Gemeente Strijen
2009
Strijen brengt brede schoolconcept in praktijk
STRIJEN - Als één van de eerste gemeenten in de regio brengt de
gemeente Strijen de komende weken het brede schoolconcept
daadwerkelijk in praktijk. Maar liefst 260 kinderen, in de leeftijd
van 4 tot en met 13 jaar, schreven zich in voor de 18 veelzijdige
activiteiten op 11 verschillende locaties in Strijen, Strijensas en
Mookhoek. Zij meldden zich ondermeer massaal aan voor de bijzondere
workshops `Capoeira' en `Sprookjesproject' en een expeditie met de
boswachter.
De voorbereidingen ten behoeve van het startproject van de Brede
School Strijen begonnen in februari 2009. Daarbij werden de volgende
doelstellingen geformuleerd:
1. Het daadwerkelijk in de praktijk brengen van het brede
schoolconcept;
2. Ervaringen opdoen met het organiseren van brede schoolactiviteiten
en daarvan leren;
3. Kinderen, ouders en gemeenschap laten kennismaken met het brede
schoolconcept;
4. Ervaren welke meerwaarde samenwerking binnen de brede school biedt.
,,Binnen het brede schoolconcept besteden we ondermeer aandacht aan de
doorgaande lijn van kinderen door een intensieve samenwerking tussen
partijen. Bijvoorbeeld de overdracht tussen peuterspeelzaal en
basisschool. Op die manier willen we ondermeer de ontwikkelingskansen
van de kinderen versterken,'' legt verantwoordelijk wethouder Geráldo
Janssen uit. Binnen de Brede School Strijen werken meerdere
organisaties samen, zoals de openbare en christelijke basisscholen, de
bibliotheek, de peuterspeelzaal, stichting Samenlevingsopbouw Strijen,
Jongerenwerk, etc. De gemeente Strijen heeft de regierol, maar de
invulling wordt voornamelijk gevoed vanuit de praktijk.
Bij de organisatie van de eerste activiteiten was het uitgangspunt,
dat de kinderen konden kiezen uit activiteiten waarmee ze normaal
gesproken niet zo snel in aanraking komen. Zo zijn een aantal
bijzondere activiteiten naar Strijen gehaald. De workshops ` Capoeira'
(Braziliaanse vechtsport) en `Rappen' en een expeditie met de
boswachter in de APL polder, zijn daar enkele voorbeelden van.
Deze eerste activiteitenperiode, van 14 september tot en met 16
oktober, wordt door de Brede School Strijen gezien als een
startproject. Wethouder Janssen: ,,Het project wordt na afloop dan ook
goed geëvalueerd, zodat bij een volgende projectperiode deze
leerpunten meegenomen kunnen worden.''
In Strijen diende voor 950 leerlingen een aanbod te worden gecreëerd.
Het streven voor het startproject was een bereik van 25% te behalen.
Uiteindelijk schreven 260 kinderen zich in voor die eerste
activiteiten. Zij konden zich op 18 verschillende activiteiten
inschrijven op 11 locaties in Strijen, Mookhoek en Strijensas. De
coördinatie van de Brede School Strijen is in handen van Marjan Visser
van de CED-Groep. Deze organisatie adviseert, begeleidt, ondersteunt,
traint en coacht professionals die werkzaam zijn in de kinderopvang of
het onderwijs.