Ministerie van Financiën

Vragen over het op voorhand uitsluiten van ondernemers in sommige branches bij de kredietverlening

Kamervragen | 25-11-2009 | Financieel toezicht

2009Z20388


1. Kent u het artikel "branches krijgen geen krediet"?1 Ja.


2. Is het waar dat banken ondernemers in bepaalde branches op voorhand uitsluiten van krediet? Zo ja welke branches zijn dit?


3. Wat is de reden dat branches worden uitgesloten van krediet


4. Deelt u de mening dat dit beleid van banken niet in overeenstemming is met de algemene regels van kredietverlening; oftewel mogen banken discrimineren naar branche?

Antwoord Op vragen 2, 3 en 4

Laten wij vooropstellen: banken zijn normaal gesproken graag bereid krediet te verlenen aan goed geleide bedrijven, met een solide financiële basis, een goede strategie en duidelijke prognoses. Immers dit is de basis waarop een bank draait, zij verdient aan het in- en uitlenen van geld. Banken voeren naar ons weten geen uitsluitingsbeleid op sectoren. Een fundamenteel gezonde onderneming met een goede business case en een gezond lange termijn perspectief kan ook in een sector waar het slecht gaat aan krediet komen. Navraag bij de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) bevestigt dit.

Over de specifieke casus in het artikel in de Telegraaf van 30 oktober j.l., leert navraag bij ING ons het volgende. ING hanteert voor kleinere kredieten normaal gesproken een gestandaardiseerde afhandeling. Er zijn echter sectoren of organisatievormen die zich naar inzicht van ING niet lenen voor gestandaardiseerde afhandeling. Ondernemers die actief zijn in deze sectoren, waar de taxibranche onder meer toebehoort, wordt gevraagd om met de jaarcijfers op een ING-kantoor langs te komen om hun kredietaanvraag beter te kunnen bespreken. Een individuele vergissing van een medewerker hieromtrent heeft er in het voorbeeld uit de Telegraaf van 30 oktober toe geleid dat deze ondernemer te horen kreeg dat er aan de taxibranche geen krediet zou worden verstrekt. ING benadrukt echter met klem dat dit een onjuiste afhandeling door de medewerker in kwestie betrof. Deze ondernemer had volgens de geldende normale procedure gevraagd moeten worden zijn jaarcijfers op te sturen zodat de kredietaanvraag in behandeling genomen kon worden.

Wij hebben de NVB verzocht haar leden te wijzen op de ongewenste effecten van dergelijke misverstanden. ING heeft toegezegd haar interne procedures te


1 De Telegraaf 30 oktober 2009

verhelderen en nogmaals onder de aandacht te brengen van haar personeel, wij hebben van ING begrepen dat dit inmiddels is gebeurd.

Overigens kan het zijn dat banken geen krediet verstrekken aan (groepen) bedrijven. Dit zijn bijvoorbeeld bedrijven die banken op basis van de eigen 'business principles' niet willen financieren. Denk hierbij aan wapenhandel of industrieën waarin mensen uitgebuit worden. Deze groepen bedrijven werden overigens ook voor de economische crisis al uitgesloten van kredietverlening vanuit de desbetreffende banken.


5. In hoeverre is de steunoperatie aan banken van invloed op dergelijke praktijken?
Naar onze mening is er geen verband tussen de steunoperatie aan banken en het in de Telegraaf beschreven gedrag op de kredietverleningsmarkt.


6. Welke rol ziet u voor de Ondernemersdesk bij dreigende weigering van kredieten?


7. Welke maatregelen treft u om ondernemers niet de dupe te laten worden van interne regels en procedures bij banken, waardoor kredietaanvragen ten onrechte worden geweigerd?

Antw. Vraag 6 en 7

Vooropgesteld zij dat het niet aan ons is ons rechtstreeks te bemoeien met de interne procedures voor kredietverlening bij banken en bedrijven. Ook in het geval dat een ondernemer per abuis nul op het rekest krijgt is het zaak dat dit in eerste instantie via de interne procedures binnen de bank wordt opgepakt.

De Ondernemerskredietdesk speelt een rol bij de inventarisatie en analyse van klachten van ondernemers. Via rapportages over de binnengekomen vragen en klachten helpt zij een beter beeld te krijgen van de situatie op de kredietmarkt. Mocht zich in de toekomst onverhoopt een vergelijkbare situatie voordoen als die geschetst in het artikel in de Telegraaf, dan is het goed voorstelbaar dat een ondernemer zich uiteindelijk met een klacht naar de Ondernemerskredietdesk wendt, als hij van oordeel is dat hij na een klacht bij zijn eigen bank niet voldoende is geholpen.

Verder komt via de Ondernemingskredietdesk een checklist beschikbaar om ondernemers te helpen bij het opstellen van een goede kredietaanvraag. Bovendien wil het Ministerie van Economische Zaken MKB-Nederland ondersteunen om juist kleinere ondernemers op individueel niveau te helpen bij het formuleren van een goede kredietaanvraag. Voor het einde van het jaar wordt een pilot

gestart om hiermee ervaring op te doen. Een goede kredietaanvraag draagt bij aan het verkomen van een eventuele onterechte afwijzing.

Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 2 t/m 4 hebben wij in aanvulling hierop de NVB verzocht haar leden te wijzen op de ongewenste effecten van misverstanden zoals beschreven in de Telegraaf van 30 oktober.


---- --