Ministerie van Defensie
KDC-10 tankt voor het eerst C-17 bij in de lucht
26 november 2009, 13.36 uur
Een KDC-10 schuift een 'boom' uit waar de brandstof doorheen zal
stromen. Een Boeing C-17 Globemaster III van de Heavy Airlift Wing
(HAW) is eerder deze week in de lucht bijgetankt door een KDC-10
transportvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht. Met deze succesvolle
vlucht is de certificering verkregen die het mogelijk maakt om deze
tankvluchten ook in de toekomst uit te voeren.
Het was voor het eerst dat een C-17 van de HAW door een KDC-10 in de
lucht werd bijgetankt. Ook voor de bemanning van de KDC-10 was het een
nieuwe ervaring om aan een C-17 aan te haken. De brandstofoverdracht
vond zowel tijdens licht, schemering en donker plaats boven de
Noordzee ter hoogte van Texel.
Tanken in de lucht
De luchtmacht beschikt over 2 KDC-10 vliegtuigen die in staat zijn
personen en goederen te vervoeren en andere vliegtuigen in de lucht
bij te tanken. Dit bijtanken gaat met een snelheid van 890 kilometer
per uur. De KDC-10 geeft de brandstof uit eigen voorraad. Bij de
combinatie KDC-10 - C-17 kan bijna 3.000 liter kerosine per minuut
worden overgetankt.
Thuisbasis C-17's
De thuisbasis van de C-17 is Papa Airbase in Hongarije. Twaalf landen,
waaronder Nederland, hebben gezamenlijk 3 C-17's aangeschaft en gaan
deze de komende 30 jaar ook gezamenlijk vliegen en onderhouden.
Nederland heeft zich voor 500 vlieguren per jaar ingekocht. De
deelnemers bepalen zelf waarvoor zij de toestellen inzetten.
Eigenschappen C-17
De C-17 kan in gebieden met een relatief hoog dreigingsniveau
opereren. Het vliegtuig is voorzien van zelfbeschermingsmiddelen. Het
kan zowel overdag als 's nachts op zeer korte en zelfs onverharde of
beschadigde landingsbanen landen.
De C-17's vervoeren troepen en vracht en zijn bijvoorbeeld in staat
complete helikopters te vervoeren. Het is een van de grootste
transporttoestellen ter wereld.