Partij van de Arbeid
'Einde aan dubbel opstaptarief'
Reizigers in het openbaar vervoer moeten als zij overstappen van het
ene vervoersbedrijf naar het andere, nu twee keer een opstaptarief
betalen. Als de lagere overheden dat niet aanpakken, moet het Rijk de
tarieven voortaan maar weer gaan bepalen, vindt de PvdA. Kamerlid Lia
Roefs: 'De reiziger mag er niets van merken dat er meerdere
vervoerders zijn.'
`Als je met de trein van Sittard naar Nijmegen wil reizen, dan doe je
het eerste stuk van Sittard naar Roermond met de NS en van Roermond
naar Nijmegen met Veolia', licht Roefs toe op Radio 1. 'Als je in
Roermond uitstapt, check je uit bij de NS en moet je vervolgens
inchecken bij Veolia. Dan heb je dus twee keer een instaptarief
betaald.'
Dat moet volgens Roefs niet mogelijk zijn. Reizigers mogen er volgens
haar niets van merken dat er op een bepaalde route meerdere
vervoerders zijn. De regie voor de ov-chipkaart ligt momenteel bij de
provincies, gemeenten en de vervoerders. Maar de onderlinge
samenwerking is volgens Roefs ver te zoeken. Ze wil snel een einde aan
die onduidelijkheid. Komen zij er ook de komende tijd niet uit, dan
zal Roefs in het voorjaar bij de bespreking van de Wet personenvervoer
2010 voorstellen dat de landelijke overheid de tarieven voor de
ov-chipkaart gaat bepalen. `Ik hoop dat dit een goede stok achter de
deur is voor diegenen die nu lopen te ruziën.'
Overigens is het dubbele opstaptarief niet het enige probleem. De ene
provincie laat ouderen goedkoop reizen, de andere een ander geeft de
korting aan jongeren. In Amsterdam kost een weggooikaartje (voor een
uur) in metro en tram 2,60 euro, in Nijmegen betaalt de reiziger voor
zo'n zelfde kaartje 2 euro. Roefs is al deze verwarring zat. `Zo
langzamerhand is de grens zo'n beetje bereikt.'