MHP vakcentrale voor middengroepen en hoger personeel
Culemborg, 26 november 2009
Pb 1125-12
MHP - Tien puntenplan Platform Onderwijs
Nederland vol Talent, tienpuntenplan voor hoger onderwijs
Het Platform Onderwijs van de vakcentrale MHP, waarin alle bij de MHP
aangesloten onderwijs-organisaties vertegenwoordigd zijn, heeft een
tienpuntenplan opgesteld om de kwaliteit van het onderwijs te
verbeteren. Geconstateerd wordt dat juist nu, ondanks de economische
crisis, het moment is voor die veranderingen in het onderwijs, die
nodig zijn om talent te ontwikkelen en Nederland beter te prepareren
op de toekomst.
De rol die de docent heeft te vervullen om in de toekomst verzekerd te
zijn van toptalent, is te lang onderschat en ondergewaardeerd met te
hoge verwachtingen van informatie- en communicatie-technologie als
substituut voor de docent. De docent geraakte daardoor in een bijrol.
Het gevolg is dat niet alleen het beroep, maar ook de kennis en kunde
daaronder ernstig te lijden hebben.
De veranderingen die de MHP daarom aanbeveelt, hebben betrekking op de
positie die de docent in het onderwijs en in de samenleving moet gaan
innemen. Daarnaast benadrukt de MHP de wenselijkheid voor de
arbeidsmarkt te investeren in kennis en niveau, met de nadruk op hoge
kwaliteit van het onderwijs. De veranderingen zijn beschreven in tien
speerpunten.
Met deze speerpunten geeft de MHP onder andere invulling aan de
Lissabonagenda. Het gaat er niet alleen om om méér diploma's uit te
geven, maar deze diploma's dienen ook voldoende kwaliteit te hebben en
een betere aansluiting te garanderen bij de toenemende eisen van de
arbeidsmarkt.
De tien speerpunten voor het onderwijs als basis voor talent zijn:
1. De valse trek moet uit de schoorsteen
Met andere woorden een einde maken aan de situatie dat docenten
een managementfunctie moeten verwerven om aan een hoger salaris of
aantrekkelijker (meer uitdagend) werk te komen.
2. Positie docent in de school, professionele ruimte en
carrièrelijnen voor docentenfuncties
Wettelijke verankering alleen van professionele ruimte is
onvoldoende garantie voor verbetering van de positie van de
docent. De zeggenschap over de inhoud moet op instellingsniveau
worden versterkt, zodat de docent weer als vakdeskundige kan
functioneren.
3. Carrièreperspectief in het leraarsvak
De leraar moet een professional zijn met visie op het totale
onderwijsconcept en hij moet carrière kunnen maken in zijn vak. In
de ontwikkeling tijdens de loopbaan moeten onderwijsinstellingen
hieraan uitdrukkelijk aandacht besteden. Lapmiddelen nemen
knelpunten op de arbeidsmarkt niet weg.
4. Langer doorwerken
Langer doorwerken op vrijwillige basis is ook gewenst in het
onderwijs. Zie ook punt 8
5. Werkdruk verminderen
In het verlengde van langer doorwerken is vermindering van de
werkdruk noodzakelijk. Talent ontwikkelen kan alleen in een
ordelijke en ordentelijke werksituatie. Er dienen realistische
taakverdeling- en taakbelastinginstrumenten te worden gehanteerd.
Werkdruk in de negatieve betekenis wordt als last en bron van
stress ervaren.
6. Differentiatie tussen de subsectoren
Voor een verantwoorde aanpak van het kwaliteits- en
kwantiteitsprobleem is differentiatie nodig: primair en secundair
onderwijs, mbo, hbo en wo. In het verleden leidde prioritering van
de ene sector tot niet of te weinig investeren in andere sectoren.
7. Werving
Voor de korte termijn zijn - tijdelijke - premies een optie om
personeel te behouden of te verwerven. Primaire, secundaire en
tertiaire arbeidsvoorwaarden die marktconform zijn, verdienen
echter de voorkeur. Kwijtschelden van studieschuld wordt als een
goed instrument voor werving en binding als docent beschouwd.
8. Flexibel deeltijd pensioen
De MHP is voorstander van flexibele deeltijdpensioenen, ook na het
65e levensjaar, op basis van vrijwilligheid.
9. Managementaudits en onderwijskwaliteit
Naast goede medezeggenschap is de MHP ook voorstander van
managementaudits. Het management dient zich tegenover het
lerarenkorps te kunnen verantwoorden op de meerwaarde, goed/beter
onderwijs en onderzoek, dat het faciliteert voor het primaire
proces.
10. Hoger onderwijs: publiek en privaat
Het hoger onderwijs wordt in toenemende mate geconfronteerd met
marktwerking, privatisering en globalisering. De MHP wijst het
particulier onderwijs niet af, mits de kwaliteit is gewaarborgd en
er niet alleen maar krenten uit de pap worden gehaald.