Ingezonden persbericht


AANKONDIGING

Utrecht, 26 november 2009

DESG-educatieprijs 2009 voor
Diabetes Interactief Educatie Programma (DIEP)

De DESG-educatieprijs 2009 is op 26 november 2009 toegekend aan het Diabetes Interactief Educatie Programma (DIEP). Vertegenwoordigers van DIEP ontvingen tijdens de landelijke EADV-Kennisdag in Utrecht de eervolle prijs uit handen van DESG-voorzitter en jurylid dr. Bob Michels, internist te Amsterdam. DIEP werd in oktober 2005 geïntroduceerd als een nieuw programma via de website ter ondersteuning van zelfmanagement-educatie voor mensen met diabetes mellitus type 2. DIEP kreeg in maart 2006 ook al de Kwaliteitsprijs Diabeteszorg.

Het Diabetes Interactief Educatie Programma is een interactief zelfmanagement-educatieprogramma op internet, dat stapsgewijs uitleg geeft over verschillende onderwerpen, zoals achtergronden van diabetes, hoge en lage bloedglucosewaarden, zelfcontrole en leven met diabetes. Met zelfmanagement wordt bedoeld dat de diabetespatiënt voldoende inzicht krijgt in zijn aandoening om er op de juiste wijze mee om te gaan. Hij kan de DIEP-website raadplegen in samenspraak met zijn zorgverlener (bijvoorbeeld arts of diabetesverpleegkundige), maar hij kan ook zelfstandig een onderwerp kiezen dat hem op dat moment het meest aanspreekt. De website bestaat uit gesproken én geschreven tekst, plaatjes en bewegende beelden. Uitgangspunt is dat mensen informatie veel beter opnemen, wanneer zij verschillende zintuigen tegelijk moeten gebruiken.

Jury-oordeel

Volgens dr. Bob Michels heeft de website van DIEP de afgelopen vier jaar een meer dan duidelijke positie verworven in het brede spectrum van de diabeteseducatie. Door de gemakkelijke toegankelijkheid - mede dankzij de fraaie lay-out - is er ook sprake van een groot bereik. De website is gemakkelijk te actualiseren en te onderhouden en kan ook desgewenst verder uitgroeien. De kwaliteit van de website is mede te danken aan de goede samenwerking van een groot aantal partijen binnen de diabeteswereld. Tot slot vindt de jury dat DIEP optimaal aansluit bij landelijke ontwikkelingen van electronische scholing, de zogeheten 'e-learning'.

De DESG-educatieprijs is een initiatief van de Stichting Diabetes Education Study Group (DESG) Nederland om projecten, groepen of instellingen (dus geen individuen) te eren die zich op uitzonderlijke wijze hebben onderscheiden op het gebied van diabeteseducatie. De prijs wordt elke twee jaar uitgereikt en bestaat uit een geldbedrag van vijfduizend euro, een oorkonde en een beeldje van Isabel Ruys-Dudok van Heel. In 2007 werd de DESG-educatieprijs toegekend aan Langerhans(TM).


Tijd en energie

In een eerste reactie zegt internist drs. Annette Ovink, eindredacteur van DIEP: "Deze prijs is fantastisch! Wij zien het als eerbetoon aan de unieke en gedegen opzet van DIEP, maar het voelt ook als een 'aai over de bol' voor alle tijd en energie die wij in DIEP steken. Inhoudelijk samen met onze klankbordgroep, maar ook qua onderzoek, deskundigheidsbevordering en beleid op het gebied van de zelfmanagement-educatie. De prijs is echt een grote stimulans om samen met de diverse partners zo door te gaan."

