Gemeente Lelystad
Website gemeente steeds belangrijker als informatiebron
Vrijdag 27 november 2009
De website van de gemeente Lelystad wordt een steeds belangrijker bron
van informatie, blijkt uit onderzoek.
Inwoners gebruiken site voor informatie
Drievijfde van de inwoners gebruikt tegenwoordig de site om informatie
te vinden. Men komt daarvoor minder vaak persoonlijk naar het stadhuis
en ook de lokale pers en de gemeentegids worden minder vaak
geraadpleegd. De vindbaarheid van de informatie is echter nog niet
optimaal: een op de drie vond het helemaal niet of pas na lang zoeken.
Dit zijn enkele uitkomsten van een onderzoek dat is gehouden onder het
LelyStadsPanel.
Rapportcijfer hoger
De op 1 april 2009 geheel vernieuwde website is vrij goed ontvangen:
55% vindt de nieuwe indeling duidelijk, een op de zeven onduidelijk.
Het algehele rapportcijfer dat men voor de site geeft is een 6,7. Dit
is iets hoger dan in de eerdere peilingen, die vanaf 2001 zijn
gehouden.
Reden van bezoek
De twee belangrijkste redenen waarom men de website gebruikt houden
elkaar in evenwicht: 44% doet dat omdat het gemakkelijker is en een
even groot percentage omdat het stadhuis op die manier 24 uur per dag
`geopend' is.
Sneller geholpen, behalve afhandeling brieven
In het onderzoek is ook de andere dienstverlening van de gemeente
beoordeeld. Hieruit blijkt dat men in behoorlijke mate tevreden is, al
zijn er natuurlijk altijd punten die beter kunnen. De meeste winst is
de afgelopen jaren geboekt op het gebied van de snelheid: met de
stelling `de medewerkers van de gemeente helpen je snel' was in 2005
nog maar 45% het eens. Twee jaar geleden was dat gestegen tot 50% en
momenteel heeft 59% die mening. Het minst te spreken zijn de inwoners
over de beantwoording van brieven en e-mails, waarvan men vrij vaak
vindt dat het (te) lang duurt voor die worden beantwoord.