Ingezonden persbericht


(onder embargo tot 27 november 2009, 17 uur)

PERSBERICHT

DSM beste financiële website van 2009. Broodnodige informatie over strategie en toekomst blijft achterwege.

AMSTERDAM, 27 november 2009

De financiële website van DSM behaalt de eerste plaats in het onderzoek naar de kwaliteit van de online financiële communicatie van alle Nederlandse beursgenoteerde bedrijven. Binnen de categorie Mid- en smallcap scoorde de financiële website van Arcadis het hoogst. Dit jaar verschaffen bedrijven nauwelijks visie of vooruitzichten over toekomstige resultaten, wat zich vertaalt in lagere beurskoersen. Dit blijkt uit onderzoek dat internetadviesbureau Jungle Minds heeft uitgevoerd voor Het Financieele Dagblad in het kader van de FD Henri Sijthoff-Prijs voor de beste financiële verslaggeving. Dit jaar is wederom een Top-50 samengesteld.

Jungle Minds heeft, in opdracht van Het Financieele Dagblad, voor het zevende opeenvolgende jaar de kwaliteit van financiële websites beoordeeld van vijftig ondernemingen die aan de Nederlandse beurs zijn genoteerd. Deze vijftig websites kwamen in het vooronderzoek als beste uit de bus. Zij scoorden het beste op transparantie, toegankelijkheid en volledigheid.

Bedrijven dekken zich in en geven nauwelijks visie of vooruitzichten Vooral in slechte economische tijden zijn investeerders, financieel analisten en journalisten op zoek naar zekerheid en bevestiging. Zij willen weten hoe het bedrijf de toekomst voor zich ziet en verwachten een concrete strategie en een visie op de markt waarin het bedrijf opereert. Hierin worden zij helaas teleurgesteld. Bedrijven zijn hier zeer terughoudend in, meer nog dan vorig jaar, zo blijkt uit het onderzoek.

Saskia Aalberts, projectleider vanuit Jungle Minds concludeert dat de economische crisis invloed heeft gehad op de kwaliteit van financiële websites van beursgenoteerde organisaties: "dat bedrijven bezuinigen op een aantal online tools en technieken, is te begrijpen. Maar juist nu zullen bedrijven zo transparant mogelijk moeten communiceren over hun beleid en strategie. De hoofdvraag voor investeerders, financieel analisten en journalisten op dit moment is nu eenmaal: "Wat gaat de onderneming doen om de economische situatie het hoofd te bieden?"

Deze constatering wordt bevestigd in de beurskoersen van de ondernemingen. De flinke winsttoenames in het derde kwartaal leiden opvallend genoeg niet tot koersstijgingen. Pim Kakebeeke en Gert van der Have van Het Financieele Dagblad: "Denkbaar is dat beleggers teleurgesteld reageren op de karige uiteenzetting van bestuurders over de toekomstige resultaten. Sinds de crisis geven veel bedrijven geen prognoses meer af."

DSM website blinkt uit in volledigheid en gebruiksvriendelijkheid DSM heeft met een score van 75% de eerste plaats in het onderzoek naar de kwaliteit van de online financiële communicatie van alle Nederlandse beursgenoteerde bedrijven behaald. Het bedrijf is TNT, de koploper van de afgelopen jaren, voorbij gestreefd.

De financiële website van DSM is volledig omdat deze uitgebreide informatie biedt voor financiële stakeholders. De website is gebruiksvriendelijk vanwege de overzichtelijke navigatiestructuur en personalisatiemogelijkheden. Hij bevat veel interactieve opties, zoals een interactieve koersgrafiek, RSS-feeds, e-mail notificaties, een feedback formulier en een mobiele website. "De website is geen uitblinker in vormgeving, maar biedt vooral in functioneel opzicht een grote toegevoegde waarde voor financieel geïnteresseerde bezoekers.", aldus Saskia Aalberts van Jungle Minds.

FD Henri Sijthoff-Prijs
De beoordeling van financiële websites in Nederland is onderdeel van de FD Henri Sijthoff-Prijs. Het Financieele Dagblad reikt deze prijs ieder jaar uit aan ondernemingen die zich in positieve zin onderscheiden met hun openbare informatie en financiële verslaggeving. De prijswinnaar van de FD Henri Sijthoff-Prijs is op 27 november 2009 bekend gemaakt. In opdracht van Het Financieele Dagblad is het onderzoek naar de kwaliteit van de financiële websites in Nederland uitgevoerd door internetadviesbureau Jungle Minds.

De Top-50
Positie 2009 Bedrijfsnaam Totaalscore

1 DSM 75%

2 Philips Electronics 73%

3 TNT Group 71%

4 ING Groep 70%

5 Royal Dutch Shell 65%

6 Heineken 65%

7 Arcadis 64%

8 Ahold 64%

9 Wolters Kluwer 64%

10 KPN 64%

11 Randstad Holding 63%

12 Ordina 63%

13 Imtech 62%

14 Draka Holding 61%

15 ASML 61%

16 SNS Reaal 60%

17 Aegon 60%

18 Mediq 59%

19 Kendrion 59%

20 Ten Cate 58%

21 Nutreco 59%

22 USG People 57%

23 Vopak 57%

24 Eriks Group 56%

25 Océ 56%

26 Van Lanschot 55%

27 Sligro Food Group 54%

28 Akzo Nobel 53%

29 Fugro 53%

30 BAM Groep 53%

31 Reed Elsevier 53%

32 Unilever 53%

33 Gamma Holding 53%

34 Corio 52%

35 TomTom 49%

36 Arcelor Mittal 49%

37 BinckBank 49%

38 Exact Holding 45%

39 Smit Internationale 44%

40 Boskalis Westminster 44%

41 Prologis European Prop. 43%
42 Crucell 43%

43 Heijmans 42%

44 ASM International 38%

45 Vastned Retail 38%

46 Fornix Biosciences 37%

47 CSM 36%

48 Fortis 34%

49 Pharming Group 32%

50 TMC Group 26%
Gemiddelde 54%

= Einde bericht =

Indien u behoefte heeft aan screenshots van best practices of de top-50 in JPG formaat / Excel, dan verstrekken wij die graag.