DIEP is ontwikkeld door het Maastricht Universitair Medisch Centrum in samenwerking met LifeScan, producent van onder meer bloedglucosemeters. Bij de ontwikkeling is er ook een klankbordgroep, die bestaat uit leden van de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF), Diabetesvereniging Nederland (DVN), EADV, Diabetes and Nutrition Organization (DNO) en Diabetes Huisartsen Advies Groep(DiHAG). Voor de patiënt heeft deze samenwerking als voordeel dat de educatiemethode goed is afgestemd bij de verschillende zorgverleners. Het Maastricht Universitair Medisch Centrum doet nu een meerjarig onderzoek naar de effecten van de DIEP-website.

Zeker 850.000 Nederlanders hebben diabetes. Naar schatting tien procent daarvan heeft diabetes type 1; negentig procent heeft diabetes type 2. Goede educatie is essentieel voor het leren omgaan met diabetes, om zo ook complicaties op lange termijn zoveel mogelijk te voorkomen. Het Diabetes Interactief Educatie Programma levert hieraan een belangrijke bijdrage, zo meent de jury van DESG-educatieprijs. â~»

Meer informatie op www.diep.info.

*****

ACHTERGROND

Zeven diabetesprojecten waren in de race Voor DESG-educatieprijs 2009

Zeven diabetesprojecten waren dit jaar genomineerd om in aanmerking te komen voor de DESG-educatieprijs 2009. De prijs is een initiatief van de Stichting Diabetes Education Study Group (DESG) Nederland om projecten, groepen of instellingen (dus geen individuen) te eren die zich op uitzonderlijke wijze hebben onderscheiden op het gebied van diabeteseducatie. De prijs wordt elke twee jaar uitgereikt. De DESG Nederland werd in 1982 opgericht met als doel scholing van diabetesprofessionals te initiëren en verder uit te bouwen, om aldus de kwaliteit van de begeleiding van mensen met diabetes mellitus te verbeteren. Hiertoe worden studiebijeenkomsten en nascholingscursussen georganiseerd voor medische en paramedische beroepsgroepen.

De DESG-educatieprijs bestaat uit een geldbedrag van vijfduizend euro, een oorkonde en een beeldje van Isabel Ruys-Dudok van Heel. Om voor de prijs in aanmerking te komen moet worden voldaan aan de volgende criteria:
- Verbetering: het gaat om structurele verbetering van diabeteseducatie.
- Verbreding en verdieping: de centrale rol van educatie in de behandeling van diabetes komt op bijzondere wijze tot uitdrukking. Het kan hierbij gaan om educatie van patiënten - individueel of in groepsverband - of 'education permanente' van beroepsgroepen.

- Vernieuwing: de educatie-activiteit heeft een blijvende invloed op de diabeteszorg, of heeft een sterke potentie om dat te bereiken.

In 2007 werd de DESG-educatieprijs toegekend aan Langerhans, opgericht in 2004 door een aantal enthousiaste artsen met als doel het ontwikkelen en aanbieden van een breed scala aan onderwijsproducten voor diabetesprofessionals. Volgens het DESG-bestuur is het opvallend hoe Langerhans in relatief korte tijd een herkenbare plaats heeft weten te veroveren in de Nederlandse diabeteszorg. Met een goed ontwikkeld gevoel voor marketing speelt Langerhans adequaat in op wensen en behoeften van professionals. Bekend zijn de geaccrediteerde bij- en nascholing en het grote jaarlijkse Langerhans Symposium. De Langerhans boeken worden in eigen beheer ontwikkeld en uitgegeven.

Naast de DESG-educatieprijs reikt DESG ook iedere twee jaar de Leonard-prijs uit als eerbetoon aan een persoon (of groep personen) die zich 'bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt voor het welzijn van het kind met diabetes'. De Leonard-prijs is genoemd naar Leonard Thompson, een jongen die als eerste mens in 1922 door Banting en Best werd behandeld met insuline, en is inmiddels zeven keer toegekend. In 2008 ging de prijs naar sporter Bas van de Goor wegens zijn enorme enthousiasme en grote gedrevenheid om kinderen en jongeren te stimuleren tot sport en beweging. â~»




Ingezonden persbericht