Gemeente Breda

Verkeersveiligheid in Breda weer toegenomen

Uit de Verkeersmonitor 2008 blijkt dat de verkeersveiligheid in Breda nog steeds toeneemt. Vóór 2005 lag het aantal ongevallen steeds boven de 2.000; in 2008 daalde dit tot circa 1.290. Ten opzichte van 2007 betekent het een daling met circa 16%.

Jaarlijks wordt de intensiteit van het auto- en fietsverkeer op de hoofdwegen geregistreerd. Ook wordt bijgehouden wat de ontwikkelingen zijn op het gebied van verkeersveiligheid en het openbaar vervoer. Deze gegevens bij elkaar vormen de input voor het verkeersbeleid van de komende jaren.Â

Verkeersveiligheid
De laatste drie jaar is er een duidelijke afname te zien van het totaal aantal ongevallen. In 2008 is er sprake van een aanzienlijke daling ten opzichte van 2007. Het aantal ziekenhuisgewonden is met 17% afgenomen tot een totaal van 313. Het aantal verkeersdoden steeg echter tot negen, het hoogste aantal sinds 2002. Wethouder Wilbert Willems: âIk ben blij dat de afgelopen drie jaar het aantal ongevallen in Breda sterk is afgenomen. Waar ik me wel zorgen over maak is de stijging van het aantal ongevallen met dodelijke afloop. Ook de afgelopen tijd zijn we daar enkele malen mee geconfronteerd. We bekijken momenteel wat we nog meer kunnen doen om dat aantal terug te dringenâ.

Het aantal âblack spotsâ (kruispunten waar veel ongelukken gebeuren) is tussen 2001 en 2008 afgenomen van 14 tot 5. Elk jaar pakt de gemeente de black spots gericht aan, maar komen er ook weer nieuwe bij.

Autogebruik

De verkeersmonitor geeft niet alleen inzicht in de verkeersveiligheid, maar ook in het gebruik van verschillende vervoermiddelen. Zo blijkt uit de cijfers een afname van 2,2 % van het autogebruik op de snelwegen rondom Breda. Op de stadsontsluitingswegen is het autoverkeer van 2007 tot 2008 echter toegenomen met 3,4 %. Opvallend daarbij is de relatief sterke toename van het verkeer op de ontsluitingswegen Westerparklaan, Kapittelweg, Terheijdenseweg en Rijsbergseweg. Â

De cijfers zijn de laatste jaren overigens wel beïnvloed door werkzaamheden aan de weg, waardoor er vaak andere routes gevolgd werden dan normaliter het geval geweest zou zijn.

Fietsverkeer

Het fietsverkeer wordt op tien hoofdroutes geteld. Op twee routes gebeurt dat permanent en op de andere twee keer per jaar. Uit de totaalcijfers is op te maken, dat er op die routes in 2008 iets meer (0,6%) gefietst is dan in 2007. Volgend jaar wordt het aantal fietsroutes waar geteld uitgebreid, waardoor er betrouwbaarder gemeten kan worden dan voorheen.

Busvervoer

Het vervoerbedrijf Veolia kon over 2008 helaas geen betrouwbare cijfers aanleveren. De gemeente blijft bij de provincie aandringen op verbetering van het monitorsysteem voor het stads- en streekvervoer.

Â

Breda, 24 november 2009

Verkeersmonitor 2008