Sanoma Uitgevers
vrouw
Vrouw regelt thuis de geldzaken
---
26.11.09
De vrouw is steeds vaker dé financieel expert in het huishouden. Haar
rol bij het nemen van beslissingen over financiële producten is groot.
Meer dan de helft van alle Nederlandse vrouwen (56%) zegt dat zij
thuis de financiële zaken regelt.
Dit blijkt uit het onderzoek Zijn domein, haar terrein? uitgevoerd
door onderzoeksbureau Trendbox in opdracht van Sanoma Uitgevers.
Financiën is een vrouwenzaak
De beslissing om een financieel product aan te schaffen ligt vaak bij
de vrouw. Dit geldt bijvoorbeeld voor de spaar- en betaalrekening en
de reis-, zorg- en uitvaartverzekering. Ook in de oriëntatiefase
speelt de vrouw een prominente rol. Zij onderzoekt en vergelijkt het
aanbod. De daadwerkelijke aankoop wordt in meer dan de helft van de
gevallen door de vrouw alleen gedaan.
Kennis van zaken
Opvallend is dat mannen zelf zeggen meer kennis te hebben over
financiële zaken. 37% van de mannen zegt redelijk tot veel te weten
over financiële producten versus 20% van de vrouwen.
Minder risico
Bij de aanschaf van financiële producten zijn vrouwen voorzichtiger.
Ze nemen minder risico. Maar liefst driekwart van de vrouwen geeft aan
zoveel mogelijk op zeker te spelen als het gaat om de aanschaf van
financiële producten. Veiligheid en betrouwbaarheid zijn voor vrouwen
significant vaker belangrijke criteria bij de keuze voor een
financiële aanbieder dan voor mannen.
Belang van vrouw
In het onderzoek Zijn domein, haar terrein? is de rol van vrouwen in
drie van oorsprong typische mannendomeinen in kaart gebracht;
financiën, automotive en elektronica. Dit onderzoek toont aan dat
vrouwen een grote rol spelen binnen deze domeinen.
Vrouw wordt niet aangesproken
Toch wordt er binnen de van oorsprong typische mannendomeinen nog
nauwelijks rekening gehouden met vrouwen. Dit blijkt ook uit het
onderzoek. Gemiddeld voelt 73% van de vrouwen zich niet aangesproken
door reclame afkomstig van deze domeinen. Werk aan de winkel dus. Want
zijn domein is steeds meer haar terrein.
Dit online onderzoek werd uitgevoerd door Trendbox in opdracht van
Sanoma Uitgevers onder 1050 vrouwen en 450 mannen tussen 18 en 60 jaar
(representatief voor gemiddeld Nederland).