Verkeersveiligheid in Breda weer toegenomen
Uit de Verkeersmonitor 2008 blijkt dat de verkeersveiligheid in Breda
nog steeds toeneemt. Vóór 2005 lag het aantal ongevallen steeds
boven de 2.000; in 2008 daalde dit tot circa 1.290. Ten opzichte van
2007 betekent het een daling met circa 16%.
Jaarlijks wordt de intensiteit van het auto- en fietsverkeer op de
hoofdwegen geregistreerd. Ook wordt bijgehouden wat de ontwikkelingen
zijn op het gebied van verkeersveiligheid en het openbaar vervoer.
Deze gegevens bij elkaar vormen de input voor het verkeersbeleid van
de komende jaren.Â
Verkeersveiligheid
De laatste drie jaar is er een duidelijke afname te zien van het
totaal aantal ongevallen. In 2008 is er sprake van een aanzienlijke
daling ten opzichte van 2007. Het aantal ziekenhuisgewonden is met 17%
afgenomen tot een totaal van 313. Het aantal verkeersdoden steeg
echter tot negen, het hoogste aantal sinds 2002.
Wethouder Wilbert Willems: âIk ben blij dat de afgelopen drie jaar het
aantal ongevallen in Breda sterk is afgenomen. Waar ik me wel zorgen
over maak is de stijging van het aantal ongevallen met dodelijke
afloop. Ook de afgelopen tijd zijn we daar enkele malen mee
geconfronteerd. We bekijken momenteel wat we nog meer kunnen doen om
dat aantal terug te dringenâ.
Het aantal âblack spotsâ (kruispunten waar veel ongelukken gebeuren)
is tussen 2001 en 2008 afgenomen van 14 tot 5. Elk jaar pakt de
gemeente de black spots gericht aan, maar komen er ook weer nieuwe
bij.
Autogebruik
De verkeersmonitor geeft niet alleen inzicht in de verkeersveiligheid,
maar ook in het gebruik van verschillende vervoermiddelen. Zo blijkt
uit de cijfers een afname van 2,2 % van het autogebruik op de
snelwegen rondom Breda. Op de stadsontsluitingswegen is het
autoverkeer van 2007 tot 2008 echter toegenomen met 3,4 %. Opvallend
daarbij is de relatief sterke toename van het verkeer op de
ontsluitingswegen Westerparklaan, Kapittelweg, Terheijdenseweg en
Rijsbergseweg. Â
De cijfers zijn de laatste jaren overigens wel beïnvloed door
werkzaamheden aan de weg, waardoor er vaak andere routes gevolgd
werden dan normaliter het geval geweest zou zijn.
Fietsverkeer
Het fietsverkeer wordt op tien hoofdroutes geteld. Op twee routes
gebeurt dat permanent en op de andere twee keer per jaar. Uit de
totaalcijfers is op te maken, dat er op die routes in 2008 iets meer
(0,6%) gefietst is dan in 2007. Volgend jaar wordt het aantal
fietsroutes waar geteld uitgebreid, waardoor er betrouwbaarder gemeten
kan worden dan voorheen.
Busvervoer
Het vervoerbedrijf Veolia kon over 2008 helaas geen betrouwbare
cijfers aanleveren. De gemeente blijft bij de provincie aandringen op
verbetering van het monitorsysteem voor het stads- en streekvervoer.
Â
Breda, 24 november 2009
Verkeersmonitor 2008
Gemeente Breda