Sanoma Uitgevers

vrouw

Vrouw regelt thuis de geldzaken

---

26.11.09
De vrouw is steeds vaker dé financieel expert in het huishouden. Haar rol bij het nemen van beslissingen over financiële producten is groot. Meer dan de helft van alle Nederlandse vrouwen (56%) zegt dat zij thuis de financiële zaken regelt.
Dit blijkt uit het onderzoek Zijn domein, haar terrein? uitgevoerd door onderzoeksbureau Trendbox in opdracht van Sanoma Uitgevers.

Financiën is een vrouwenzaak
De beslissing om een financieel product aan te schaffen ligt vaak bij de vrouw. Dit geldt bijvoorbeeld voor de spaar- en betaalrekening en de reis-, zorg- en uitvaartverzekering. Ook in de oriëntatiefase speelt de vrouw een prominente rol. Zij onderzoekt en vergelijkt het aanbod. De daadwerkelijke aankoop wordt in meer dan de helft van de gevallen door de vrouw alleen gedaan.

Kennis van zaken
Opvallend is dat mannen zelf zeggen meer kennis te hebben over financiële zaken. 37% van de mannen zegt redelijk tot veel te weten over financiële producten versus 20% van de vrouwen.

Minder risico
Bij de aanschaf van financiële producten zijn vrouwen voorzichtiger. Ze nemen minder risico. Maar liefst driekwart van de vrouwen geeft aan zoveel mogelijk op zeker te spelen als het gaat om de aanschaf van financiële producten. Veiligheid en betrouwbaarheid zijn voor vrouwen significant vaker belangrijke criteria bij de keuze voor een financiële aanbieder dan voor mannen.

Belang van vrouw
In het onderzoek Zijn domein, haar terrein? is de rol van vrouwen in drie van oorsprong typische mannendomeinen in kaart gebracht; financiën, automotive en elektronica. Dit onderzoek toont aan dat vrouwen een grote rol spelen binnen deze domeinen.

Vrouw wordt niet aangesproken
Toch wordt er binnen de van oorsprong typische mannendomeinen nog nauwelijks rekening gehouden met vrouwen. Dit blijkt ook uit het onderzoek. Gemiddeld voelt 73% van de vrouwen zich niet aangesproken door reclame afkomstig van deze domeinen. Werk aan de winkel dus. Want zijn domein is steeds meer haar terrein.
Dit online onderzoek werd uitgevoerd door Trendbox in opdracht van Sanoma Uitgevers onder 1050 vrouwen en 450 mannen tussen 18 en 60 jaar (representatief voor gemiddeld Nederland).