De Nederlandse Bank
DigiD met sms-functie: snellere vergoeding depositogarantiestelsel DSB Bank
Nieuwsbericht
Datum 26 november 2009
Particuliere rekeninghouders van de DSB Bank kunnen met DigiD met
sms-functie inloggen op de website die de Nederlandsche Bank opent
voor het aanvragen van een vergoeding onder het
depositogarantiestelsel. De Nederlandsche Bank heeft ervoor gekozen om
rekeninghouders gebruik te laten maken van DigiD, met daaraan
toegevoegd de sms-functie, omdat dit een veilige en snelle manier van
legitimeren op internet is. De toevoeging van de sms-functie biedt een
hoger zekerheidsniveau omdat de sms-functie een extra controle van de
identiteit van rekeninghouders mogelijk maakt.
Heeft u nog geen DigiD of is uw DigiD verlopen? Vraag dan nu een DigiD
met sms-functie aan op www.digid.nl/burger. Houd er rekening mee dat
dit vijf dagen kost.
Heeft u al DigiD maar geen sms-functie? Vraag dan meteen deze
sms-functie aan op www.digid.nl/burger. Houd er rekening mee dat dit
vijf dagen kost.
Let op: DigiD is heel iets anders dan DigiP. DigiD is uw persoonlijke
code om in te loggen op websites van de overheid. DigiP is de code die
u kreeg voor het internetbankieren van de DSB Bank
Andere manieren om een aanvraag te doen
Enkele groepen rekeninghouders kunnen niet via DigiD op de website
komen voor het aanvragen van een vergoeding. Dit zijn:
* minderjarigen: jonger dan 18 jaar
* zakelijke rekeninghouders, zoals ondernemingen, verenigingen en
stichtingen
* rekeninghouders die worden vertegenwoordigd, bijvoorbeeld door een
bewindvoerder/ curator
* niet-ingezetenen die niet over een burgerservicenummer (BSN)
beschikken.
Deze rekeninghouders kunnen met een speciale inlogcode toegang krijgen
tot de site. Zij krijgen van de Nederlandsche Bank per brief de
inloggegevens.
Er kunnen omstandigheden zijn waardoor een rekeninghouder niet per
computer en/of DigiD een aanvraag kan indienen. Er zijn dan twee
mogelijkheden. De rekeninghouder kan een aanvraag doen met een
speciale inlogcode om toegang te krijgen tot de website. Alternatief
is een schriftelijke aanvraag doen. Let op: aanvragen op papier vergen
voor de Nederlandsche Bank meer tijd om te verwerken dan digitale
aanvragen. Dit betekent dat u langer moet wachten op een besluit over
een eventuele vergoeding.
---