Ingezonden persbericht

Onderzoek: Ouders geven voorkeur aan babyvoeding in glazen potjes

"Glas meest natuurlijke en veilige keuze"

Schiedam, 26 november 2009 - Glas is de favoriete verpakking van ouders voor babyvoeding. Dit blijkt uit onafhankelijk kwalitatief onderzoek onder ouders uit verschillende wereldsteden, uitgevoerd in opdracht van glasfabrikant O-I. Ouders geven voorkeur aan glas omdat het een natuurlijke verpakking is, die de smaak van het product niet beïnvloedt en geen chemische reactie kan geven.

Gezonder en veiliger
Steeds meer consumenten zijn bezorgd over de effecten die sommige verpakkingsmaterialen kunnen hebben op de producten die zij kopen. In de media is veel aandacht voor bisfenol A (BPA) en de mogelijke gevolgen voor de gezondheid. De chemische stof BPA die is aangetroffen in veel plastic babyflesjes, andere kunststofverpakkingen en aan de binnenzijde van blikjes voor levensmiddelen, kan een risico voor de gezondheid vormen.

De meeste ouders zijn er dan ook van overtuigd dat verpakkingsglas de meest veilige en natuurlijke keuze is. Glas bestaat uit eenvoudige grondstoffen als zand, soda en kalk, is ondoorlaatbaar en reageert niet op de inhoud. Dat betekent dat er niets van de verpakking in het product terecht kan komen.

Groen en gemak
Een groot deel van de onderzochte ouders is actief in het recyclen van glas en beschouwt zichzelf als milieubewust. In de keuze voor babyvoeding houden ze daarentegen weinig rekening met milieuoverwegingen. Ook blijkt uit het onderzoek dat ouders over het algemeen minder geïnteresseerd zijn in het gebruiksgemak van een bepaalde verpakking.

"Voor veel ouders is het vooral belangrijk dat babyvoeding zo vers, natuurlijk en smakelijk mogelijk is. De voeding moet zo dicht mogelijk bij de kwaliteit van thuis bereid voedsel staan," aldus Viivika Remmel, Marketing Manager Food bij O-I Europe. "Dit is een bevestiging dat ouders steeds vaker gezondheid boven gemak en milieuoverwegingen plaatsen."

Over het onderzoek
Het Baby Food Research Study is een kwalitatief onderzoek, uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau IPSOS. De interviews zijn afgenomen bij zestig ouders verspreid over tien steden: Chicago (Verenigde Staten), London (Verenigd Koninkrijk), München (Duitsland), Sjanghai (China), Sydney (Australië), Warschau (Polen), Parijs (Frankrijk), Sao Paulo (Brazilië), Caracas (Venezuela) en Bogota (Columbia). De respondenten waren allen ouders tussen de 25 en 49 jaar oud, met tenminste één kind tussen vijf maanden en drie jaar oud, en een gezinsinkomen van $25,000 of meer. De doelstelling van het onderzoek was om inzicht te verwerven in het gedrag van ouders bij de keuze voor verpakkingsmateriaal en in het belang dat zij hechten aan onder andere zuiverheid, veiligheid, smaak, gemak en het milieu.

Over O-I
Wereldwijd wordt miljoenen keren per dag verpakkingsglas van O-I gebruikt voor toonaangevende consumentenproducten. Als marktleider in Europa, Noord-Amerika, Azië-Pacific en Latijns-Amerika vervaardigt O-I verpakkingsglas dat 100 procent recyclebaar is. Glas biedt een toegevoegde waarde als verpakkingsmiddel door de garantie van een superieure smaak, puurheid en aantrekkelijke presentatie van de producten. O-I is opgericht in 1903 en heeft 79 fabrieken in 21 landen waar meer dan 23.000 medewerkers werkzaam zijn. In 2008 is een netto-omzet gerealiseerd van 7,9 miljard dollar. Meer informatie op http://www.o-i.com en http://www.baby.eu.o-i.com/.



Ingezonden persbericht