Ingezonden persbericht


Museumtickets.nl van start
Centrale kaartverkoop voor Nederlandse musea en tentoonstellingen

Amsterdam, 27 november 2009 - Museumtickets.nl, de portal voor de centrale kaartverkoop voor Nederlandse musea en tentoonstellingen in alle belangrijke steden, gaat vandaag van start. Bezoekers kunnen op de site niet alleen terecht om kaarten kopen maar ook voor toeristische informatie, relevant voor zowel binnenlandse als buitenlandse toeristen. Ook voor toeristische attracties kan op museumtickets.nl worden geboekt. Enkele van de deelnemers aan museumtickets.nl zijn Hermitage Amsterdam, Madame Tussauds en het Amsterdams Historisch Museum. Ook hebben zich inmiddels twintig hotels aangemeld.

Bruno Servaege, directeur Museumtickets.nl: "Nederland telt meer dan 800 musea. Die hebben allemaal een eigen website, vaak gebouwd door locale webontwikkelaars. Op slechts 4 procent van die sites is het mogelijk om ook online kaarten te kopen. Bovendien zijn negen van tien sites alleen in het Nederlands en dus ontoegankelijk voor buitenlandse bezoekers. Toch trokken de Nederlandse musea alleen al in 2008 19 miljoen bezoekers uit alle hoeken van de wereld. Al deze bezoekers moesten voor elk museum en elke attractie afzonderlijk kaarten kopen. Er was geen enkel gecentraliseerd systeem waar zij kaarten konden kopen voor musea en toeristische attracties en informatie in allerlei talen ontbrak. Museumtickets.nl is hier dé oplossing voor en we denken dat ook voor musea en tentoonstellingen online kaartverkoop een groot succes wordt. Net zoals voor sportevenementen, muziek, theater en film."

()

Museumtickets.nl heeft daarnaast een portal gebouwd (hotel.museumtickets.nl) voor de reisbranche en de toeristenindustrie. Via dit portal kunnen hotels, luchtvaartmaat­schappijen en reisbureaus 24 uur per dag zelf kaarten aanschaffen voor hun klanten. Zij hoeven niet meer direct te onderhandelen met musea en toeristische attracties. Dit systeem bespaart beide partijen tijd en geld. Dat de belangstelling vanuit deze bedrijven groot is blijkt wel uit de advertentie-inkomsten in de periode voor de lancering van museumtickets.nl. Deze dekken 70 procent van de productiekosten.

BizSpark
"Belangrijk voor ons succes is ook het Microsoft BizSpark Program dat ons onbeperkte toegang geeft tot technologie- en softwareprogramma's. We hebben zo erg veel kunnen besparen op de benodigde investeringen", zegt Bruno Servaege.

BizSpark is een programma dat Microsoft heeft ontwikkeld om startende ondernemers te voorzien van software, ondersteuning en zichtbaarheid om hun succes een duwtje in de rug te geven. Met dit programma biedt Microsoft software, technische ondersteuning en hulp om starters zichtbaar te maken bij mogelijke investeerders, klanten en partners.

De aangeboden software omvat ontwikkeltools, platformtechnologie en productlicenties. Deelname aan het BizSpark programma kost niets: er worden géén aanvangskosten berekend. Pas aan het eind van de deelname aan het programma of na drie jaar - afhankelijk van welke van de twee mogelijkheden zich als eerste voordoet - brengt Microsoft een programmavergoeding van $100 in rekening.