Nieuws en persberichten
Provinciale wegen worden veiliger voor motorrijders
Convenant met motorrijders getekend
De geleiderails in de buitenbochten van provinciale wegen worden per
2010 voorzien van onderplanken. Dit om te voorkomen dat motorrijders
die in een bocht vallen, tegen de palen van de geleiderails
aanslingeren of onder de rails doorschieten en ernstige verwondingen
oplopen. Daartoe heeft gedeputeerde Noël Lebens vandaag een convenant
afgesloten met de Motorrijders Actie Groep (MAG). Namens deze
landelijke belangenvereniging voor motorrijders zette voorzitter Nico
Perk de handtekening.
MAG zet zich in voor een veilige infrastructuur voor motorrijders. Zij
stelt zich tot doel het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.
De Provincie Limburg onderkent dat de verkeersveiligheid van
motorrijders verbeterd moet worden. In die vooronderstelling wordt zij
gesteund door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV). Recent onderzoek wijst uit dat jaarlijks
gemiddeld 80 motorrijders in Nederland om het leven komen bij een
verkeersongeval. Dat is ongeveer 10 % van het totale aantal
verkeersdoden en verhoudingsgewijs een hoog percentage. Het aantal
kilometers dat per motor wordt afgelegd is namelijk gering: 0,5% van
het totale aantal kilometers dat op de Nederlandse wegen wordt
afgelegd. Daarnaast belanden jaarlijks gemiddeld 700 motorrijders
gewond in het ziekenhuis.
De SWOV adviseert naast maatregelen die de motorrijder zelf kan
treffen betere zichtbaarheid, veiliger rijgedrag ook aanpassingen in
de infrastructuur. Om te voorkomen dat motorrijders bij een val tegen
de palen van geleiderails worden geslingerd of onder de rails door,
moeten bochten over de gehele lengte worden voorzien van
beschermingsplanken.
De Motorrijders Actie Groep heeft de Nederlandse wegen onderworpen aan
een inspectietocht. Dit leverde een uitgebreide inventarisatie van
gevaarlijke bochten op. De Provincie heeft een overzicht gemaakt voor
de provinciale wegen in Limburg. Daaruit blijkt dat deze wegen voor 14
kilometer uit buitenbochten bestaan. De Provincie heeft bij het
verlengen van de N570 te Roermond, al een start gemaakt met het
aanbrengen van beschermingsplanken. Daar is op de middengeleider over
een lengte van een paar honderd meters in de buitenbocht een
geleiderail geplaatst. Zonder bescherming bestaat er op dit punt het
risico dat motorrijders die vallen, onder de geleiderail doorschuiven
en op de andere rijbaan terecht komen. In 2010 wil de Provincie
beschermingsplanken aan aanbrengen over een lengte van 9.000 meter:
kosten 260.000,-.
De resterende 5.000 meter horen bij wegen waaraan in de komende jaren
reconstructies zijn voorzien. De onderplanken worden daar aangebracht
als onderdeel van die werkzaamheden.
De MAG heeft een gelijksoortig convenant als dat wat vandaag is
ondertekend, eerder afgesloten met de provincie Noord-Holland (2008).
Zuid-Holland en Zeeland zullen op korte termijn volgen. In 2004 is in
de provincie Utrecht een vergelijkbaar project in samenwerking met de
MAG afgerond en werd ook daar een groot aantal bochten van
beschermende onderbeplating voorzien.
26-11-2009 16:00
Provincie Limburg