Partij voor de Vrijheid (PVV)
Begroting Verkeer en Waterstaat - Inbreng
woensdag 25 november 2009
Hieronder de inbreng van PVV-Kamerlid Richard de Mos tijdens de
Begroting Verkeer en Waterstaat. Richard de Mos was vanmorgen te gast
in Goedemorgen Nederland, waar hij onder andere vertelde hoeveel
reacties er waren binnengekomen op het meldpunt dat de PVV eerder
opende tegen de kilometerheffing.
Klik hier om de uitzending van Goedemorgen Nederland te bekijken.
Klik hier om het bericht op Telegraaf.nl te lezen.
Voorzitter,
Daar liggen ze! De duizenden reacties die de Partij voor de Vrijheid
in een paar dagen tijd heeft binnengekregen op ons meldpunt Dit e-mail
adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit
onderdeel te kunnen bekijken !
Mails van ongeruste burgers, die het over één ding eens zijn:
`Never-nooit-km-heffing'! Bij deze willen wij al die mails aan de
minister aanbieden; wellicht dat deze hem er alsnog toe bewegen om af
te zien van het ridicule plan om rekeningrijden in te voeren.
De hamvraag van vanavond is natuurlijk; Hoe gaat ie luiden? Wat wordt
de nieuwe bijnaam van minister Camiel Eurlings? Eurolings?
Camilometer? Of toch Treurlings?
Op 5 november van dit jaar, toen het wetsvoorstel kilometerheffing nog
niet op tafel lag, heb ik de minister al gevraagd of hij stiekem op
zijn lange reizen tussen Limburg en Den Haag naar de muziek van Mieke
Telkamp luistert: `Waarheen leidt de weg'
De ingeslagen weg van de minister lijkt nu duidelijk: `Hij wil de
automobilist betaalt in de file laten staan'!
De automobilist, sinds jaar en dag al uitgeknepen door de overheid, is
bij deze minister de klos. En hoe! Het is volop kassa bij deze
regering; De overheidskas moet subiet gespekt en wel door
automobilist.
- CO2-tarieven;
- Spitstarieven;
- Provincies die inwonerstax gaan heffen;
En dan te bedenken dat de automobilist al per kilometer betaald en wel
door middel van benzine. Die benzineprijs bestaat voor 70% uit
accijnzen en btw. De kilometerheffing is in het leven geroepen om
files te bestrijden. De filedruk moet in 2020 terug naar het niveau
uit 1992; aldus het Kabinet. Maar dit systeem zal de files met nog
geen millimeter korter maken. Het aantal motorvoertuigen is in
vergelijking met 1992 bijna verdubbeld.
Van 6 miljoen in 1992 naar 10,2 miljoen nu. De capaciteit van het
Nederlandse wegennet is echter nog uit de tijd van het
Polygoonjournaal.
En een alternatief voor de auto is er niet. De minister wil ons
massaal uit de auto, maar in het Openbaar Vervoer is geen plaats. Je
wenst het je ergste vijand niet toe om in de spits de trein te nemen.
Na een hele dag werken, mag je daar lekker staan!
Zelfs als de invoering van het ridicule rekeningrijden doorgaat, dan
is het Openbaar Vervoer amper een interessant alternatief. Het
Openbaar Vervoer is duur, kent weinig comfort en een blaadje op het
spoor bij een gure herfstdag zorgt al voor de grootste vertragingen.
Probeer 's nachts of in plattelandsgebieden eens een bus te pakken;
nee dan liever met de auto! Dat zegt ook Rijkswaterstaat: 85% van de
verkeersbewegingen van meer dan 10 km vindt plaats met de auto.
We hebben binnen het Openbaar Vervoer ook nog te maken met het systeem
van de OV-chipkaart. Volgens de staatssecretaris een systeem met
kinderziektes, maar volgens de PVV een puber vol met zwerende
jeugdpuistjes.
Vraag aan de staatssecretaris:
Wanneer kunnen we spreken van een OV-chipkaart die de veiligheid
verbetert, die zwartrijden tegengaat, die niet duurder is, die geen
bedragen afboekt bij passanten en die gebruiksvriendelijk is?
Voorzitter,
Kent u die uitdrukking: `Een gewaarschuwd mens telt voor twee'?
Waarschuwingen te over voorzitter; Waarschuwingen om maar vooral niet
te beginnen met km-heffing:
Vanuit Duitsland; waar ze al nare ervaringen hebben met km-heffing!
Toen verkeersminister Peter Ramsauer daar twee weken geleden het idee
van een kilometerheffing op de `Autobahn' lanceerde, werd hij direct
op de vingers getikt door kanselier Angela Merkel. (ze weten het dus
wel in de christen democratische hoek)
De Raad van State waarschuwde over de betrouwbaarheid en de
satelliettechniek van het kastje. Volgens het Kabinet is het systeem
echter `onfeilbaar'. Dat doet mij denken aan 1912, toen de onfeilbare
Titanic uitvoer. We weten met zijn allen waar die terecht is gekomen.
