Gemeente Strijen


2009

Strijen brengt brede schoolconcept in praktijk

STRIJEN - Als één van de eerste gemeenten in de regio brengt de gemeente Strijen de komende weken het brede schoolconcept daadwerkelijk in praktijk. Maar liefst 260 kinderen, in de leeftijd van 4 tot en met 13 jaar, schreven zich in voor de 18 veelzijdige activiteiten op 11 verschillende locaties in Strijen, Strijensas en Mookhoek. Zij meldden zich ondermeer massaal aan voor de bijzondere workshops `Capoeira' en `Sprookjesproject' en een expeditie met de boswachter.

De voorbereidingen ten behoeve van het startproject van de Brede School Strijen begonnen in februari 2009. Daarbij werden de volgende doelstellingen geformuleerd:

1. Het daadwerkelijk in de praktijk brengen van het brede schoolconcept;

2. Ervaringen opdoen met het organiseren van brede schoolactiviteiten en daarvan leren;

3. Kinderen, ouders en gemeenschap laten kennismaken met het brede schoolconcept;

4. Ervaren welke meerwaarde samenwerking binnen de brede school biedt.

,,Binnen het brede schoolconcept besteden we ondermeer aandacht aan de doorgaande lijn van kinderen door een intensieve samenwerking tussen partijen. Bijvoorbeeld de overdracht tussen peuterspeelzaal en basisschool. Op die manier willen we ondermeer de ontwikkelingskansen van de kinderen versterken,'' legt verantwoordelijk wethouder Geráldo Janssen uit. Binnen de Brede School Strijen werken meerdere organisaties samen, zoals de openbare en christelijke basisscholen, de bibliotheek, de peuterspeelzaal, stichting Samenlevingsopbouw Strijen, Jongerenwerk, etc. De gemeente Strijen heeft de regierol, maar de invulling wordt voornamelijk gevoed vanuit de praktijk.

Bij de organisatie van de eerste activiteiten was het uitgangspunt, dat de kinderen konden kiezen uit activiteiten waarmee ze normaal gesproken niet zo snel in aanraking komen. Zo zijn een aantal bijzondere activiteiten naar Strijen gehaald. De workshops ` Capoeira' (Braziliaanse vechtsport) en `Rappen' en een expeditie met de boswachter in de APL polder, zijn daar enkele voorbeelden van.

Deze eerste activiteitenperiode, van 14 september tot en met 16 oktober, wordt door de Brede School Strijen gezien als een startproject. Wethouder Janssen: ,,Het project wordt na afloop dan ook goed geëvalueerd, zodat bij een volgende projectperiode deze leerpunten meegenomen kunnen worden.''

In Strijen diende voor 950 leerlingen een aanbod te worden gecreëerd. Het streven voor het startproject was een bereik van 25% te behalen. Uiteindelijk schreven 260 kinderen zich in voor die eerste activiteiten. Zij konden zich op 18 verschillende activiteiten inschrijven op 11 locaties in Strijen, Mookhoek en Strijensas. De coördinatie van de Brede School Strijen is in handen van Marjan Visser van de CED-Groep. Deze organisatie adviseert, begeleidt, ondersteunt, traint en coacht professionals die werkzaam zijn in de kinderopvang of het onderwijs.