Fairfood gaat het veld op voor duurzame soja


AMSTERDAM, 20091126 -- Fairfood International trekt met een uitdagende voetbalmatch op de Dam de aandacht van Albert Heijn, C1000, Spar en Super de Boer voor het gebruik van duurzame soja. Zestig procent van onze supermarkt producten bevat soja. Om al die soja te verbouwen, is een stuk land ter grootte van 1,6 miljoen voetbalvelden nodig. Op die "velden" wordt niet altijd even sportief gespeeld: slechts 4% van deze soja is duurzaam geproduceerd.

Play It Fair
Fairfood speelt een eerlijk potje voetbal op de Dam om de soja problematiek onder de aandacht te brengen van Albert Heijn, C1000, Spar en Super de Boer. Met deze sportieve actie geeft Fairfood tevens het startschot voor de internationale e-campagne Play It Fair. Het Facebook spelletje Play It Fair staat centraal in de campagne. Naast het spelen van de game kunnen Facebook gebruikers de lobby van Fairfood richting de voedingsmiddelenindustrie ondersteunen. Dat kan bijvoorbeeld door Albert Heijn, C1000, Spar en Super de Boer een brief te sturen om te vragen hoe het gesteld is met de duurzaamheid van hun soja producten.

Sojaproblematie
De productiegroei van soja brengt veel negatieve gevolgen met zich mee. Zo draagt deze bij aan grootschalige ontbossing, worden landrechten geschonden en worden kleine boeren buitenspel gezet door grootschalige sojateelt. In december wordt de `Soja Barometer 2009' gelanceerd. Met deze publicatie monitort de Nederlandse sojacoalitie de verwerking en consumptie van al dan niet verantwoorde soja in Nederland.

Wilt u niks van de actie missen? Zorg dan dat u vrijdag 27 november om 11.30 uur aanwezig bent op de Dam in Amsterdam.

Fairfood International





Ingezonden persbericht