Federatie Fidin


Persbericht
Amersfoort, 25 november 2009

FIDIN: Betalingswijze niet relevant bij contractueel overeengekomen beloning
"AFM interpreteert verkeerd en frustreert marktontwikkelingen"

FIDIN heeft met grote zorg kennis genomen van de nieuwsbrief van de AFM, waarin de autoriteit haar visie geeft op 'directe beloning en inbouw'. Naar de opvatting van FIDIN is deze opvatting in strijd met de wet en frustreert zij in hoge mate het gaan werken met nieuwe beloningsmodellen.

FIDIN ziet een duidelijke ontwikkeling in de markt waarbij de bemiddelaar en de klant afspraken maken over de dienstverlening en de beloning bij complexe producten. FIDIN stelt zich op het standpunt dat wanneer deze afspraken contractueel worden vastgelegd tussen bemiddelaar en klant het daarna niet meer van belang is op welke wijze de beloning bij de adviseur komt.

Wanneer de klant ervoor kiest om de beloning van de adviseur mee te financieren met de premie van het product en de lasten dus te spreiden over de looptijd van het product, dan stelt FIDIN zich op het standpunt dat het hier gaat om een beloning waarop door de aanbieder op geen enkele wijze invloed wordt uitgeoefend. De aanbieder draagt dan slechts zorg voor de financiering. De vraag of hij die financiering vorm geeft door deze in te bouwen in het product (zoals altijd met de provisie het geval was) of door een separate lening is dan irrelevant. De AFM legt nu echter juist die operationele uitvoering ten grondslag aan haar interpretatie van de wettelijke regels en slaat daarmee wat betreft FIDIN de plank volledig mis.

Het standpunt van de AFM is te betreuren, omdat dit de ontwikkelingen rond de keuze van beloningsmodellen in de markt in ernstige mate frustreert wanneer de klant deze beloning wil meefinancieren. Dit geldt in het bijzonder voor de vormen waarin de adviseur en de klant de beloning overeenkomen. De voorwaarden die de AFM stelt aan de uitvoering van het mee- financieringsproces maken de uitvoering daarvan welhaast onmogelijk. En dat is nu net niet in het belang van een betrokken positie van de klant bij de beloning voor de intermediaire dienstverlening.

FIDIN zal haar grote zorg over de opvatting van de AFM onder de aandacht van de toezichthouder brengen en aandringen op een spoedig overleg teneinde de toezichthouder op een andere opvatting te brengen.


Noot voor de redactie (