Online kerstinkopen 2009: Rollen zijn omgekeerd, mannen shoppen vaker online dan vrouwen

PARIJS--(BUSINESS WIRE)-- 20091126 --

Ook in 2009 vertonen de online kerstinkopen een sterke stijging ten opzichte van 2008, hoewel er een duidelijke verandering zichtbaar is in het consumentenprofiel: mannen nemen de leiding op het gebied van online prijzen vergelijken en online inkopen, de vrouwen volgen.

In haar jaarlijkse onderzoek heeft Twenga, de omvangrijkste online shopping zoekmachine, het online koopgedrag van Nederlandse mannen en vrouwen geanalyseerd. Online kerstshoppen wordt voor de Nederlander steeds populairder: 71% van de ondervraagden geeft aan online prijzen te vergelijken, en een duidelijke meerderheid (56%) gaat zelfs over tot aankoop. Opvallend bij het online shoppen is de sterke opkomst van de mannen: 60% koopt online ten opzichte van 53% van de vrouwen. Daarmee zijn de rollen omgekeerd en hebben de mannen een voorsprong behaald op de vrouwen.

    Mannen   Vrouwen   Gemiddelde
    2009   2008   2009   2008   2009   2008
Online prijsvergelijken   77%   64%   67%   60%   71%   61%
Online inkopen   60%   40%   53%   45%   56%   42%

Tabel:Online consumentengedrag 2008-2009. Basis: 457 ondervraagden

Ondanks dat de Nederlander niet meer om het Internet heen kan, vormt voor een op de twee Nederlanders het feit dat men het product niet kan zien/voelen het grootste obstakel bij een online aankoop. Voor vrouwen (28% tegen 17% van de mannen) is vooral de leveringstermijn - met de nadruk op een te late levering, een belemmering. De mannen zijn hoofdzakelijk bezorgd over de ingewikkeldheid van het terugsturen van een online gekocht product, 23% tegen 19% van de vrouwen.

Top 3 twijfels voor online kerstinkopen:

Vrouwen   Mannen
Product niet kunnen voelen/zien   Product niet kunnen voelen/zien
Te late levering   Ingewikkeldheid terugbrengen/ruilen van producten
Product direct willen meenemen   Product direct willen meenemen

Basis: 457 ondervraagden

Methodiek

Is de financiële crisis voorbij of beïnvloedt deze de kerstinkopen van 2009? Om een antwoord te krijgen op deze vraag heeft Twenga aan 3000 Europese internetgebruikers gevraagd wat hun budget is voor de eindejaarsfeesten en hoe zij dit besteden. Het onderzoek is uitgevoerd door Novamétrie in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk in de periode van 6 tot en met 13 oktober 2009.

Over Twenga

Twenga.nl is de omvangrijkste online shopping zoekmachine, prijsvergelijker en koopwijzer. Miljoenen internetgebruikers vinden dankzij Twenga.nl de door hun gezochte producten tegen de laagste prijs, bij de webwinkel van hun keuze. Met haar unieke Crawl-technologie indexeert Twenga automatisch alle online productaanbiedingen van webwinkels uit 13 verschillende landen, presenteert deze op haar website en biedt haar gebruikers op deze manier een eenvoudige zoekmethode en een omvangrijke productvergelijking. Alle zoekresultaten worden op Twenga.nl objectief weergegeven, onafhankelijk van eventuele partnerprogramma’s met bepaalde webwinkels.

Twenga is opgericht in 2006 door Bastien Duclaux en Cédric Anès. Twenga is actief in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, Italië, Polen, Brazilië, Rusland en de Verenigde Staten. Twenga biedt meer dan 170 miljoen productaanbiedingen van meer dan 70.000 webwinkels wereldwijd. In augustus 2009 bezochten meer dan 21 miljoen internetgebruikers de Twenga websites.

Meer informatie: www.twenga.nl

CONTACT:
Nicolas FAGET
00 33 1 58 65 20 17

nfaget@hdlcom.com