Frequency and function in WH question acquisition. A usage-based case study
of German L1 acquisition
Datum: 26 november 2009
Promotie: R.G.A. Steinkrauss, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat
5, Groningen
Proefschrift: Frequency and function in WH question acquisition. A
usage-based case study of German L1 acquisition
Promotor(s): prof.dr. C.L.J. de Bot
Faculteit: Letteren
Taalontwikkeling kind niet alleen bepaald door het aanbod
Goed voorbeeld doet goed volgen - ook in de ontwikkeling van taal bij
een kind. Als een kind bepaalde woorden of taalconstructies vaak
hoort, zal het die ook eerder zelf gebruiken; zo is althans de
heersende opvatting. Onterecht, zo blijkt uit onderzoek van Rasmus
Steinkrauss. Of een kind een taalkundige structuur snel gebruikt hangt
ook van heel andere zaken af dan alleen de vraag hoe vaak het kind dat
zelf te horen heeft gekregen.
Steinkrauss onderzocht de invloed van de `input', dus wat een kind
hoort, op de ontwikkeling van de moedertaal in de allereerste fasen
van taalverwerving. Binnen de gebruiksgebaseerde linguïstiek wordt er
over het algemeen van uitgegaan dat de input een sterke invloed
uitoefent op wat een kind zelf leert zeggen. Simpel gezegd wordt
aangenomen dat als een kind iets vaak hoort, het kind dit zelf ook
vaak en vroeg gebruikt. Dit geldt zowel voor enkele woorden als voor
hele combinaties van woorden (constructies) zoals `wat is dit
voor...'. Steinkrauss toont aan dat dit niet altijd het geval is. Uit
zijn onderzoek blijkt dat niet alleen de inputfrequentie, maar ook de
functie van constructies en de eerdere kennis van het kind invloed
heeft op wat hij zegt. Zo gebruikt het kind bijvoorbeeld sommige
constructies niet, hoewel zij frequent in de input voorkomen. Dit komt
doordat zij voor hem geen nuttige functie vervullen, hij al een andere
constructie met dezelfde functie gebruikt of doordat hij een andere,
meer basale constructie nog niet kent. Dit laat zien dat
inputfrequentie met andere factoren samenwerkt. Daarnaast toont
Steinkrauss aan dat de taalontwikkeling in het Duits door de andere
compositie van de input anders verloopt dan in het Engels en dat de
grootte van het gebruikte corpus van invloed is op de resultaten.
Rasmus Steinkrauss (Duitsland, 1975) studeerde aan de Humboldt
Universität in Berlijn. Hij verrichtte zijn onderzoek aan het Center
for Language and Cognition en het BCN (School of Behavioral and
Cognitive Neurosciences) van de RUG. Steinkrauss werkt nu als postdoc
onderzoeker aan de Universiteit van Luxemburg.
Laatst gewijzigd: 12 november 2009 12:58
Rijksuniversiteit Groningen