Fairfood lanceert e-campagne `Play It Fair'


AMSTERDAM, 20091127 -- Fairfood International geeft vandaag het startschot voor de e-campagne `Play It Fair'. Met een applicatie op Facebook kunnen gebruikers in Fairfood's online `Fairground' een game spelen en samen met Fairfood campagne voeren voor meer duurzaamheid in de sojasector.

De `Fairground'
Binnen Fairfood's online Fairground kunnen Facebook gebruikers een game spelen in een virtuele supermarkt, waarin zij `foute' producten uit het schap moeten gooien. Daarna kunnen zij vrienden uitdagen de score te verbeteren.

E-campaigning
Fairfood lanceert deze e-campagne met als doel Facebook gebruikers te activeren om zich in te zetten voor honger- en armoedebestrijding. Het proces van productie en handel van dagelijkse voedsel- en drankproducten kent veel oneerlijke aspecten. Fairfood zet zich in voor de verbetering van wereldwijde arbeidsomstandigheden, een einde aan milieuschade en eerlijke wereldhandel. Daarom spoort de organisatie de voedingsmiddelenindustrie aan haar producten te verduurzamen. In de Fairground kan de Facebook gebruiker ook zélf actie ondernemen om Fairfood's doelstelling kracht bij te zetten.

Sojaproblematiek
De game begint daarom met de mogelijkheid een brief te sturen aan Albert Heijn, C1000, Spar en Super de Boer. Hierin staat de vraag naar de duurzaamheid van de soja die in huismerkproducten van deze supermarkten is verwerkt, centraal. De sojasector kent veel problemen. Zo vindt grootschalige ontbossing plaats, worden landrechten geschonden en worden kleine boeren buitenspel gezet door grootschalige sojateelt. Het versturen van deze brief levert de Play It Fair spelers punten op.

Potje voetbal
Op vrijdag 27 november vraagt Fairfood zelf ook aan deze supermarktketens hoe duurzaam de soja in hun huismerkproducten is. Tijdens het spelen van een eerlijk potje voetbal op de Dam in Amsterdam nodigt Fairfood de supermarkten uit ook `eerlijk mee te spelen'.

Meer informatie:
* Campagne pagina www.fairfood.org/nl/doen/consument/campaign/play-it-fair/
* Beeldmateriaal www.fairfood.org/nl/campagne/play-it-fair/fairfood-buzz/
* Applicatie op Facebook apps.facebook.com/playitfair/index

Fairfood International
Fairfood International is een lobby- en campagne organisatie zonder winstoogmerk, die de voedingsmiddelenindustrie aanspoort haar producten te verduurzamen. Zo wil Fairfood een bijdrage leveren aan de bestrijding van wereldwijde honger en armoede.

Fairfood





Ingezonden persbericht