Academisch ziekenhuis Maastricht
Prijs voor Maastrichts programma voor diabetes
Publicatiedatum: 27-11-2009
Bron: Persbericht
Auteur: Stafdienst Communicatie
Datum: 27-11-2009
Het Diabetes Interactief Educatie Programma (DIEP) van het Maastricht
Universitair Medische Centrum+ (Maastricht UMC+) krijgt vandaag de
tweejaarlijkse prijs voor diabetes-educatie van de Nederlandse
Diabetes Federatie (NDF).
"Zelf je ziekte leren managen, je eigen doelen leren stellen en een
agenda opstellen voor het spreekuur bij je zorgverlener", dat is
volgens prof.dr. Nicolaas Schaper, endocrinoloog en hoofdredacteur,
het uitgangspunt van DIEP. Mensen met diabetes kunnen daartoe gebruik
maken van een interactieve website (www.diep.info) die hen daarbij
helpt. "Deze eerste Nederlandse interactieve diabeteswebsite van
Maastrichtse makelij wordt in het hele land als e-tool voor de
diabeteszorg ingezet. En de kwaliteit ervan is nu met deze prijs
wederom bevestigd."
Draagvlak
Dat de site bij de diabetes-patiënten aanslaat, blijkt ook uit de nog
steeds stijgende lijn van het aantal unieke bezoekers: begin 2008
waren dat er nog 20.000; eind 2009 staat de teller stil op ruim
45.000.
Dit succes van DIEP verklaart prof. Schaper door het grote draagvlak
dat de site kent: "We hebben de nieuwste interventie-technieken
toegepast en alle partijen uit de zorg er bij betrokken, zoals
gebruikers, patiënten-groepen en vertegenwoordigers van
zorg-instanties."
Maar dat niet alleen. "Ook onze evaluatie in de vorm van
wetenschappelijk onderzoek laat zien dat patiënten de site hoog
waarderen omdat die wordt gedragen en gelegitimeerd door het
Maastricht UMC+. Overigens blijkt uit datzelfde onderzoek ook dat DIEP
nog niet optimaal wordt benut door de gebruikers omdat ze nog
onvoldoende daarin worden ondersteund door de zorgverleners. Om dit te
verbeteren zijn we gestart het trainen van zorgverleners om door
middel van de training `DIEP@work' de site beter te integreren in hun
patiëntenzorg. Ook zij hebben daar zelf voordeel bij."
Kiesbeter
Andere overwegingen die een rol spelen in het succes - en daarmee voor
de prijs - zijn onder meer dat de site dynamisch is en blijft (nieuwe
elementen als zenuwschade door diabetes en insulinebehandeling staan
op het punt te worden geïmplementeerd). Bovendien is de site
laagdrempelig, in die zin dat de teksten geschreven zijn in `gewone
mensen taal', de website gebruik maakt van multimedia-technieken en
vooral gebaseerd is op gesproken woord, waardoor mensen die moeilijk
lezen er ook mee kunnen werken. Schaper: "En we zijn er trots op dat
de website als centrale diabetes-site geïntegreerd is in
www.Kiesbeter.nl, de website van de nationale patiëntenvereniging en
meerdere zorgverzekeraars. Deze prijs onderstreept dat dit terecht
is."