PNO media


Toelichting PNO Media naar aanleiding van Kassa-uitzending
- Hilversum 26 november 2009-

In de uitzending van het tv-programma Kassa op 7 november jl. zijn de herstelplannen van een aantal pensioenfondsen onderzocht. Kassa heeft voor pensioengerechtigden van een aantal fondsen uitgerekend hoeveel pensioeninkomen zij `missen' aan toeslagverlening na een herstelperiode van 15 jaar.

Achterstand in toeslag
Ook voor PNO Media geldt dat er een groot bedrag aan pensioenschade ontstaat, als gedurende een periode van vijftien jaar niet of nauwelijks toeslag wordt verleend. Dat op zich is geen nieuws en net als bij veel andere pensioenfondsen de realiteit. Kassa heeft voor PNO Media een pensioenschade berekend van 28.000 over een periode van 15 jaar bij een totale pensioenuitkering van 150.000. Eén component hierin is de huidige achterstand in de toeslagverlening. Bij PNO Media is dit mede door de financiële crisis bijna 6%. Bij een jaarlijks pensioen van 10.000 is dat 600, ofwel 9.000 bij een pensioenuitkering van 150.000 over 15 jaar.

Schade bij toekomstige toeslagverlening lastig te bepalen Een andere component is dat in de toekomst mogelijk geen of beperkte toeslag verleend zal worden. De pensioenschade hiervan komt volgens Kassa uit op het resterende deel van 19.000. Hierbij wordt onder andere uitgegaan van de veronderstelling dat de inflatie 2% per jaar zal bedragen. Deze berekening is erg gevoelig voor de veronderstellingen die gebruikt zijn en hangt af van de werkelijke inflatie en de ontwikkeling van de financiële positie van het fonds. Zo is de werkelijke prijsstijging dit jaar slechts 0,08%, zodat de achterstand in toeslagverlening per 1 januari 2010 nauwelijks verder oploopt.

Daarnaast is de dekkingsgraad tijdens de kredietcrisis zeer sterk gedaald tot 84 om vervolgens weer zeer sterk te stijgen tot 100 nu. Hierdoor is de grens van 105 in zicht waarboven we weer toeslag kunnen verlenen. Het verloop van de dekkingsgraad is zeer beweeglijk en weer dicht bij de grens van 105, waardoor de kans is gestegen dat we sneller toeslag kunnen verlenen dan eerder verwacht.

Hoewel de situatie kwetsbaar blijft zijn de pensioenen niet in gevaar. Er is meer dan voldoende geld in kas om de uitkeringen te kunnen doen en we verwachten sneller dan gepland weer toeslag te kunnen verlenen. De werkenden dragen via een extra premieverhoging bij aan een sneller herstel.

Transparante communicatie belangrijk
Alle betrokkenen zijn uitgebreid geïnformeerd over de gevolgen van het herstelplan. Zo hebben alle (gewezen) deelnemers, werkgevers en pensioengerechtigden afgelopen zomer een brief en een Pensioenspecial ontvangen over het herstelplan en de consequenties. Ook in de Actueel van juni en december (nog te verschijnen) is hier aandacht voor. Via de website van PNO Media is zelfs het volledige herstelplan beschikbaar en wordt elke maand de actuele dekkingsgraad gepubliceerd. Heeft u behoefte aan een individueel voorlichtingsgesprek meld u dan via 035 625 92 00 of per e-mail: pensioengesprek@pnomedia.nl.

Tot slot:
PNO Media is zich ervan bewust dat er in de herstelperiode offers van (gewezen) deelnemers, werkgevers en gepensioneerden wordt gevraagd. Daarbij worden de lasten zo eerlijk mogelijk verdeeld.