Gemeente Lelystad

Website gemeente steeds belangrijker als informatiebron

Vrijdag 27 november 2009

De website van de gemeente Lelystad wordt een steeds belangrijker bron van informatie, blijkt uit onderzoek.

Inwoners gebruiken site voor informatie

Drievijfde van de inwoners gebruikt tegenwoordig de site om informatie te vinden. Men komt daarvoor minder vaak persoonlijk naar het stadhuis en ook de lokale pers en de gemeentegids worden minder vaak geraadpleegd. De vindbaarheid van de informatie is echter nog niet optimaal: een op de drie vond het helemaal niet of pas na lang zoeken. Dit zijn enkele uitkomsten van een onderzoek dat is gehouden onder het LelyStadsPanel.

Rapportcijfer hoger

De op 1 april 2009 geheel vernieuwde website is vrij goed ontvangen: 55% vindt de nieuwe indeling duidelijk, een op de zeven onduidelijk. Het algehele rapportcijfer dat men voor de site geeft is een 6,7. Dit is iets hoger dan in de eerdere peilingen, die vanaf 2001 zijn gehouden.

Reden van bezoek

De twee belangrijkste redenen waarom men de website gebruikt houden elkaar in evenwicht: 44% doet dat omdat het gemakkelijker is en een even groot percentage omdat het stadhuis op die manier 24 uur per dag `geopend' is.

Sneller geholpen, behalve afhandeling brieven

In het onderzoek is ook de andere dienstverlening van de gemeente beoordeeld. Hieruit blijkt dat men in behoorlijke mate tevreden is, al zijn er natuurlijk altijd punten die beter kunnen. De meeste winst is de afgelopen jaren geboekt op het gebied van de snelheid: met de stelling `de medewerkers van de gemeente helpen je snel' was in 2005 nog maar 45% het eens. Twee jaar geleden was dat gestegen tot 50% en momenteel heeft 59% die mening. Het minst te spreken zijn de inwoners over de beantwoording van brieven en e-mails, waarvan men vrij vaak vindt dat het (te) lang duurt voor die worden beantwoord.