De Nederlandse Bank

DigiD met sms-functie: snellere vergoeding depositogarantiestelsel DSB Bank

Nieuwsbericht

Datum 26 november 2009

Particuliere rekeninghouders van de DSB Bank kunnen met DigiD met sms-functie inloggen op de website die de Nederlandsche Bank opent voor het aanvragen van een vergoeding onder het depositogarantiestelsel. De Nederlandsche Bank heeft ervoor gekozen om rekeninghouders gebruik te laten maken van DigiD, met daaraan toegevoegd de sms-functie, omdat dit een veilige en snelle manier van legitimeren op internet is. De toevoeging van de sms-functie biedt een hoger zekerheidsniveau omdat de sms-functie een extra controle van de identiteit van rekeninghouders mogelijk maakt.

Heeft u nog geen DigiD of is uw DigiD verlopen? Vraag dan nu een DigiD met sms-functie aan op www.digid.nl/burger. Houd er rekening mee dat dit vijf dagen kost.

Heeft u al DigiD maar geen sms-functie? Vraag dan meteen deze sms-functie aan op www.digid.nl/burger. Houd er rekening mee dat dit vijf dagen kost.

Let op: DigiD is heel iets anders dan DigiP. DigiD is uw persoonlijke code om in te loggen op websites van de overheid. DigiP is de code die u kreeg voor het internetbankieren van de DSB Bank

Andere manieren om een aanvraag te doen

Enkele groepen rekeninghouders kunnen niet via DigiD op de website komen voor het aanvragen van een vergoeding. Dit zijn:
* minderjarigen: jonger dan 18 jaar

* zakelijke rekeninghouders, zoals ondernemingen, verenigingen en stichtingen

* rekeninghouders die worden vertegenwoordigd, bijvoorbeeld door een

bewindvoerder/ curator

* niet-ingezetenen die niet over een burgerservicenummer (BSN) beschikken.

Deze rekeninghouders kunnen met een speciale inlogcode toegang krijgen tot de site. Zij krijgen van de Nederlandsche Bank per brief de inloggegevens.

Er kunnen omstandigheden zijn waardoor een rekeninghouder niet per computer en/of DigiD een aanvraag kan indienen. Er zijn dan twee mogelijkheden. De rekeninghouder kan een aanvraag doen met een speciale inlogcode om toegang te krijgen tot de website. Alternatief is een schriftelijke aanvraag doen. Let op: aanvragen op papier vergen voor de Nederlandsche Bank meer tijd om te verwerken dan digitale aanvragen. Dit betekent dat u langer moet wachten op een besluit over een eventuele vergoeding.

---