Doorbraak nieuwe sluis Amsterdam
27 november 2009
Een nieuwe grote zeesluis die de toegang tot de Amsterdamse havenregio
moet vergemakkelijken is een stap dichterbij. Vrijdagavond tijdens het
jaarlijkse Havengildediner zetten minister Eurlings, havenwethouder
Freek Ossel en de Noord-Hollandse gedeputeerde Elisabeth Post hun
handtekening onder een convenant over de financiering. Eurlings start
nu een Planstudie naar de aanleg van de nieuwe sluis.
Het sluizencomplex kent vier sluizen. Via de grootste daarvan, de
Noordersluis, komt meer dan 80 procent van alle lading naar de
Amsterdamse haven. Met zijn netto breedte van 45 meter is de sluis te
smal voor de brede schepen die tegenwoordig in de container- en
bulkvaart worden ingezet. De Amsterdamse haven is de laatste jaren zo
hard gegroeid dat de capaciteitsgrens van het sluizencomplex in zicht
kwam. Daarnaast is de Noordersluis uit 1929 op een termijn van 15 tot
20 jaar aan vervanging toe. Daarom is het de wens van bestuurders en
ondernemers in de regio om rond 2016 over een nieuwe en grotere sluis
te beschikken.
Financiering
De Nieuwe Sluis is begroot op meer dan 700 miljoen als wordt uitgegaan
van het formaat 500 bij 65 bij 18 meter (l*b*d). De drie partijen
hebben voldoende geld bijeen om te kunnen spreken van zicht op
financiering. Dit was voor minister Eurlings een noodzakelijke
voorwaarde om de laatste procedurele stap te zetten, de zogeheten
Planstudie. Die periode zal ongeveer drie jaar duren. Die tijd is
nodig om vast te stellen welke afmetingen de sluis moet krijgen, waar
hij komt te liggen, welke bouwwijze de meest efficiënte is en of aan
alle milieueisen kan worden voldaan. Minister Eurlings verwacht dat de
nieuwe sluis nog in 2016 operationeel kan zijn.
Daadkracht
De drie bestuurders zijn blij met deze doorbraak. Eurlings: Het is na
jaren praten tijd voor daadkracht en ambitie. Ik ben verheugd dat we
er nu samen voor gaan. De wil is er. De noodzaak is er. En we hebben
nu zicht op financiering. Laten we alles op alles zetten om dit voor
de regio zo cruciale project snel en goed te realiseren.
Werk
Wethouder Ossel: De sluis was een van de voorwaarden om de toekomst
van de Amsterdamse haven gezond te houden. En dat is hard nodig. We
hebben berekend dat het de haven 5.000 extra banen oplevert in 2020.
Maar daarvoor moeten ook de grote schepen wel naar Amsterdam kunnen
komen. Dankzij de nieuwe sluis wordt dat mogelijk. En dan creëren we
ook voldoende schaalgrootte voor investeringen in duurzaamheid.
Economie
Gedeputeerde Post: De haven is belangrijk voor de regionale economie.
Dankzij de nieuwe zeesluis worden we minder afhankelijk van het weer
en getijden en lossen we lange wachttijden op. Distributie, logistiek
en industrie zijn belangrijke economische sectoren in het zuidelijke
deel van Noord-Holland. Daarvan profiteert niet alleen Amsterdam, maar
ook het hele Noordzeekanaalgebied.
Meer informatie?
Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Laura Kwakernaak 06-21227305
Gemeente Amsterdam: Rudy Lion Sjin Tjoe 06-13113806
Provincie Noord-Holland: Esther Vorenkamp 06-45707713
Haven Amsterdam