Datum 26 november 2009 Uw kenmerk
2009ZI9850/2009D52464
Onderwerp Informatieverstrekking Verkeershinder door wegwerkzaamheden in
2010 1
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van de inbreng van de heer de Rouwe gisteravond tijdens de
1e termijn van de begrotingsbehandeling en gelet op het eerdere verzoek van de
commissie voor Verkeer en Waterstaat (d.d.28 oktober 2009) informeer ik u
hierbij over de omvang, de aard en (het tegengaan van) overlast van
wegwerkzaamheden in 2010. In dat jaar zal sprake zijn van een groot aantal
werkzaamheden op de Nederlandse wegen. Dit is onder meer het resultaat van de
Spoedaanpak die mede mogelijk is gemaakt door de Wet Versnelling
Besluitvorming Infrastructuurprojecten die begin dit jaar door Uw Kamer is
aangenomen. Ook in de jaren na 2010 zal deze situatie zich voordoen en worden
maatregelen genomen om de overlast zoveel mogelijk te beperken.
Het werkenpakket in 2010
In het jaar 2010 zal een groot deel van de aangekondigde spoedaanpak projecten
starten. Daarnaast zal ook het reguliere onderhoud plaats vinden. In de als
bijlage 1 bijgevoegde kaart is het totaal pakket zichtbaar gemaakt met daarbij
aangegeven de periode waarbinnen het werk uitgevoerd zal worden. Zoals op
deze kaart zichtbaar wordt zal er vooral in de regio's Amsterdam en Utrecht een
grote hoeveelheid werken uitgevoerd worden. In de regio Amsterdam zal de
tweede fase van het werk aan de Muiderbrug in de A1 uitgevoerd worden in
combinatie met het spoedaanpak project op dat traject. Daarnaast zal een begin
gemaakt worden met het spoedaanpak project op de A9. In de regio Utrecht
zullen in 2010 de spoedaanpak projecten op de A12, A27 en A28 opgestart
worden.
In de eerste helft van 2010 zullen een aantal werken, die op dit moment in
uitvoering zijn, afgerond worden. Op grote delen van de A2 tussen Amsterdam en
Eindhoven zullen in 2010 de projecten gereed zijn. Zo zullen op de A2 tussen
Utrecht-Noord en Amsterdam in de loop van 2010 2x5 rijstroken beschikbaar
komen, wordt het werk tussen Knooppunt Everdingen en Deil afgerond en zal het
werk aan de randweg Eindhoven opgeleverd worden.
Qua onderhoud zullen er verspreid over het land ook nog de nodige
werkzaamheden uitgevoerd worden. Een voorbeeld daarvan is het groot
onderhoud aan de A20 op de Ruit Rotterdam.
a
agina 1 van 4
P
Datum
De verwachte hinder van het werkenpakket
Het uitvoeren van zoveel werken zal gepaard gaan met meer hinder dan de Ons kenmerk
weggebruiker tot dusverre gewend is. De laatste jaren schommelde het aandeel RWS SDG 2009/
Prod/1429/84000
van de filezwaarte als gevolg van werk in uitvoering rond de 5%. Naar
verwachting zal in 2009 de filezwaarte als gevolg van werk in uitvoering uit gaan
komen op bijna 7% van de totale filezwaarte in Nederland. De verwachting is dat
de filezwaarte in 2010 ongeveer 9,5% van de totale filezwaarte zal zijn. Dit is
dus nog net onder het in 2005 ten tijde van het project Groot Onderhoud
afgesproken percentage van 10%. De procentuele stijging is verhoudingsgewijs
groter doordat de structurele (spits)files door de economische crisis terug lopen.
Uit de onderstaande grafiek blijkt dat de filedruk vooral in de tweede helft van het
jaar op zal gaan treden. Ook in de zomer zal een piek te zien zijn, omdat juist in
deze relatief rustige periode, veel werken in uitvoering genomen zullen worden.
Een voorbeeld hiervan is het werk op de A12 tussen Woerden en Gouda waar
tussen 16 juli en 16 augustus in de richting Den Haag maar twee in plaats van
drie rijstroken beschikbaar zullen zijn. Door deze werkmethode wordt er
gedurende korte tijd relatief veel hinder veroorzaakt. Hierdoor is het werk een
jaar eerder gereed, waardoor een jaar lang zeurende hinder voorkomen wordt en
de fileproblematiek op dit wegvak een jaar eerder verlicht kan worden.
