Federatie Fidin
Persbericht
Amersfoort, 25 november 2009
FIDIN: Betalingswijze niet relevant bij contractueel overeengekomen
beloning
"AFM interpreteert verkeerd en frustreert marktontwikkelingen"
FIDIN heeft met grote zorg kennis genomen van de nieuwsbrief van de AFM,
waarin de autoriteit haar visie geeft op 'directe beloning en inbouw'. Naar
de opvatting van FIDIN is deze opvatting in strijd met de wet en frustreert
zij in hoge mate het gaan werken met nieuwe beloningsmodellen.
FIDIN ziet een duidelijke ontwikkeling in de markt waarbij de bemiddelaar
en de klant afspraken maken over de dienstverlening en de beloning bij
complexe producten. FIDIN stelt zich op het standpunt dat wanneer deze
afspraken contractueel worden vastgelegd tussen bemiddelaar en klant het
daarna niet meer van belang is op welke wijze de beloning bij de adviseur
komt.
Wanneer de klant ervoor kiest om de beloning van de adviseur mee te
financieren met de premie van het product en de lasten dus te spreiden over
de looptijd van het product, dan stelt FIDIN zich op het standpunt dat het
hier gaat om een beloning waarop door de aanbieder op geen enkele wijze
invloed wordt uitgeoefend. De aanbieder draagt dan slechts zorg voor de
financiering. De vraag of hij die financiering vorm geeft door deze in te
bouwen in het product (zoals altijd met de provisie het geval was) of door
een separate lening is dan irrelevant. De AFM legt nu echter juist die
operationele uitvoering ten grondslag aan haar interpretatie van de
wettelijke regels en slaat daarmee wat betreft FIDIN de plank volledig mis.
Het standpunt van de AFM is te betreuren, omdat dit de ontwikkelingen rond
de keuze van beloningsmodellen in de markt in ernstige mate frustreert
wanneer de klant deze beloning wil meefinancieren. Dit geldt in het
bijzonder voor de vormen waarin de adviseur en de klant de beloning
overeenkomen. De voorwaarden die de AFM stelt aan de uitvoering van het mee-
financieringsproces maken de uitvoering daarvan welhaast onmogelijk. En dat
is nu net niet in het belang van een betrokken positie van de klant bij de
beloning voor de intermediaire dienstverlening.
FIDIN zal haar grote zorg over de opvatting van de AFM onder de aandacht
van de toezichthouder brengen en aandringen op een spoedig overleg teneinde
de toezichthouder op een andere opvatting te brengen.
Noot voor de redactie (