PNO media
Toelichting PNO Media naar aanleiding van Kassa-uitzending
- Hilversum 26 november 2009-
In de uitzending van het tv-programma Kassa op 7 november jl. zijn de herstelplannen van een
aantal pensioenfondsen onderzocht. Kassa heeft voor pensioengerechtigden van een aantal
fondsen uitgerekend hoeveel pensioeninkomen zij `missen' aan toeslagverlening na een
herstelperiode van 15 jaar.
Achterstand in toeslag
Ook voor PNO Media geldt dat er een groot bedrag aan pensioenschade ontstaat, als
gedurende een periode van vijftien jaar niet of nauwelijks toeslag wordt verleend. Dat op zich
is geen nieuws en net als bij veel andere pensioenfondsen de realiteit. Kassa heeft voor PNO
Media een pensioenschade berekend van 28.000 over een periode van 15 jaar bij een totale
pensioenuitkering van 150.000. Eén component hierin is de huidige achterstand in de
toeslagverlening. Bij PNO Media is dit mede door de financiële crisis bijna 6%. Bij een
jaarlijks pensioen van 10.000 is dat 600, ofwel 9.000 bij een pensioenuitkering van
150.000 over 15 jaar.
Schade bij toekomstige toeslagverlening lastig te bepalen
Een andere component is dat in de toekomst mogelijk geen of beperkte toeslag verleend zal
worden. De pensioenschade hiervan komt volgens Kassa uit op het resterende deel van
19.000. Hierbij wordt onder andere uitgegaan van de veronderstelling dat de inflatie 2% per
jaar zal bedragen. Deze berekening is erg gevoelig voor de veronderstellingen die gebruikt
zijn en hangt af van de werkelijke inflatie en de ontwikkeling van de financiële positie van het
fonds. Zo is de werkelijke prijsstijging dit jaar slechts 0,08%, zodat de achterstand in
toeslagverlening per 1 januari 2010 nauwelijks verder oploopt.
Daarnaast is de dekkingsgraad tijdens de kredietcrisis zeer sterk gedaald tot 84 om vervolgens
weer zeer sterk te stijgen tot 100 nu. Hierdoor is de grens van 105 in zicht waarboven we
weer toeslag kunnen verlenen. Het verloop van de dekkingsgraad is zeer beweeglijk en weer
dicht bij de grens van 105, waardoor de kans is gestegen dat we sneller toeslag kunnen
verlenen dan eerder verwacht.
Hoewel de situatie kwetsbaar blijft zijn de pensioenen niet in gevaar. Er is meer dan
voldoende geld in kas om de uitkeringen te kunnen doen en we verwachten sneller dan
gepland weer toeslag te kunnen verlenen. De werkenden dragen via een extra
premieverhoging bij aan een sneller herstel.
Transparante communicatie belangrijk
Alle betrokkenen zijn uitgebreid geïnformeerd over de gevolgen van het herstelplan. Zo
hebben alle (gewezen) deelnemers, werkgevers en pensioengerechtigden afgelopen zomer een
brief en een Pensioenspecial ontvangen over het herstelplan en de consequenties. Ook in de
Actueel van juni en december (nog te verschijnen) is hier aandacht voor. Via de website van
PNO Media is zelfs het volledige herstelplan beschikbaar en wordt elke maand de actuele
dekkingsgraad gepubliceerd. Heeft u behoefte aan een individueel voorlichtingsgesprek meld
u dan via 035 625 92 00 of per e-mail: pensioengesprek@pnomedia.nl.
Tot slot:
PNO Media is zich ervan bewust dat er in de herstelperiode offers van (gewezen) deelnemers,
werkgevers en gepensioneerden wordt gevraagd. Daarbij worden de lasten zo eerlijk mogelijk
verdeeld.