Partij van de Arbeid

'Einde aan dubbel opstaptarief'

Reizigers in het openbaar vervoer moeten als zij overstappen van het ene vervoersbedrijf naar het andere, nu twee keer een opstaptarief betalen. Als de lagere overheden dat niet aanpakken, moet het Rijk de tarieven voortaan maar weer gaan bepalen, vindt de PvdA. Kamerlid Lia Roefs: 'De reiziger mag er niets van merken dat er meerdere vervoerders zijn.'

`Als je met de trein van Sittard naar Nijmegen wil reizen, dan doe je het eerste stuk van Sittard naar Roermond met de NS en van Roermond naar Nijmegen met Veolia', licht Roefs toe op Radio 1. 'Als je in Roermond uitstapt, check je uit bij de NS en moet je vervolgens inchecken bij Veolia. Dan heb je dus twee keer een instaptarief betaald.'

Dat moet volgens Roefs niet mogelijk zijn. Reizigers mogen er volgens haar niets van merken dat er op een bepaalde route meerdere vervoerders zijn. De regie voor de ov-chipkaart ligt momenteel bij de provincies, gemeenten en de vervoerders. Maar de onderlinge samenwerking is volgens Roefs ver te zoeken. Ze wil snel een einde aan die onduidelijkheid. Komen zij er ook de komende tijd niet uit, dan zal Roefs in het voorjaar bij de bespreking van de Wet personenvervoer 2010 voorstellen dat de landelijke overheid de tarieven voor de ov-chipkaart gaat bepalen. `Ik hoop dat dit een goede stok achter de deur is voor diegenen die nu lopen te ruziën.'

Overigens is het dubbele opstaptarief niet het enige probleem. De ene provincie laat ouderen goedkoop reizen, de andere een ander geeft de korting aan jongeren. In Amsterdam kost een weggooikaartje (voor een uur) in metro en tram 2,60 euro, in Nijmegen betaalt de reiziger voor zo'n zelfde kaartje 2 euro. Roefs is al deze verwarring zat. `Zo langzamerhand is de grens zo'n beetje bereikt.'