Ingezonden persbericht


Reactie van het CBL op oudercampagne Trimbos-instituut:

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van alle supermarkten in Nederland, is blij met de oudercampagne van het Trimbos-instituut, 'Voorkom alcoholschade bij uw opgroeiende kind', die vanaf deze week wordt uitgevoerd. De supermarktbranche vindt net als het Trimbos-instituut dat jongeren onder de 16 jaar niet zouden moeten drinken omdat wetenschappelijk vaststaat dat dat niet gezond voor hen is. De supermarkten introduceerden daarom eerder dit jaar de nieuwe legitimatiemaatregel die jongeren tot 20 jaar verplicht zich te legitimeren bij de aankoop van alcohol en tabak in de supermarkt. Hiermee kunnen supermarkten beter toezien of de jongeren de wettelijke leeftijd van 16 jaar hebben. Aangezien alcoholgebruik onder jongeren een brede maatschappelijk verantwoordelijkheid is, en start bij de opvoeding, is het CBL verheugd over initiatieven zoals die van het Trimbos-instituut.