De directeur van Siemens, het bedrijf dat kandidaat is voor het
leveren van de apparatuur, die waarschuwt dat het kastje niet
voldoende is uitgetest, dat er geen draagvlak is en dat het enorm
kostbaar is. Dat laatste is zeker een feit: totale invoeringskosten
EUR 5,7 miljard.
Voorzitter,
Als kleine jongen zat ik voor de buis, toen 20 jaar geleden, de
Berlijnse Muur door enthousiaste Oost-Duiters aan stukken werd gehakt.
Eindelijk waren zij verlost van een overheid die zich schuldig maakte
aan een ziekelijke controle van haar burgers. Maar de staatscontrole
is terug van weggeweest en nu in Nederland. In de vorm van het
`spionagekastje' in de auto weet het Politbureau van Verkeer en
Waterstaat waar u bent en op welk tijdstip.
De minister noemt dit 'indianenverhalen van de PVV', maar Ot van
Daalen van privacywaakhond `Bits of Freedom' wijst op de risico's van
het zogeheten `function creep'. Het op sluipende wijze veranderen van
functionaliteit bij technologisch geavanceerde apparatuur. Denk
hierbij aan het opsporen van voertuigen of het uitvoeren van
snelheidscontroles.
De PVV vraagt zich af of het opsporen van een auto niet hetzelfde is
als weten waar de bestuurder van de auto is.
Zelfs een woordvoerder van het ministerie laat weten dat er altijd
justitiële uitzonderingen mogelijk zijn. Over justitie gesproken. Wie
het waagt met een kapot kastje in zijn auto te rijden, die loopt de
kans om een poosje te moeten brommen in de nor.
Als de automobilist niet binnen acht uur bij de jongens van de Dienst
Wegverkeer het defect meldt, dan riskeert men een gevangenisstraf van
een half jaar en een boete die kan oplopen tot EUR 18.500; met daarbij
een strafblad voor tien jaar.
De overheid zou het begrip betrouwbaarheid hoog in het vaandel moeten
hebben.
Maar helaas, niets is minder waar; zo zijn de eigenaren van
zogenaamde `groene auto's' voor het lapje gehouden door Vader Staat.
Bezitters van hybride-auto's, zoals de Toyota Prius, zijn vanaf 1
januari vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Dit lokkertje moet
ervoor zorgen dat meer mensen hybride gaan rijden. Maar bij de
invoering van km-heffing, waarbij motorrijtuigenbelasting wordt
afgeschaft, gaan de ruim 30.000 eigenaren gewoon aftikken!
DUS
Niet doen: Geen km-heffing!
Ik herhaal,
Niet doen: Geen km-heffing!
Voorzitter,
Dan de rest van de begroting.
De Partij voor de Vrijheid zou graag, via matrixborden, een
flexibilisering zien van de snelheid op snelwegen; dit tot een maximum
van 140 km per uur.
Verder wil de PVV twee zaken gerealiseerd zien die de
verkeersveiligheid ten goede komen:
- Schaf flitspalen op snelwegen af en
- Breng het aantal verkeersborden terug.
Automobilisten trappen massaal op de rem bij radarcontroles; dat is
niet alleen gevaarlijk, maar het leidt ook tot onnodige files.
In het bos van de verkeersborden ziet men het bedoelde verkeersbord
niet meer; wat leidt tot enorme verwarring onder de automobilisten.
Een verzoek aan de minister om daar eens scherp naar te kijken.
Voorzitter,
Er zijn gelukkig ook positieve dingen in het leven. Zo gaat het goed
met het milieu in Nederland. Er is viermaal zo veel bos als in 1700 en
diersoorten gedijen hier weer prima. Daarom kan, voor wat betreft de
PVV, de hele duurzaamheidagenda uit de begroting.
Kap bijvoorbeeld met die gekke milieuzones en zie af van een subsidie
van EUR 65 miljoen voor elektrisch rijden.
De minister heeft met de Sneller en Beter-besluiten en met tijdelijke
wetgeving in de Crisis en Herstelwet gezorgd voor een eerste aanzet om
infrastructurele projecten te verwezenlijken.
Voor wat de PVV betreft wordt wetgeving die de aanleg van
infrastructuur versneld permanent.
Voorzitter,
We kennen de minister als een man die houdt van snelle auto's.
Onderzoek van het Ruimtelijk Planbureau toonde twee jaar geleden al
aan dat het geld bestemd voor de km-heffing naar de aanleg van meer
wegen moet.
Ik roep de minister op zich te focussen op het verbreden van bestaand
wegdek en het aanleggen van nieuwe wegen.
Zodat hij in zijn auto, met PVV-kenteken, heerlijk kan doorkarren!