Ingezonden persbericht



Vijf genomineerden laten zien dat ook in dienstensector innovatie mogelijk en noodzakelijk is.

Minister Van der Hoeven reikt Diensten Innovatie Award uit

Almere, 16 november 2009. Innovatieve dienstverleners kunnen een belangrijke onderscheiding tegemoet zien. Op 26 november aanstaande reikt Minister Maria van der Hoeven de eerste Diensten Innovatie Award (DIA) uit. Met deze prijs wordt aangetoond dat innoveren niet alleen voor industriële bedrijven van belang is, maar ook voor leveranciers van diensten. Pathé, Randstad, Albert Heijn, Greenwheels en KLM zijn de genomineerden. Bioscoopexploitant Pathé vertoont in haar theaters tegenwoordig live concerten die elders in de wereld plaatsvinden. Randstad levert uitzendkrachten die meer en meer voor een speciale sector zijn opgeleid, Albert Heijn maakt van boodschappen halen de vervulling van bijna alle levensbehoeften, Greenwheels heeft de auto vervangen voor mobiliteit en KLM ontzorgt reizen per vliegtuig.

De prijs is in het leven geroepen door Exser, het Nederlands centrum voor Diensteninnovatie. In Exser werken bedrijven, overheden en kennisinstellingen samen om sneller en beter te innoveren. Dienstverleners kunnen daar leren van de ervaringen van de maakindustrie met R&D. Daarnaast leren producenten via Exser hoe ze van hun product een dienst kunnen maken.

Volgens juryvoorzitter Prof. dr. Frans van Vught legt Exser daarbij de nadruk op de vraag en de beleving van de klant: "Dus om een voorbeeld te noemen: ontwikkel geen fancy financiële producten met de bedoeling om de winst daarop te verbloemen, maar speel met nieuwe financiële diensten in op de behoeften van zorgvragers, woningmarktstarters of laatgepensioneerden". In dit crisisjaar zijn bewust geen banken en verzekeraars genomineerd. "Maar voor komende jaren mogen wij juist vanuit deze sector mooie nieuwe dienstverlening verwachten", aldus Van Vught. Tevens ziet hij steeds meer industriële ondernemingen die zich als dienstenleverancier gaan manifesteren: "Een bedrijf als Océ levert geen printers meer maar document services. Volg de klantvraag en we komen vanzelf op diensten in plaats van producten".

De DIA is slechts een van de activiteiten van Exser. Kernactiviteit is programmaontwikkeling, gericht op publiekprivate samenwerking tussen ondernemers, wetenschappers en de overheid. Deze partners ontwerpen gezamenlijk een actuele onderzoeksagenda voor diensteninnovatie, als een soort innovatieplatform voor de dienstensector. Exser zoekt de partijen bij elkaar, komt met inhoudelijke voorstellen, faciliteert en coördineert de inbreng van de partners, regelt de financiering en draagt zorg voor doelgerichte en efficiënte uitvoering. De mensen van Exser doen nadrukkelijk niet zelf onderzoek. Exser's verantwoordelijkheid ligt bij de realisering en het management van programma's en de bewaking van de typische diensteninnovatie-insteek: vraaggestuurd en vanuit wetenschappelijk inzicht en praktijkervaring werken aan de constante vernieuwing van de dienstenportfolio van Nederland.



Ingezonden persbericht