Lidl kiest voor Fairtrade chocoladeletter

27/11/2009 13:43

Stichting Max Havelaar

Vanmiddag heeft supermarktketen Lidl bekend gemaakt dat zij volgend jaar Fairtrade gecertificeerde chocoladeletters gaat verkopen. "Deze stap is in overeenstemming met een eerder besluit van Lidl om Fairtrade chocoladeletters aan te bieden", aldus Jesper Hojer, Inkoopdirecteur van Lidl. Hiermee wordt Lidl naast Verkade een belangrijke aanbieder van eerlijke chocoladeletters met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade.

Het succesvolle levensmiddelenbedrijf Lidl, met ruim 300 winkels in Nederland, introduceerde al in 2007 als eerste supermarkt Fairtrade producten onder een eigen huismerk genaamd 'Fairglobe'. Daarmee startte de samenwerking met Stichting Max Havelaar. "Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel en de keuze voor Fairtrade chocoladeletters is in lijn met onze ambitie om het Fairglobe assortiment uit te breiden', aldus Jesper Hojer. Het huidige Fairtrade assortiment bij Lidl bestaat uit een brede range waaronder koffie, thee, vruchtensappen, diverse soorten fruit en chocoladerepen. Door dit assortiment in 2010 uit te breiden met Fairtrade chocoladeletters komt de supermarktketen nog meer tegemoet aan de vraag van consumenten naar duurzame producten, ook in de decembermaand. Deze stap past in het algemene duurzaamheidsbeleid "Op weg naar morgen" van Lidl.

Stichting Max Havelaar feliciteert Lidl met dit besluit en hoopt dat andere supermarktketens zullen volgen. "Dit besluit sluit aan bij een door Lidl eerder ingeslagen weg om producten die via eerlijke handel zijn voortgebracht een plek in het schap te geven. Mede hierdoor kunnen boeren in ontwikkelingslanden werken aan een betere toekomst. Lidl laat zien dat het mogelijk is om Fairtrade kwaliteitsproducten voor een breed publiek toegankelijk te maken", aldus Peter d'Angremond, Algemeen Directeur Stichting Max Havelaar.

Wat Fairtrade uniek maakt, is dat er op milieuvriendelijke wijze wordt geproduceerd waarbij boeren in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs ontvangen voor hun producten. Dankzij de Fairtrade minimumprijs hebben boerenproducenten een vangnet in tijden dat de marktprijzen dalen en de inkomsten van de boeren onder het bestaansminimum duiken. Uiteraard ontvangen boeren de marktprijs als deze boven de minimumprijs komt. De Fairtrade premie maakt het bovendien mogelijk te investeren in sociale projecten op het gebied van bijvoorbeeld onderwijs en gezondheidszorg.

Bijna zestien jaar geleden nam Jan Pronk, oud-minister van Ontwikkelingssamenwerking, de allereerste lading eerlijke cacao met Max Havelaar keurmerk in ontvangst. Sindsdien hebben vele chocoladefabrikanten in binnen- en buitenland de overstap naar Fairtrade chocolade gemaakt. Fairtrade hanteert hoge sociale en milieustandaarden voor producten. Peter d'Angremond: "Ons doel is Fairtrade-gecertificeerde producten, zoals chocolade, zo breed mogelijk beschikbaar te maken voor een groot publiek. Het is fantastisch dat er steeds meer merken en huismerken met het Max Havelaar keurmerk te koop zijn. Consumenten kunnen volgend jaar bij Lidl gelukkig eerlijke chocoladeletters kopen".

Meer informatie: www.maxhavelaar.nl / www.lidl.nl





http://www.maxhavelaar.nl