele
theorieën en benaderingen van `mediaspektakels', mediaconsumptie, de
relatie tussen media en cultuur, mediabeleid en de sociale impact van
communicatie. Belangrijke aandachtspunten: filmstudie, gender en
democratie.
Media maken van gebeurtenissen steeds vaker een spektakel
Steeds vaker wordt de media verweten dat ze gebeurtenissen
simplificeren, stigmatiseren en stereotyperen: ofwel dat ze een
spektakel van deze gebeurtenissen maken. Op donderdag 26 en vrijdag 27
november 2009 komen op de internationale conferentie `Media,
Communication and the Spectacle', ruim honderd mediawetenschappers uit
veertien verschillende landen bij elkaar om hierover te spreken.
De conferentie wordt geopend door gerenommeerde internationale
wetenschappers Nick Couldry (London School of Economics), Douglas
Kellner (Columbia University) en Liesbet van Zoonen (Loughborough
University & Erasmus Universiteit Rotterdam).
Op beide dagen zijn er parallelsessies over onder meer de
filmwetenschappen, de nieuwe media en de journalistiek, zoals
`Consuming Celebrities' en `Spectacular Journalism'. Het
overkoepelende doel van deze sessies is het samenbrengen van actuele
theorieën en benaderingen van `mediaspektakels', mediaconsumptie, de
relatie tussen media en cultuur, mediabeleid en de sociale impact van
communicatie. Belangrijke aandachtspunten zijn filmstudie, gender en
democratie.
De conferentie is georganiseerd door het Erasmus Research Centre for
Media, Communication and Culture (ERMeCC), in samenwerking met vier
secties van de European Communication Research and Education
Association (ECREA).
ERMeCC is een onderzoekscentrum in de Faculteit der Historische en
Kunstwetenschappen van de EUR, voor internationaal georiënteerd
onderzoek naar media, communicatie en cultuur.
Erasmus Universiteit Rotterdam