Filezwaarte als gevolg van werk in uitvoering in 2010
160.000
n 140.000
et
nui 120.000
mrete 100.000
omli 80.000
k
n i e 60.000
traa 40.000
wzel 20.000
Fi
0
Januari bruari aart ei
M Juni Juli ber ber ber
M April
Fe Augustus
Septem OktoberNovem Decem
De maatregelen om de hinder te beperken
Om de hinder als gevolg van werken aan de weg zoveel mogelijk te beperken
wordt door Rijkswaterstaat een scala aan maatregelen ingezet. Deze zijn
onderdeel van de zevenklapper van de MinderHinder aanpak. In 2010 wordt een
extra inspanning gedaan om de hinder te beperken;
In de planning wordt ervoor gezorgd dat de projecten die uitgevoerd worden,
elkaar niet in de weg zitten. Aan alle werken worden tijdslots toegekend
waarbinnen de werken uitgevoerd mogen worden. De landelijke regie op de
planning zorgt ervoor dat er niet gewerkt wordt op omleidingroutes die door
andere projecten gebruikt worden. Verder worden er bij grote afsluitingen
agina 2 van 4
P
ook zoveel mogelijk andere werken in de afsluiting uitgevoerd. Tijdens de Datum
planning en uitvoering van de werkzaamheden wordt nadrukkelijk
samenwerking gezocht met de regionale partners om de werkzaamheden op Ons kenmerk
het totale wegennet zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen RWS SDG 2009/
Prod/1429/84000
Het uitvoeren van het werk met zo weinig mogelijk verkeershinder is een
gunningscriterium in de aanbesteding van werken. De aannemerij wordt
daarbij door het toepassen van EMVI criteria bij de gunning en met behulp
van prikkels gestimuleerd om de werken met zo weinig mogelijk hinder uit te
voeren. Door de prikkels wordt het voor de aannemerij ook mogelijk om
innovatieve bouwmethoden te ontwikkelen en toe te passen die het verkeer
minder hinderen.
Met name in de regio's Amsterdam en Utrecht worden
Mobiliteitsmanagementspakketten uitgewerkt waarmee de weggebruiker
verleid wordt om op een andere wijze of op een ander tijdstip zijn
verplaatsingen te maken. U kunt hierbij denken aan het stimuleren van het
gebruik van het openbaar vervoer door middel van het aanbieden van OV-
passen of maatregelen zoals spitsmijden en het werken op andere locaties.
Gedurende de uitvoering van de werkzaamheden wordt het verkeer zo goed
mogelijk begeleid over goed uitgewerkte omleidingroutes die afhankelijk van
de verkeersdrukte ingezet kunnen worden. Deze omleidingroutes betreffen
ook het onderliggend wegennet. Hierover worden afspraken gemaakt met de
decentrale overheden. De weggebruiker wordt bijvoorbeeld voorzien van
informatie langs de weg over de reistijd via de oorspronkelijke route en via de
omleidingroute, zodat hij voor zichzelf de keuze kan maken welke route hij
wenst te volgen.
De communicatie via de media rond de wegwerkzaamheden voor het
komende jaar zal versterkt gaan worden. Rijkswaterstaat communiceert
actief via advertenties en de website Van A naar Beter. Rond de
Spoedaanpakprojecten zal in december a.s. een aparte publiekscampagne
starten. Via de versterkte communicatie zal de weggebruiker op de hoogte
gebracht worden waar, wanneer en waarom er aan de weg gewerkt wordt,
zodat de weggebruiker altijd goed geïnformeerd op weg kan gaan en rekening
kan houden met de aangekondigde werkzaamheden. Bij de communicatie
over wegwerkzaamheden zullen de stakeholders en serviceproviders (zoals
bijvoorbeeld ANWB, TLN, KNV, EVO en VID) nadrukkelijk betrokken worden.
Serviceproviders krijgen online actuele verkeersinformatie door van
Rijkswaterstaat en verstrekken die via radio, teletekst, sms, twitter en ook via
navigatiesystemen. De komende tijd wordt verkend of - in overleg met de
markt - een verkeersbericht/journaal (a la weerbericht) kan worden
ontwikkeld en een emailservice kan worden opgestart.
Ter plaatse van de wegwerkzaamheden wordt veel zorg besteed aan het
duidelijk uitvoeren van de verkeersmaatregelen zodat het werk zo weinig
mogelijk hinder oplevert. Zo wordt bezien of de uitvoering van
werkzaamheden 's avonds iets eerder kan starten waardoor een kleine file
kan ontstaan maar de kans op uitloop in de ochtendspits geringer is. Ook gaat
het om het voorkomen van kijkfiles door bijvoorbeeld bij langdurige
werkzaamheden anti-kijkschermen te plaatsen. Op het toepassen van dit
soort maatregelen wordt door Rijkswaterstaat in de vorm van audits ook
nadrukkelijk toegezien.
agina 3 van 4
P
Het spreekt voor zich dat ik Uw Kamer via periodieke voortgangsrapportages
Datum
komend jaar blijf informeren over de wegwerkzaamheden en daarbij optredende
files. Ons kenmerk
RWS SDG 2009/
Prod/1429/84000
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 4 van 4
P