Provincie Limburg

Nieuws en persberichten

Provinciale wegen worden veiliger voor motorrijders Convenant met motorrijders getekend

De geleiderails in de buitenbochten van provinciale wegen worden per 2010 voorzien van onderplanken. Dit om te voorkomen dat motorrijders die in een bocht vallen, tegen de palen van de geleiderails aanslingeren of onder de rails doorschieten en ernstige verwondingen oplopen. Daartoe heeft gedeputeerde Noël Lebens vandaag een convenant afgesloten met de Motorrijders Actie Groep (MAG). Namens deze landelijke belangenvereniging voor motorrijders zette voorzitter Nico Perk de handtekening.

MAG zet zich in voor een veilige infrastructuur voor motorrijders. Zij stelt zich tot doel het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. De Provincie Limburg onderkent dat de verkeersveiligheid van motorrijders verbeterd moet worden. In die vooronderstelling wordt zij gesteund door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Recent onderzoek wijst uit dat jaarlijks gemiddeld 80 motorrijders in Nederland om het leven komen bij een verkeersongeval. Dat is ongeveer 10 % van het totale aantal verkeersdoden en verhoudingsgewijs een hoog percentage. Het aantal kilometers dat per motor wordt afgelegd is namelijk gering: 0,5% van het totale aantal kilometers dat op de Nederlandse wegen wordt afgelegd. Daarnaast belanden jaarlijks gemiddeld 700 motorrijders gewond in het ziekenhuis.

De SWOV adviseert naast maatregelen die de motorrijder zelf kan treffen betere zichtbaarheid, veiliger rijgedrag ook aanpassingen in de infrastructuur. Om te voorkomen dat motorrijders bij een val tegen de palen van geleiderails worden geslingerd of onder de rails door, moeten bochten over de gehele lengte worden voorzien van beschermingsplanken.

De Motorrijders Actie Groep heeft de Nederlandse wegen onderworpen aan een inspectietocht. Dit leverde een uitgebreide inventarisatie van gevaarlijke bochten op. De Provincie heeft een overzicht gemaakt voor de provinciale wegen in Limburg. Daaruit blijkt dat deze wegen voor 14 kilometer uit buitenbochten bestaan. De Provincie heeft bij het verlengen van de N570 te Roermond, al een start gemaakt met het aanbrengen van beschermingsplanken. Daar is op de middengeleider over een lengte van een paar honderd meters in de buitenbocht een geleiderail geplaatst. Zonder bescherming bestaat er op dit punt het risico dat motorrijders die vallen, onder de geleiderail doorschuiven en op de andere rijbaan terecht komen. In 2010 wil de Provincie beschermingsplanken aan aanbrengen over een lengte van 9.000 meter: kosten 260.000,-.
De resterende 5.000 meter horen bij wegen waaraan in de komende jaren reconstructies zijn voorzien. De onderplanken worden daar aangebracht als onderdeel van die werkzaamheden.

De MAG heeft een gelijksoortig convenant als dat wat vandaag is ondertekend, eerder afgesloten met de provincie Noord-Holland (2008). Zuid-Holland en Zeeland zullen op korte termijn volgen. In 2004 is in de provincie Utrecht een vergelijkbaar project in samenwerking met de MAG afgerond en werd ook daar een groot aantal bochten van beschermende onderbeplating voorzien.

26-11-2009 16:00