ChristenUnie
'Eurlings, laat je niet intimideren door spandoekjournalistiek'
'Eurlings, laat je niet intimideren door spandoekjournalistiek'
donderdag 26 november 2009 11:43 ,,Er zit vandaag een VVD-sticker op
de voorpagina van De Telegraaf: `Kilometerheffing No Way'. Zo bont
hebben kranten en omroepen het sinds de hoogtijdagen van de verzuiling
niet meer gemaakt. Ik vraag me af of een krant op deze wijze de
grenzen van geëngageerde journalistiek niet overschrijdt."
Arie Slob stelde woensdagavond tijdens een spreekbeurt in Hardenberg
de rol van dagblad De Telegraaf in het debat over kilometerheffing ter
discussie. Slob vroeg zich af of de krant 'doelbewust probeert macht
uit te oefenen'. ,,Willen we een dergelijke ontwikkeling van de media
in Nederland?''
Slob constateert dat De Telegraaf, sinds minister Eurlings zijn
wetsontwerp over `anders betalen voor mobiliteit' presenteerde, bijna
dagelijks negatief bericht over de kilometerheffing. ,,Dat een krant
nieuws en commentaar niet scheidt, is op zich al opmerkelijk. Maar
vandaag onderneemt de krant zelfs een directe poging om het
democratisch debat te overstemmen met stemmingmakerij. In de
openingskop is zonder enige journalistieke toelichting of
verantwoording de actiesticker van de VVD afgedrukt. En de eerste zin
luidt: `De plannen voor de invoering van de kilometerheffing hangen
aan een zijden draadje'. Hoezo? De krant redeneert dat de ANWB
kritischer opstelt, dat de ANWB onmisbaar is om draagvlak te creëren,
en dat minister Eurlings zijn plannen dus niet kan uitvoeren zonder
steun van de ANWB. De optelsom is simpelweg dat de minister moet
buigen voor de ANWB. Eén stap verder en de krant schrijft gewoon dat
Eurlings wel snel bakzeil zal halen omdat de grootste krant van
Nederland tegen is. Ik hoop dat de minister en mijn collega's in de
Tweede Kamer zichzelf niet laten intimideren door dit soort
spandoekjournalistiek van een krant die zichzelf niet als verslaggever
maar als onderwerp en dader van het nieuws presenteert.''
Logica
Slob nam in zijn spreekbeurt volledige verantwoordelijkheid voor het
kabinetsbesluit om de kilometerheffing in te voeren. ,,Laat duidelijk
zijn: dat doen we niet omdat in onze achterban toch niet zoveel wordt
autogereden. Ook ik krijg bezorgde reacties van mensen die het maar
niks vinden dat ze straks misschien wel méér moeten betalen voor hun
autogebruik. Wonderlijk: de klaagmails komen nooit van de vele
Nederlanders die straks honderden euro's vaste lasten kunnen uitsparen
voor een auto die ze selectief gebruiken, een auto die ook nog eens
veel goedkoper in de aanschaf wordt. In plaats van het bezit wordt
straks het gebruik van de auto belast. Niet de bezitter maar de
gebruiker betaalt, naar de mate waarin hij vervuilt. De wijze waarop
dit wordt ingevoerd zullen we kritisch en zorgvuldig volgen, maar
niemand kan de rechtvaardige logica van deze principiële omslag
ontkennen.''